Gå til innhold

Weber 45 DCOE M30B28

Ranger emnet


pebe1

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat montert noen lite brukte webere på en BMW M30B28 motor. Jeg fikk beskjed da jeg kjøpte gasseran at dysene var borret opp. Bilen sviver veldig stygt på tomgang, høres akkurat ut som choken er på. Og lukter bensin av eksosen. Går fint med pådrag. Hvilke dyser burde jeg bytte og hva slags størrelse? Ja, vet jeg må synkronisere dem, men er 100% sikker på den får for mye bensin.

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert lavfartsdysene som er borret opp, disse kan du da bare kaste. Nye kjøper du billigst på ebay av alfa1750, http://www.ebay.com/itm/WEBER-DCOE-DCOM-IDLE-JETS-NOS-/290330795441?hash=item4399105db1&vxp=mtr

Du trenger 2 stk pr forgasser, så har du 3 stk DCOE så må du ha 6 dyser. Som et skudd fra hoften kan du prøve størrelse 40F8, 45F8 eller 50F8.

 

Jeg har laget en liten enkel guide for dyseoppsett på DCOE, men før gasserene er synkronisert så er alle forsøk på dysing umulig å få skikkelig.

GUIDE: Beregne dyseoppsett 2x Weber DCOE

 

Lavfartsdysene sitter under lokket på gasserene, undrer de 2 skruene som ikke har hull i midten, merket med 2 på bildet.

 

DCOEtop.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at gasserene er synkronisert - de lavfartsdysene som gir høyest og jevnest tomgang med blandeskruene ca 2,5 omdr ut fra bunn, er passe (DCOE 96 og nyere). Gjelder for tomgang på 800-1000 omdr og varm motor.

 

For å vite hvilken type tomgangsskrue du har så kan du skru den ut. NB. Aldri skru de videre inn når du kjenner motstand, da kan du ødelegge nålesetet i forgasseren.

 

Gammel type blandeskrue som skal være ca 3/4 opp fra bunn.

$(KGrHqV,!iUE4vfUGdGPBOMbQc,Rt!~~0_35.JP

 

Ny type blandeskrue som skal være ca 2,5 omdr opp fra bunn

140.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å kjøpe eget synkroniseringsverktøy, men er litt i tvil om hva jeg skal velge. Noen som har noen gode tips til et som fungerer bra? Ser gasolin har noen å velge i:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=24_112&sort=20a&page=4

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne når jeg synkronisere gassere, og det fungerer helt smertefritt. Enkelt å lese av også.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_112&products_id=13269&zenid=3br3af60am426iuofqg07461s6

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har kun brukt den Jesper linket til, fungerer bra og koster lite. Du finner de også på ebay, til enda lavere priser. Kikket på dyseoppsett til din motor og finner da følgende;

 

Halsringer: 36

Spreder: 5,0

Hoveddyser: 130

Emulsjonsrør: F9

Luftkorreksjonsdyser: 170

Lavfartsdyser: 50F8

Aks.dyser: 40

Pumpeventil: 70

Nålventil: 175 (ikke så viktig)

Flottørnivå: 5,5

 

Har du bensintrykkregulator montert før/etter gasserene? Dette er et must da nålventilene ikke er beregnet for trykk over ~0,3 bar.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår