Gå til innhold

Dårlig dab dekning etter montering av antenne

Ranger emnet


opelduude

Anbefalte innlegg

Har en Pioneer X3700dab som jeg monterte dab-antenne på i helga. 

Får inn bare 2-3 kanaler. Ikke noe forskjell på i byen eller på bygda. 

Antenna hadde en svart del som skal ligge innpå karosseriet. Må det være på rent stål for at den skal virke ordentlig?

Kan og velge om dab-antenna skal få strøm på innstillingene på spilleren. Noe jeg ikke aner om den skal. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, den trenger ikke å vær på rent stål men den må vær festa skikeligt på metallet, prøv å press på punkte du har festet den og se om du får bedre signal, får du det må du mest sansynligt barre feste den bedre,hviss det ikke fynker har du nokk ikke truffet helt, prøv å flytte den litt. Sleit med fukt i frontruta, da løsnet denn litt fra metallet og kanalene datt ut og inn. Men oss meg er det som oftest att hele signalet forsvinner hvis det førsta forsvinner. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er en såkalt glassantenne som følger med disse spillerene, så må den festes minimum 6cm fra toppen og den svarte tapen må jordes til A-stolpen på passasjersiden, hvis du har den der. Sjekk også at det ikke er noen knekk i antennekabelen, men at den går fint og løst inn til spilleren. Hvis du har lagt en sotingsstripe i frontruta, anbefales det at du monterer antenna nedenfor denne. Det kan faktisk være feil med spilleren din også, jeg hadde min pioneer i 2 uker før den ble dårlig.. fikk en ny som fungerer helt topp(med riktig montering av antenne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvor plasseringen er trur jeg spiler ingen rolle bare den er borti jord på bilen har montert mange dab antenner både over speilet og til a stolpen kan si jeg har ingen forskjell på dekning på bilene jeg har,

Kjøre samme strekning med alle bilene er det ikke god dekning så er det likt på bilene.

For eks kjøre over Lesja eller dovre noen plasser i oppland så varierende dekning kan verre kun at du får inn p1 eller ingenting.

Noe som kanskje blir utbedra etter vert samme med å kjøre inn i tunneler  

disse antenne er samme type  uansett hvordan spiller du har.

Men en det et lite brud på antennen kan føre til brud på signal.

Og så går det litt på hva spilleren står på  dab forsterker skal verre på får å kunne ta inn best signal?

Kan verre greit også stille inn kanalene der du har best dekning lagre kanalene på spiller der.

Prøv og ta ut spilleren så søk etter kanaler så kan du røre litt på pluggen bak spilleren også ta på antennen la den søke heilt ut ikke avbryt den før den er ferdig?

Om du vil prøve med en annen spiller med dab så har jeg en spiller til overs som jeg har liggende som du kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert slik DAB+ 2 ganger. Første gang tok jeg også en kjapp en å fikk nok for dårlig kontakt med gods, resultatet var dårlig dekning. Fikset så litt bedre gods, men alikevel ikke helt 100, var nok noe lakkrester igjen..

Var mer nøye andre gang og har ikke hatt et eneste feilslag i dekningen på DAB+ siden jeg monterte det i fjor vår, har da kjørt rundt på hele østlandet.

 

Antenna er forøvrig montert på bakruta i min nåværende bil (pick-up) og det har overhodet ingen innvirkning på signalet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan plassere den antenna hvor som helst bare den kommer borti gods på bilen og det er ingen brud på den.

Østlande var der dem bygde ut først så her skal du ha veldig bra dekning er noen tunneler og små plasser som henger litt etter da det er Statens Vegvesen som drifter dette med tunneler og ute på bygda men det kommer etter er vert nå som dem legger ut slynger er nok sikkert noen gamle tunneler som kanskje ikke får dekning da dette vil bli for dyrt.

Men alle tunneler som bygges i da vil ha DAB-dekning dersom radiodekning er påkrevet og at sambandet til ambulanse og utrykningskjøretøy bruker det samme nettet.

Men ellers i alle byer så skal det nå verre dekning god dekning for Dab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, men du trenger ikke skrape bort lakken når du jorder glassantennen, det holder at du klistrer den til lakkert metall. Sto i instruksjonene på min egen DAB-antenne, at det ikke var nødvendig, eneste "kravet" var at det måtte være 6-7 cm under toppen av frontruta (tror jeg). Fungerer veldig fint på min F950DAB, men er fort gjort å få en knekk på ledningen når du setter på A-stolpe dekselet, men tror ledningen tåler en del. Du burde ihvertfall klare å få inn 20 + kanaler på DAB radioen din, hvis alt er ok.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Åssen gikk det med monteringen. Har du god dekning? En sak jeg tenkte på var når jeg monterte min første dab+ spiller for ca et år siden, så fikk jeg inn danske dab-kanaler. The voice dk feks. Men finner de ikke lenger. Er det ikke mulig å få inn flere enn de norske. Eller er det som med fm-radio i høytrykksvær og sol, at man kan få inn danske og svenske kanaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår