Gå til innhold

Batteriet døde etter vedlikeholdslading

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Jeg satte batteriet til lading med Lidls batterilader (kjøpt i Sverige, kvalitetsfabrikat). Jeg har brukt den i to år nå, og den har fungert fint. Ingen tegn til at den har sviktet nå heller; diodene lyser slik de har pleid å gjort, og den blir like varm som før.

 

Så jeg satte 95-amp-batteriet mitt til lading. Kjøpte det hos hoggeren to uker før, som testet det med batteritesteren sin, og sa det var bra. Så dro jeg hjem og satte det i bilen. Det greide ikke å dra starteren rundt, men radio og lys fungerte. Det fikk meg til å lure på om hoggeren hadde lurt meg. Jeg ladet det i ti timer, før laderen indikerte at det var fullt. Satte det i bilen og kjørte med det i to uker uten problemer. Så ladet jeg det for sikkerhets skyld, men etter ladingen, var det blitt like svakt som da jeg satte det inn første gang.

 

Multimeteret mitt forsvant under flytting, så jeg har ikke fått tatt noen målinger.

 

Edit: Vet ikke hvor gammelt batteriet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite :p

 

Hvis du ikke hadde hatt problemer med det iløpet av 14 dager, hvorfor ladet du det igjen da?

Vet ikke om dette gjelder en bil som er i daglig bruk. Men om det tømmer seg av seg selv ved att bilen står noen dager,nå på sommeren, så er det muligheter for att har kjøpt katta i sekken..

Rust er passe dust. lzm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som bwana skriver.

 

Batteri er ment å holde seg ca 5 år fra det er nytt, kan ta kvelden før dette går litt ann på hvordan du kjører.

Er det bare by kjøring og litte langkjøring så holder det mindre, da kan det svikte mye fortere

Har vert borti en gang at jeg kjøpte nytt batteri etter en uke så hva det tom får strøm.

Dro bare og fikk nytt har virka siden det.

 

Batteri er ikke så dyrt lenger så her er best å kjøpe nytt ikke brukt om du har gjort det, da du ikke vet hvor gammelt det er eller hvor lenge det har vert i bruk før du kjøpte det.

Å ladde et battrei etter det begyner å bli dårlig er vel ikke vits da det først har begynt å tappe seg ut så er det dårlig og vil ikke bli bra igjen..

Da er det bare å kjøpe nytt å få det gammle levert på fyllinga.1-winking.gif .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for svar. Driver og flytter og har vært uten internett en stund. Jeg leverte det gamle til vrakeren og kjøpte et nytt 100-amp av ham. Kikket ham over skulderen når han testet det, og det så bra ut - nåla beveget seg to-tre mm når han satte på belastning. Jeg fikk ikke helt sett hva tallene var, men nåla var langt oppe mot høyre. Skaffet meg et multimeter. Målte ladespenningen i bilen til 14,20, så det er vel ikke problemet. Skal måle ladespenningen med batteriladeren på også snart, for å utelukke den. Men det er vel slik Bwana sier.

 

Verdt å nevne, er at dette var det tredje batteriet som røk på kort tid (ila. tre uker), midt på someren. De to andre hadde vært i bruk i ca. fem år, så det er vel kanskje ikke så rart, når alt kommer til alt, medregnet litt av tilfeldighetenes spill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår