Gå til innhold

ustabil motor temp passat 3c 2006

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Hvor høy motortemperatur snakker man om da? vannpumpa ble byttet 21.12.15
Kun en gang har jeg sett at motortemp nådde 100 grader under kjøring og da ble bilen kjørt litt hardt i et forbikjøringsfelt i slak oppoverbakke.
Da var nok farta oppi 100km/t, og gradvis på vei nedover etter forbikjøringsfelt var ferdig og vel 30 sekunder etter dette var det flat mark (tunnel) da var det 100 grader. Stoppet 10 sekunder etter dette ble observert, når bilen stod stille var nåla på 90 grader og holdt seg på 90 grader de neste 2 milene, under kun rolig kjøring.
Den økte farten skapte kanskje så mye bobler som gjorde at det ble registrert 100 grader? 

Da bilen var inne på verkstedet andre gangen vil jeg tro de sjekket vannpumpa, de sjekket vist nok alt de kunne, unntatt å demontere toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja men hvis vannpumpa er bytta er ikke det noen å tenke på.

Nei, 100 grader er ikke nok til å koke hvis det er blandet riktig med frostvæske/glykol og vann. 

Er det blandet 50/50 så er kokepunktet rett over 130 grader.

 

Ikke at det har mye å si, men har kjølesystemet blitt trykktestet?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det finnes nye deler som er defekte allerede fra første stund, men da ville du slitt med temp. problemer siden det ikke blir sirkulasjon i væska.

Når du har fått sjekket toppakning/topp igjen må du gjerne poste fasiten her, det er av interesse for meg også.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen ble trykktestet ved Cylmo på fredag. Ingen sprekker oppdaget i varmt vann ved 2 bars trykk.

Kamaksel var totalt og fullstendig utslitt og hadde begynt å gnage inn i ventiler/metall av noe slag (ukjent område for meg dette) noe som de kalte pumpedyse leder var og helt utslitt og toppen bar preg av å være helt ferdig, men ingen sprekker eller direkte lekkasjer.

De mente at verkestedet hadde gjort en stor feil ved å ikke planslipe toppen, da planet på denne toppen var meget dårlig, og at man skal alltid planslipe disse toppene. Ikke vet jeg. Kjøpte ny topp med pakninger som sendes til verkstedet. Noen som har noen tanker om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte har den fått oljeskift? Slitt kamaksel høres ut som den har blitt kjørt lenge på samme olja. 

Det er vanlig å sjekke topplokket med et flattjern for eksempel ved å legge det ned på topplokket og bruke ei lykt for å se om det lyser igjennom. 

Har vært mekaniker før, men sluttet fordi det var et voldsomt press til effektivitet og pengemas, så det skal gå fortest mulig... 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift har bilen fått etter hver 20.000 km eller deromkring.

 

Når toppen ble sjekket ved verksted ble toppen kun kontrolert med rettholk og Føler blad og alt så ok ut følge Cylmo så er planet meget dårlig. Dette var den 21.12.15 og etter det ble bilen brukt relativt lite, er kjørt 60 - 70mil før verksted fikk den tilbake for tredje gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble denne saken løst. Ny toppakning og ny komplett topplokk løste saken. Årsaken var nok at gammel topp ikke ble planslipt og det ble lekkasje. Tragisk for det går ut over meg som kunde. Toppakninga bytta for andre gang på 5 uker liksom. Verksted mener de har gjort alt rett. De nevnte ikke at toppen burde bli sjekket, de planslipt ikke topp. Alle som kan motor sier at topp skal slipes.

 

33 tusenlapper måtte til. Trivsel. 26 timer på verksted.
Ny komplett topp. Toppakning ble byttet 2 ganger. Regreim og vannpumpe byttet. Termostaten ble byttet. EU godkjent i går.
Tips: Aldri kjøp toppakninger hos Bildeler.no. Bruk CYLMO AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår