Gå til innhold

Audi - sjekkpunkter på service

Ranger emnet


Craft

Anbefalte innlegg

Hei. Min bil er Audi 1.8TQ manuell gir. 2002 mod

Det begynner å bli 7 år siden jeg har hatt min bil inne på noe større service eller verksted. Så lurte på om det er noe mer jeg burde sjekke eller bytte? Planen nå er bytte av registerreim, vannpumpe og viftereim. Men kanskje mere?

 

Jeg har byttet olje, oljefilter, pollenfilter og luftfilter hvert år. Bremseveske, frostveske, bensinfilter hvert annet år. Den ble EU-godk i fjor.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det du har listet opp så har du  gort det meste om du også skifter plugger.

Da mangler nesten bare å smøre dørlåser og sjekke spyleveke og viskere for å kune krysse av for full service :)

 

Om du bytter hjul selv høst og vår, så tar du naturligvis samtidig en visuell sjkk av mansjetter, bremsebelegg etc.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med 1.8T er vel å bytte [god] olje ofte nok for å unngå at sil til oljepumpa går tett.

Manger som har fått ta av bunnpanna for å rengjøre den silen.

 

Olje på manuell girkasse pleier vel oftest å holde i bilens levetid, som VW sier, men skifte etter et par hundre tusen er sikkert ikke dumt, men da er det viktig å bruke helt riktig olje kjøpt eller godkjent av VAG.

 

Olsjeskift på diff for quatro vet jeg lite om.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Høres ut som du har hatt flaks og/eller har en velholdt bil. Jeg byttet servooljen min da den var helt kullsvart med metallspon i.

Du kan alltids ta en sjekk med vagcom for å se at det elektriske er fint, og se etter slakk i forstilling ved å jekke opp bilen og se om du kan bevege dekket enten opp/ned eller fram/tilbake. Hvis du mener kjøreegenskapene er gode er det nok ikke noe gale.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår