Gå til innhold

Bytte fjør foran på touran

Ranger emnet


Stingah

Anbefalte innlegg

-av med hjul

demonter 2 stk bolter til braketten som kaliperen og klossene sitter på å ta ut det i en hel enhet, strips fast til bærearm eller stabstag for å ta av vekta fra slangen

-ta av bremseskiva

-løsne endeleddet fra spindelen

-skru ut muttra til akslingen, pank midt på akslingen med forlenger eller lignende for å løsne den. normalt skal den gli frem og tilbake vis den ikke har rusta fast

-løsne nedre bærekule fra spindell

-dra så hele greie ut fra bilen mens man dytter gjennom akslingen. pass på å ikke dra akslingen utover for mye!

-bikk akslingen forsiktig til side, da ligger den godt der i mellomtida

-løsne toppskruene mens man holder i fjærbeinet når siste skrus ut, dette veier litt så kanskje det er lurt å ha med en som holder

VOILA!

-motsatt rekkefølge ved montering

 

verktøy for å panke med anbefales intent lettere enn 1,5 kilos hammer

 

det holder egentlig med å ta av bare kaliperen men det blir mye mindre vekt med å ta av bremsene

Slet fryktelig med noen bolter, men med mye vold og wd40 kom det seg.

 

Bremseskiva får jeg ikke av, men slik jeg ser det er ikke det et problem. De som byttet skive sist har knekt skruen..!

 

Å løsne endeleddet fra spindelen var lettere sagt enn gjort: det satt HELT fast. Noen tips her? Har fått av mutteren men.

 

Og lenkearmen må og tas av (det glemte du ;) ), her snurrer bare mutteren rundt og rundt, med skruen. Tipper denne må holdes igjen el?

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette skulle vise seg å bli mer forbanna arbeid enn jeg trodde. Er jo motgang på HVER skrue. Hehe! 

 

Siste nå er den forbanna skruen som fester lenkearmen til demperen. Den har en umbraco på 5mm inni som er HELT rund. Dette er faktisk ikke jeg som har gjort, den var slik da jeg begynte. Så dette er nok et resultat av montering en gang tidligere... 

 

Eneste løsningen jeg ser er å kappe lenkearmen med vinkelsliper, og kjøpe en ny. Bare håper jeg klarer å løsne den fra stabstaget da... 

 

Eller er det noen andre tips til hvordan få denne løs? Sitter jo som et helvette, så fordrer jo å få litt tak på jæveln. :p Hadde jeg hatt sveiseaparat hadde jeg brukt det. 

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kappe den rett av? Du kapper jo så klart gjengene på lenkearmen på kule siden. Ikke den siden som muttern sitter. Mye lettere å komme til. Da den er kappet av så vil alt falle ut og du kan lett skru på ny 

 

Plan B er vel å lage et spor i gjengene i enden der hvor du egentlig skulle holdt igjen med umbraco. Lag spor til en stor flat trekker. Så kan du holde igjen med flat trekkeren mens du løsner på mutteren

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe der. Må helst få fikset bilen denne uken, så må i såfall innom mekonomen el å kjøpe stag.

 

Plan b var eksakt det jeg hadde tenkt å prøve i morgen :) går ikke det ryker hele dritten.

 

Har prøvd i dag å sette på en slik endeleddsavtrekker for å klemme det hele sammen. Det gav ikke nok trykk til at den holdt seg i ro :/

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt så er det ikke krise å kjøre uten dette staget noen dager? Ser hvor utrolig mye billigere det er med deler på ebay og lurte på om jeg skulle bestille litt diverse å bytte. 

 

Eks:

http://www.ebay.com/itm/GOLF-MK5-TOURAN-FRONT-Anti-roll-Bar-Link-Stabiliser-Drop-Link-Rods-Sway-Bar-x-2-/290789317805?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43b464dcad&vxp=mtr#vi-ilComp

 

Dette koster rundt det 4-doble i Norge

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah!! Godt i gang med å remontere, oppdager da at de har sendt meg to stk komplette dempere til touran cross..!! :( så da er det bare å ringe dem å kjefte i morgen. Faen!! Har såklart ødelagt den gamle i demonteringa - den skulle jo rett i søpla.

 

Cross-demperen er litt lengre virker det som. Dette gjør at jeg ikke får akslingen på plass ettersom hele navet havner noen cm for langt ned, så akslingen kommer i konflikt med stabstaget. Konge

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Bergen, hvis ikke hadde jeg gjort nettopp det.

 

Men undres litt om det ikke hadde gått å brukt disse demperne? Er ikke mye om å gjøre. Hadde jeg bare klart å løfte spindelen et par cm hadde jeg fått i akslingen, og når jeg setter bilen ned på dekket vil vel alt være ok. Da blir hjulet løftet opp og avstanden mellom akslingen og stabstaget blir større? Am i right? :)

 

Skal uansett ringe dem i morgen å kreve at de sender nye eller refunderer pengene mine..

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår