Gå til innhold

Gml.type vs siste generasjon

Ranger emnet


hanse89

Anbefalte innlegg

Driver å titter litt på å bytte ut Passaten med en D-max. 

 

Spørsmålet er om det er stor forskjell på den nye typen og den gamle typen.

 

Såvidt jeg har skjønt, så har den nye typen et oppdatert 4x4 system, som skal fungere bedre enn det gamle? 

 

Kvalitetsmessig, er det noen særlig forskjell der? Og får man hardtop til extended cab versjonen? 

 

Edit: Skjønner at den gamle typen ikke har "hidden door" på extended cab modellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjeller men ikke relatert til kvalitet. Den er relativ lik.

Jupp, gammel extended cab har ikke hidden door.

Ja, du får hardtop til den. 

Forskjellen på 4x4 systemet er at den nye har fått elektronikk, noe som er fraværende på den gamle.

Stort pluss er at gammel modell har LSD diffbrems bak, den nye har bare åpen diff, ellers er alt likt.

 

Jeg har en 2011 (facelift) med masse ettermontert utstyr som forøvrig er tilsalgs!

http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=58695756

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell? Ja det er jo en god del forskjell.

Vil jo si at den nye typen ser og er best, og det er ett hakk opp i kvalitetsfølelse. Dette sier seg jo også sjøl, da denne er nyere. Men derfor koster den jo også mer. Men det forutsetter at du kjøper exlusive

 

Gamle modellen har 3 liter og nye har 2.5 liter med twin turbo.

Når du sier at den har nytt 4x4 system som er så mye bedre, vil jeg si meg litt uenig. Det skal være mye av det samme. Er endringer, men ikke store. 

 

 

Ja stemmer at den gamle modellen ikke har sånn "hidden door" ja.

Og ja du får hardtop til alle modeller.

 

 

Mitt tips er å dra å se på de live ! prøvekjør og føl smile.gif

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva detta systemet heter, men den bremser ned hjulet som er i lufta og spinner slik at det andre hjulet (med feste) får kreftene. Dette eksisterer ikke på den gamle, men til gjengjeld har den LSD diffbrems, og med litt kreativ bruk av håndbrekk er denne elektronikken bare overflødig ;)

 

Men skal ikke forklare hva den ene har og ikke har, det har du myye bedre greier på enn meg :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han demonstrerer her? 

 

Men hvordan er 3L satt opp mot 2.5L twinturbo da? Forbruk?

 

Enig i at den nye ser bedre ut, og det du sier med kvalitetsinntrykket gir jo mening. Men det virker som at man kan få mye for penga ved å kjøpe den gamle modellen, hvis den egentlige forskjellen ikke er så stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det du sikter til her er esp systemet. Ellers er det ikkenoe annen elektronikk i 4wd systemet som er nytt. Men det vil helt klart ha en bedre funksjon Pga det :)

 

Har du penga til den nye typen hadde nok jeg gått for den.legg merke til at den gamle typen er mere myk i fjøringa kontra den nye. Men du bør prøvekjøre som sagt

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er en fordel med det nye elektroniske systemet på 4x4 er at du faktisk kommer frem med kun feste på et fremhjul, det gjør du ikke på den gamle, men ellers vil du neppe ha behov for det systemet.

 

Jeg savner absolutt ikke ESP eller anti-spinn, er helt nydelig å kjøre uten :D 

Ja, lite vekt over bakhjula er en uting, men så fort det ligger snø på veien kjører jeg med 4x4 high, så da merker du ingenting til at du ikke har vekt i rompa.

Kjør med huet på rett plass, så vil ikke verken vekt problem eller mangel på ESP ha noen innvirkning. Kan du også kjøre bil teknisk bra, vil du heller syns at ESP er plagsomt.

Det ligger i min natur og begynne å kontra styre, når da ESP slår inn blir det for mye og faren for sladd andre veien dukker opp.

 

Ja, den gamle er myk i fjøringa, men kun foran. Bak er den like stiv som den nye.

Jeg ville faktisk ikke kjøpt den nye, hvis jeg skulle kjøpt ny Isuzu idag, men det har med mine preferanser å gjøre.

Jeg syns det er mer motorstøy i kupeen, litt dårligere drag over hele registeret, men den drar litt tidligere. Jeg liker også designet på fronten bedre på den gamle. MERK: Det er når du får på kufanger, vindavviser og ekstralys!! Helt plain så er den nye mange hakk bedre :)

Fordelen er at den nye bruker bitte litt mindre drivstoff.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller det at jeg ikke har kjørt særlig mange biler uten esp, til at jeg føler meg komfortabel med å ikke ha det. Min første bil var en gammel Spacewagon, det gikk helt fint, så det er vel bare en vanesak, som alt annet. 

 

Hva er forbruket på typisk langkjøring da? 0,7/0,8? Hvis jeg får realisert drømmen min, så er jeg hypp på et opplegg som likner på dette: 

http://gearpatrol.com/wp-content/uploads/2015/03/Tepui-Car-Top-Tents-Gear-Patrol.jpg

 

Da blir det jo sikkert noe høyere forbruk grunnet luftmotstand fra takteltet. 

 

Den modellen du har Jesper, vet du om det er mulig å montere mountaintop i tillegg til de veltebøylene du har fått montert bak? 

 

Jeg er ute etter en løsning ala denne: 

Skjermbilde%202015-05-10%2022.08.25_zpsz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke montert den alu.toppen du tenker på, men jeg vet at du kan få tak i et annet lokk som kun åpner 2/3 deler og da kan bøyla stå der, men hvor denne kan skaffes vet jeg dessverre ikke.

 

Med org. dekk fikk jeg forbruket ned i 0,62 ved veeeldig pen kjøring på småveier i Sverige.

Normalt lå det på 0,75 og ved pendling på E6 lå det på 0,82-0,85.

Med de dekkene på bildet så ligger forbruket på 0,90-1,10 avhengig av veistrekning og høyrefoten.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare rette deg litt jesper. Du sier den gamle kun er mykere foran, der tar du feil. Den er faktisk mykere bak på den gamle. Dette vet jeg med sikkerhet, at det er en ny type stivere bladfjør bak på den nye.. De er faktisk redesignet for å øke comforten. Da de har valgt å plassere fjærene over bakakslen på den nye, og de står under på den gamle. (dette har jeg fra sikkre kilder 1-winking.gif )

 

Og som du selv sier så kjører du passat med ESP. Da blir det faktisk en stor overgang å gå tilbake til en bil UTEN ESP.

 

Ang mountain top med veltebøyle så vet jeg dette leveres på de nye idag. aldri sett dette på den gamle typen, uten at jeg skal si at det ikke finnes.

 

DENNE: http://isuzu.no/assets/accessories/Mountaintop_Toproll_med_b%C3%B8yle_11053_og_11055_-B2_c.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sier ikke at de er kjempe myke bak. Men den gamle er mykere enn den nye typen. Dette er noe isuzu selv har sagt på kurs på den nye isuzuen. Jeg som kjører begge 2 forholdsvis mye, så vil jeg si at jeg merker at den nye er litt stivere.  smile.gif

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår