Gå til innhold

turbohavari passat 3b

Ranger emnet


opel astra

Anbefalte innlegg

PASSAT 3BG TDI

Da skjedde dette på bilen min og da turbo tok kvelden under kjøring tømte bilen nokså fort får olje og røykskya bak bilen hva nokså kraftig hvit røyk la seg bak  bilen kunne ikke se noe som helst og røyken kunne sikkert sess fra mange km.

så motoren har vel nesten godt tom får olje da lampa lyste og bilen  var i fart da dette kjede.

Har enda ikke fått sett så mye på bilen enda men kan sikkert tenke meg at det er mer en bare turbo som har godt siden den har blåst ut olje?

ingen synlig olje under bilen heller har den ikke brukt noe kjølevann på bilen?

Så da går det litt an på om det er nok med å bytte turbo og kjøler?

Har en anelse på at kanskje det er en god del mer som har røket for eksempel toppen eller noe annet er det noen som har gjort det samme.

Eller har noe form får anelse hva som må gjøres? smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva det jeg ikke gjorde motoren starter men lurer kanskje det har røket noe mer en bare turbo motoren hva tom for olje.

Kan ikke høre noe lyder har ikke prøvd å starte bilen nå.

Tenkte å fylle på olje og fyre den så kanskje jeg hører noe da.

Men det kan vel godt ha røket noen ventiler og kanskje noen dyser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å prøve og starte den i morgen og høre om det er noe lyder i motoren.

Tenkte og prøve og finne den andre turboen og sette på den.

Men fant en video av en bmw  med kanskje samme problem som min?

https://www.youtube.com/watch?v=M-pxsViKF88

Bilen har beholdt vannet.

Så er kun olje som ble tømt rimelig fort

Bilen var under fart og ute på motorveien så den hadde nok en del belastning og turtall.

Men bilen gikk fint på turtall når dette skjede men mista all kraft det er nok normalt at den gjør når du mister turbotrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja heile greia virka veldig rart motoren skule vel egentlig tatt skade av dette når den gikk tom for olje så fort.

 Den skule vel ha godt varmegang i den skule jeg tru da?

Men når jeg startet den i dag så kunne jeg bare ikke høre noe skade på motor men olja rant som vann ut av potta bak.

Så skule tru noe mer som er galt får bytte kjøler og turboen nå så får en se hva som hender?

Er bare synd at jeg ikke får kjørt bilen inn ditt jeg bruker å skru får nå står den bare hjemme er ikke særlig med varme og skru på så må se om jeg får gjørt noe.

Tenkte å ta av topplokket og se om det er noe skader der om en kan se noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg fått test kjørt litt etter turbobytte kommer en del olje fra pota enda men den ryker ikke så mye som den første dagen?

Nå kommer det en del røyk når motoren er varm og blitt kjørt litt på press.

Stopper bilen la den stå litt på tomgang så slutter den å ryke.

Og den ryker heller ikke på tomgang kjøring.

Så tenker at det er noen liter olje i eksosrøret som må ut.

Kan ikke se det har minket på olja på peilepinen på bilen enda.

Så nå tenkte jeg å få  bilen på løftebukk og få sett litt bedre på den i løpet av uken og bytte olje,filter.

Etter som at bilen er blitt kjørbar igjen så håper at det ikke er noe annet som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du for å fjerne olja? 

Bruk diesel, det blander seg med olje. 

Når du får ut ren diesel blåser du igjennom med trykkluft i lengre tid. Deretter lar du det lufttørke en ca et døgn, gjerne i sola.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva olje jeg tenkte på ligger igjen i anlegget vanvittig med olje der.

Har sikkert fått blåst ut en del men det slutter aldri å rene av pota .

hva derfor jeg tenkte å få renset den

Hvordan blir det best å gjøre dette på ta av anlegget la det ligge diesel en dag eller to?

Da må jeg prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Fikk gjort som gjesper sa det ble nok bra?

Da tok jeg en første lang tur med bilen etter turbohavari og kjørte over lynga opp baken der så fikk han et litte sjokk.

På vei oppover bakken så kom det en lang sky av røyk.

Stoppet så på Lygnasæter lott den gå litt kom en del gnist ut av potta noen poff så stoppet motoren etter en liten stund startet igjen så kjørte til Gjøvik.

Stoppet der sjekket litt oljen på bilen den hva fin ikke olje forbruk .

Og potta hva da tør så fikk nok blåst ut av siste olje rester?

Nå fikk jeg bare litt tull med charge pressure Control på turen prøvd å slette feilen men den kommer da tilbake.

Så må vel ta en ekstra titt på den og finne ut hva som er galt har prøvd og bytte til en annen men det hjalp ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne metoden 4 ganger og det har aldri skapt noe problem, så min mistanke er at du antageligvis ikke fikk ut diesel og olje restene.

I seg selv er ikke dette noe farlig, det værste som skjer er at du får brann i eksosen, men da er det bare å velge et lavere gir (høyere turtall) og trå på litt så slukker det etterhvert.

 

Jeg ser at jeg kanskje skulle forklart fremgangsmetoden jeg bruker bedre. Jeg demonterer eksosen og setter den på høykant, blokkerer enden og heller diesel igjennom for så å la det stå litt. Deretter lar jeg alt renne igjennom og blåser det rent med trykkluft etterpå. Jeg blåser til det ikke kommer noe ned igjennom før jeg da lar det ligge å tørke i et døgn.

 

Skal sies at jeg aldri har gjort det på en bil men på anleggskjøretøy, men det har ingen praktisk betydning.

 

Hva var feilkoden du fikk opp?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår