Stingah Skrevet Mars 13, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2015 Hei Noen som har byttet fjør foran på Touran 2007 (facelift) som har lyst å skrive en kjapp howto? Er visst litt knot har jeg skjønt? Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet Mars 13, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2015 -av med hjul demonter 2 stk bolter til braketten som kaliperen og klossene sitter på å ta ut det i en hel enhet, strips fast til bærearm eller stabstag for å ta av vekta fra slangen -ta av bremseskiva -løsne endeleddet fra spindelen -skru ut muttra til akslingen, pank midt på akslingen med forlenger eller lignende for å løsne den. normalt skal den gli frem og tilbake vis den ikke har rusta fast -løsne nedre bærekule fra spindell -dra så hele greie ut fra bilen mens man dytter gjennom akslingen. pass på å ikke dra akslingen utover for mye! -bikk akslingen forsiktig til side, da ligger den godt der i mellomtida -løsne toppskruene mens man holder i fjærbeinet når siste skrus ut, dette veier litt så kanskje det er lurt å ha med en som holder VOILA! -motsatt rekkefølge ved montering verktøy for å panke med anbefales intent lettere enn 1,5 kilos hammer det holder egentlig med å ta av bare kaliperen men det blir mye mindre vekt med å ta av bremsene Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mars 13, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2015 Duh; tusen takk!! :D Så man trenger ikke fjørklemmer for å gjøre dette på touran?? Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mars 13, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2015 Er nok bra med spenn i fjæra. Så bør nok bruke det Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet Mars 13, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2015 Tok ikke med demonteringa av fjæra. -klemme sammen fjæra til den er løs -fastnøkkel til toppmuttra og...og... troooor det er umbraco på demperstanga som man holder igjen med når man skal løsne toppmuttra. den enkle å raske måten er muttertrekker der, men da spinner man rundt demperstanga å det er egentlig ikke bra, lell om det går bra hver gang... :-P up too you Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet April 5, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2015 Tusen takk! :) Har ikke gjort dette enda, men blir bare mer og mer ulyd, så ingen tvil om at det må gjøres... Men hva trenger jeg egentlig? Fjør er greit, men dette lageret, var så mye å velge i feks her: http://www.skruvat.no/vw/Stotdemper-C175.aspx Må jeg forresten ha forstillingskontroll når dette er gjort? Og MÅ man bytte fjør på begge sider når man først bytter på en side? Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoghead Skrevet April 5, 2015 Rapporter Share Skrevet April 5, 2015 Ulyd? Sånn derre "klonk klonk klonk" når du svinger? Har det samme på min, og sist jeg hadde slik lyd var det fjærbeinslager på høyre side som takka av... Nå har jeg samma dritten på venstre side, så må nok beregne å ta den etterhvert også. Skal jo noe til for at fjæra blir ødelagt, eller? Hadde verksted til å fikse den jobben på høyre side, var ikke så ublu dyrt når man leita litt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet April 6, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2015 Klonk klonk klonk er meget godt beskrevet ja! ;) og ja, er fjærbeinslageret som er gåent.. Jeg fikk forklart på bilxtra at fjørenen på nymoderne biler ryker lett når det er kaldt og dette er gåent... Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoghead Skrevet April 6, 2015 Rapporter Share Skrevet April 6, 2015 Kjørte med defekt fjærbeinslager høyre side i nærmere to år uten at jeg måtte bytte fjæra. Lageret blei bytta, og lyden ble borte. Høres ut som noen vil selge deg både fjær og lager når du strengt tatt kanskje bare må bytte lageret. Forrige bytte tok jeg på Bilextraverksted på Skarnes, og med lageret kosta det meg ca 1600 kroner om jeg ikke husker feil, og da var han lei seg for at han tok mer enn han hadde beregna. Årsaen var at bilen hadde okkupert bokken i 4 timer fordi en eller anna nisse hadde stjælt lageret mitt utav eska før det kom det kom til verkstedet. (lite verksted detta, sånn derre far/sønn verksted med topp service og behagelige priser. De får mer jobb av meg for å si det enkelt. (Skrur lite selv, både pga kunnskaper og tilgang til verktøy :P ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet April 10, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2015 Nah, jekket opp bilen i dag og sjekket. Dette etter å ha kjørt Bergen - Lofoten tur/retur. Det var knekt av en liten del av fjøra. Helt nederste del, ca 5-6cm lå rundt demperen. Var bare å ta ut den ødelagte delen. Det som er nå er at resten av demperen ligger helt fint nedi "skåla", og jeg merker ingenting på kjøreegenskapene (som sagt, kjørt over 300 mil i påska med dette). MÅ det byttes umiddelbart? Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mai 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2015 Da har jeg bestilt to stk komplette støtdempere med fjør fra en høgger Dette vil vel forenkle byttet noe? Bilen har blitt verre, så må få gjort dette så fort som mulig. Er det noe spesialverktøy man trenger? Har det meste tror jeg... Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mai 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2015 Det spørs. Om fjærbeinslageret følger med at du velger å bruke et brukt lager med ukjent status så sparer du kanskje maks 30min på begge sider. Bytter du fjærbeinslageret, noe som er anbefalt så er det et fett om du kjøper nye eller brukte. Du trenger spesial verktøy til å åpne spindelen der hvor demperen sitter. Kan sikkert fikse noe jalla, Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mai 24, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2015 Ser i div videoer at de bruker meisel eller en dor for å åpne spindelen. Dette bør vel duge? Men har og sett gjennom mange videoer, og enda ikke sett noen andre hvor man må løsne akslingen. Må man virkelig det? :) Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mai 24, 2015 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2015 Grunnen til at man løsner på akslingen og drar den ut er for å få spindelen lengre ned. Er ikke alltid man får ut demperen med å ha spindelen så høyt "oppe". Får man også for mye vinkel på akslingen vil kulene hoppe ut. Det skjedde med bilen jeg skulle bytte fjærbeinslager på. Så det lønner seg å skru av bærekula og akslingen for å få mer bevegelse på spindelen. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mai 24, 2015 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2015 Du får ikke dempertårnet ut i fra hylsa den sitter i uten at du løsner bærekula. Det er lettere og ta med hele navet ut for da kan du slå de to delene fra hverandre uten at det er noe spenn i det. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.