Gå til innhold

flushe kjølesystemet

Ranger emnet


Audi Norway

Anbefalte innlegg

Hei ! Skal bytte ut kjølevæska på bilen da det er grønn på og jeg vil ha rød. 

Hvis jeg har skjønt det riktig så kan jeg bare åpne skuren på bildet for å tømme etter at jeg har fjernet ekspansjonstanklokket: 

 

post-152678-0-86502800-1428340105_thumb.jpg

 

Fylle på vann

skru på lokket

La bilen svive en stund med varmluft på med lav vifte

Stoppe bilen

skru av lokket

Tømme med skruen 

 

og gjenta det hele til det er klart vann som renner ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør nok litt dumt nå, men hvor skal jeg ta av slangen ? Har du noen bilder av det ?

Hvor er termostaten jeg skal ta av ? 

Og skal jeg spyle med hageslangen inn i slangen jeg skal ta av ?

 

Vil alt bli spylt da ?

 

Hvor skal det renne ut ? Den samme skruen jeg skrudde på ?

 

 

Ganske dum på dette området :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av lokket til ekspansjonstanken.

Åpne tappeskruen på radiator - eller ta av nedre slange inn på radiator (raskere drenering).

Åpne dreneringsskrue i underkant av vannpumpe

 

Skal du flushe så bør du ta av en slange til varmeregister og spyle vann inn slik at det renner ut gjennom drenering på radiator og vannpumpe. Hageslange kan benyttes, men med moderat vannmengde og lavt trykk (maks 1.5 bar).

 

Skru inn dreneringsskruene, sett på slange til varmeregister og fyll opp med ny frostvæske. Start motor og etterfyll ekspansjonstank når nivået synker, går rett ned når termostat åpner. Når motor er varm, hold litt turtall og løsne litt på den venstre slangen inn til varmeregisteret slik at luftehullet blir åpent. Sett den tilbake når det kunn kommer kjølevann ut, og ikke luft. Husk at det som kommer ut er varmt.

 

Drenering ved vannpumpe

4qJZ6.jpg

 

Luftehull på slange til varmeregister.

8AHvx.jpg

 

 

Litt om kjølevæsker og farger på de smile.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si hvor mye som blir igjen, men når du fyller på etter flushing så tømmer du først på 3.5 liter konsentrat, så etterfyller du med vann til nivå er ok. Da vil du være sikker på at du har ca 50/50 med vann/konsentrat som tåler ca -35. Kjølesystemet tar totalt ca 7 liter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår