Gå til innhold

Kjøleveske golf 2 - forvirret

Ranger emnet


yosi4

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser att det er blå kjøle veske på min golf 2 med 1.8l 1991moddel..Ifølge Castrol sin smøretabell er det riktig men i følge forumet er det feil? skal jeg tappe den og kjøpe rød? er det farlig og kjøre med det frem til mandag fks?..

hmm...:drunk:

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de før brukte blå (G11) var ikke fordi motoren hadde det best med den, men fordi alternativene var få 1-winking.gif Motorer med aluminiumstopp skal ha silikatfri frostvæske, type rød, rosa, gul, grønn eller oransje (G12/G12+/G40).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de før brukte blå (G11) var ikke fordi motoren hadde det best med den, men fordi alternativene var få ;) Motorer med aluminiumstopp skal ha silikatfri frostvæske, type rød, rosa, grønn eller oransje (G12/G12+/G40).

 

Som altid får jeg Takke for alle Gode og fine svarene jeg har fått..:D

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får begrunne det litt siden det er en skog av benevnelser ute og går, håper jeg ikke har bommet på noen nå 1-winking.gif Men ja, det er sant at det før år ~2000 ble brukt blå frostvæske. Denne er av type etylenglykol med benevnelse G11 og er av "gamletypen" som ble brukt da motorene var av støpejern. Er ikke heldig å bruke sammen med aluminium da aluminium tæres bort slik en sinkanode tæres bort (pga elekrogalvanisk tæring). Kan (men bør ikke) blandes med G12+, G12++, G40 og G48.
Senere kom den røde silikatfrie G12 som er beregnet for motorer med topp/blokk av aluminium. Denne må aldri blandes med G11 da det blir til en tykk brun grøt. Kan blandes med G12+, G12++, G30 og G40.
Så har vi G12+ som er rosa/lilla, også en silikatfri kjølevæske som kan blandes med både G11 (etylenglykol) og G12 (propylen), dog ikke anbefalt blandet med G11.
Som ikke det er nok så har vi G12++ som nå er erstattet av G40 Glysantin, silisiumtilsatt som er rødlilla på farge. Denne kan blandes med G11, G12 og G12+.
Så har vi to frostvæsker med BASF-benevnelse, G30 og G48.
G30 (monoetylenglykol) kan blandes med G12 og G12+ og er rød av farge.
G48 (også monoetylenglykol), blå eller grønn, er blandbar med G11 men bør IKKE blandes med silikatfrie eller OAT baserte kjølevæsker (G12, G12+ mm). G48 tærer ikke på aluminium.

Peak Longlife Universal er gul og kan blandes med hva som helst, er fosfat og silikatfri, og har godkjenning VW G12 og G12+.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får begrunne det litt siden det er en skog av benevnelser ute og går, håper jeg ikke har bommet på noen nå ;) Men ja, det er sant at det før år ~2000 ble brukt blå frostvæske. Denne er av type etylenglykol med benevnelse G11 og er av "gamletype" som ble brukt da motorene var av støpejern. Er ikke heldig å bruke sammen med aluminium da aluminium tæres bort slik en sinkanode tæres bort (pga elekrogalvanisk tæring). Kan (men bør ikke) blandes med G48, G12+, G12++, G40 og G48.

Senere kom den røde silikatfrie G12 som er beregnet for motorer med topp/blokk av aluminium. Denne må aldri blandes med G11 da det blir til en tykk brun grøt. Kan blandes med G12+, G12++, G30 og G40.

Så har vi G12+ som er rosa/lilla, også en silikatfri kjølevæske som kan blandes med både G11 (etylenglykol) og G12 (propylen), dog ikke anbefalt blandet med G11.

Som ikke det er nok så har vi G12++ som nå er erstattet av G40 Glysantin, silisiumtilsatt som er rødlilla på farge. Denne kan blandes med G11, G12 og G12+.

Så har vi to frostvæsker med BASF-benevnelse, G30 og G48.

G30 (monoetylenglykol) kan blandes med G12 og G12+ og er rød av farge.

G48 (også monoetylenglykol), blå eller grønn, er blandbar med G11 men bør IKKE blandes med silikatfrie eller OAT baserte kjølevæsker (G12, G12+ mm). G48 tærer ikke på aluminium.

 

 

nå blei til og med jeg klokere! :) Takk for att du tok deg tid til og skrive ;)

Endret av yosi4

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det jeg mener er det riktige, men på en motor med aluminiumsdeler (noe også radiatoren er lagd av) ville jeg brukt en rød, enten G12, G30 eller G40. G30/G40 er billigere enn G12 og fås som LL med skiftintervall på 5 år. Om du skal bytte kjølevæske så gjennomspyl anlegget grundig først og bland ut konsentrat 50:50 med destillert vann/avionisert vann.

 

Som tommelfingerregel skal man aldri blande blå eller grønn med en som er rødfarget. Som du kan ser kan G12+ og G40 blandes med blå G11 men anbefales ikke. Har du blå eller grønn så etterfyll med blå eller grønn, evt spyl og bytt til rød :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen motorer som kan ta skade av disse røde veskene? om ikke er det vel bare å si som tommelfingerregel å fylle rødt på alt, bare spyle gjennom først om du har blått på fra før?

Har alltid kjørt blått på mine jeg, men tenker om jeg skal gå over til rød heller, for å vere sikker mtp radiator og mange av toppene er også av alu?

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke rød frostvæske på alle motorer, og ja, jeg mener man i utgangspunktet bør bruke denne på alle :) Toppene på VAG har vært i alu mer enn 30 år, i tillegg er radiator og varmeregister mindre utsatt for tæring om man velger annet enn G11.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, er ikke dagens "lettkjøpte" blå frostvæske silikatfri da?

 

G48 er blå (og grønn) og beregnet for aluminium, noe den oprinnelige G11 (med opphav i etylenglykol) ikke er.

Om dagens G11 hadde vært silikatfri så burde den vært blandbar med G12 og G30 ville jeg tro?

Som jeg har prøvd å formidle så sier jeg ikke at det jeg mener er fasiten, men bruker man G12, G30 eller G40 så er man på den sikre siden :)

 

Mer om frostvæsker : Glysantin engine coolant

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår