StartKnappen Skrevet Januar 5, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2015 Hei Har en Toyota HiaCe 2002 model D-4D motor. Bakhjulsdrift. På Tolerancedata står det utskiftingsintervall: Tannrem: Utskiftning interval - Ekstreme forhold (Gjelder Norge) 150.000 km/ 5 år Tannrem det er vel den som driver pumpene osv / og eller dynamo? Pleier og stå om det er Registerkjede når eg søker på biler der. Men på min HiaCe kommer det ikke opp noe. Kan ikke finne noe om registerreim på siden heller. Da må det vel være registerkjede? Hvordan kan eg få avklart dette uten demontering?... Den reimen som står over (antageligvis en multireim). Er det noe vits å bytte? Den gjør jo ikkje store skader dersom den engang ryker? Takker for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 5, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2015 Tannreim = Registerreim. Du har reg.reim på motoren din. Hvis multireima ryker mister du servo og lading. Hvis vannpumpa er drevet av multireima mister du også kjøling. Moralen er, bytt reima i tide. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StartKnappen Skrevet Januar 5, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2015 Tannreim er vel bare et navn på at det er en reim med tenner? Såfall slikt eg har lest når eg googlet.. Kan jo umulig ha registerreim når det ikke står noen info om utskiftingsmetoden som det står på alle andre biler når eg bruker tolerance data? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 6, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 Du får velge selv hva du tror, men tannreim er et annet navn på reg.reim :) Rsele og EaglePilot reagerte på dette 2 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet Januar 6, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 .... og prøv å skrive norsk rettskriving slik at folk forstår deg!Hvor i all verden har du noen gang lest om registerskjede ???????Det skrives og uttales kjede!!!!!! JimCKF reagerte på dette 1 Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StartKnappen Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 Kan få sett på det senere. Men om det er registerreim, hvordan da går jeg fram å skifter den ut? Står jo ingen framgangsmåte på tolerancedata slik det gjør på alle andre biler. Skiftet ut registerreimen på golften min å da stod det hvordan motoren skal stå innstilt osv. Men står altså INGENTING om det på Hiacen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Januar 6, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 Ta en telefon til merkeverksted og du vil få rett svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 6, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 Der kan jeg ikke hjelpe deg da jeg aldri har byttet reg.reim på Toyota, men normalt er at motor skal stå i ØD med kam og veiv på merkene sine. Da skal kam og evt. dieselpumpe låses før reim tas av. Bytt spennrulle og løpehjul hvis det er med i et kit/nødvendig. Monter ny reim. Kontroller at veiv, kam (og evt. dieselpumpe) står på merkene siden, roter motor 2 runder på veiv for hånd og kontroller merkene igjen. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Januar 6, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 D4D-motoren har reim mellom dieselpumpa og kammen. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vesto Skrevet Januar 6, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 Kan få sett på det senere. Men om det er registerreim, hvordan da går jeg fram å skifter den ut? Står jo ingen framgangsmåte på tolerancedata slik det gjør på alle andre biler. Skiftet ut registerreimen på golften min å da stod det hvordan motoren skal stå innstilt osv. Men står altså INGENTING om det på Hiacen.. Sett den slik den gamle sto. Siter Toyota Hiace 4x4 2004 mod Arbeidsbilen Saab 9-5 2,0T 2006 mod Konebilen Husaberg FE 650 2004 mod Leketøyet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StartKnappen Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 D4D-motoren har reim mellom dieselpumpa og kammen. Hva er da faren om den ryker? Er den såfall vanskelig og bytte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ascona75 Skrevet Januar 6, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2015 Ja. tannrem`en går kun til diesel pumpen på disse motorene og det eneste som skjer om denne ryker er at motoren stopper. Skal være ca. 1,5 times jobb å bytte den. Siter Toyota Avensis 2013 Toyota Hiace 2008 Opel Rekord 1982 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Januar 7, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2015 At tannrem har blitt synonym for registerreim kommer vel av at det stort sett er den eneste reima med tenner. Skulle det mot formodning være flere reimer med tenner under panseret ville nok manualen vært mer spesifik. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThaRayman Skrevet Oktober 14, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2017 On 1/6/2015 at 11:07 PM, ascona75 said: Ja. tannrem`en går kun til diesel pumpen på disse motorene og det eneste som skjer om denne ryker er at motoren stopper. Skal være ca. 1,5 times jobb å bytte den. Skifta netopp på min 2005 Hiace 2.5L Så da vitterlig ut som at reima gikk mellom veiva og kammen, så vil tro at et reimbrudd har potensial for å forårsake motorras!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg