Jesper1201 Skrevet Januar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 De begge har samme symptom. Jeg kan ikke garantere noe over nettet, men jeg vil tro det er en av de ja. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Januar 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 Er liksom ikke så mye annet som kan sende luftbobler direkte inni vanntanken nå som erg er utelukket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 Nei, det eneste jeg kommer på her og nå er evt. overoppheting ala. dårlig vannpumpe, men da ville du fått mye høyere motortemperatur. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Januar 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 Hvor høy motortemperatur snakker man om da? vannpumpa ble byttet 21.12.15Kun en gang har jeg sett at motortemp nådde 100 grader under kjøring og da ble bilen kjørt litt hardt i et forbikjøringsfelt i slak oppoverbakke.Da var nok farta oppi 100km/t, og gradvis på vei nedover etter forbikjøringsfelt var ferdig og vel 30 sekunder etter dette var det flat mark (tunnel) da var det 100 grader. Stoppet 10 sekunder etter dette ble observert, når bilen stod stille var nåla på 90 grader og holdt seg på 90 grader de neste 2 milene, under kun rolig kjøring.Den økte farten skapte kanskje så mye bobler som gjorde at det ble registrert 100 grader? Da bilen var inne på verkstedet andre gangen vil jeg tro de sjekket vannpumpa, de sjekket vist nok alt de kunne, unntatt å demontere toppen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 Aha, ja men hvis vannpumpa er bytta er ikke det noen å tenke på. Nei, 100 grader er ikke nok til å koke hvis det er blandet riktig med frostvæske/glykol og vann. Er det blandet 50/50 så er kokepunktet rett over 130 grader. Ikke at det har mye å si, men har kjølesystemet blitt trykktestet? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Januar 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 Kjølesystemet ble trykktestet på Orkdal Bil for å se etter lekkasjer. Det ble ikke funnet noe. Det ble blandet 50/50 eller kraftigere.Nye vannpumper kan sikkert være defekt nå og da, men vil tro de sjekket dette på et slags vis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 Jada, det finnes nye deler som er defekte allerede fra første stund, men da ville du slitt med temp. problemer siden det ikke blir sirkulasjon i væska. Når du har fått sjekket toppakning/topp igjen må du gjerne poste fasiten her, det er av interesse for meg også. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Januar 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2016 Ja legger ut når jeg vet mer, blir på onsdag håper jeg :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Januar 27, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2016 Da skal toppen trykktestes på fredag da toppakninga tilsynelatende var i orden. I følge dem som driv å trykkteste topper så er det innom daglig topper fra slike motorer. Er vistnok et stort problem med disse bilene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Januar 30, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2016 Toppen ble trykktestet ved Cylmo på fredag. Ingen sprekker oppdaget i varmt vann ved 2 bars trykk. Kamaksel var totalt og fullstendig utslitt og hadde begynt å gnage inn i ventiler/metall av noe slag (ukjent område for meg dette) noe som de kalte pumpedyse leder var og helt utslitt og toppen bar preg av å være helt ferdig, men ingen sprekker eller direkte lekkasjer. De mente at verkestedet hadde gjort en stor feil ved å ikke planslipe toppen, da planet på denne toppen var meget dårlig, og at man skal alltid planslipe disse toppene. Ikke vet jeg. Kjøpte ny topp med pakninger som sendes til verkstedet. Noen som har noen tanker om dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Januar 30, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2016 Hvor ofte har den fått oljeskift? Slitt kamaksel høres ut som den har blitt kjørt lenge på samme olja. Det er vanlig å sjekke topplokket med et flattjern for eksempel ved å legge det ned på topplokket og bruke ei lykt for å se om det lyser igjennom. Har vært mekaniker før, men sluttet fordi det var et voldsomt press til effektivitet og pengemas, så det skal gå fortest mulig... Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Januar 31, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2016 Oljeskift har bilen fått etter hver 20.000 km eller deromkring. Når toppen ble sjekket ved verksted ble toppen kun kontrolert med rettholk og Føler blad og alt så ok ut følge Cylmo så er planet meget dårlig. Dette var den 21.12.15 og etter det ble bilen brukt relativt lite, er kjørt 60 - 70mil før verksted fikk den tilbake for tredje gangen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Januar 31, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2016 20 tusen synes jeg er for mye. En gang i året eller 15 000 kilometer for min del da med skikkelig mobil 1 eller castrol olje. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Januar 31, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2016 Har brukt Castrol 5/30 longlife. Kjører 25 000 i året, skal få tatt oljeskift 2 ganger pr år fra nå av. Bør man forvente å finne spon ved bunnplugg? er kanskje likeså greit å ta av bunnen og rengjøre for eventuelle spon da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar31 Skrevet Februar 5, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2016 Da ble denne saken løst. Ny toppakning og ny komplett topplokk løste saken. Årsaken var nok at gammel topp ikke ble planslipt og det ble lekkasje. Tragisk for det går ut over meg som kunde. Toppakninga bytta for andre gang på 5 uker liksom. Verksted mener de har gjort alt rett. De nevnte ikke at toppen burde bli sjekket, de planslipt ikke topp. Alle som kan motor sier at topp skal slipes. 33 tusenlapper måtte til. Trivsel. 26 timer på verksted.Ny komplett topp. Toppakning ble byttet 2 ganger. Regreim og vannpumpe byttet. Termostaten ble byttet. EU godkjent i går.Tips: Aldri kjøp toppakninger hos Bildeler.no. Bruk CYLMO AS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.