Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
JGHines

Rund bolt på toppen

Rate this question

Question

Hallo

 

Har som vanlig tatt meg vann over hodet da jeg skrøt på meg at jeg skulle få til å skifte toppakning. (På en BMW 316i E36)

 

Selve skiftet gikk egentlig ganske greit, fikk alle delene på plass etter hvert, men da jeg skulle stramme boltene på toppen tok jeg desverre en snarvei istedet for å lete litt lengre etter 1/2"-forlengeren. Brukte en sånn hengslet forlenger og fikk skeivt trykk på en av boltene. Dette medførte "rundt hode" etter at jeg hadde satt bolten ganske fast.

 

Så, får ikke bolten noen vei, hverken av eller på. Er det noen som har triks i ludo her? Hodet er en slags utvendig torx. Fant en kopp som jeg tror heter E14 som jeg skrudde på med, men den glipper bare nå.

 

Går det å banke på en annen slags kopp? Andre ideer?

 

Mvh

Joachim

Share this post


Link to post

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Eg vil tro att ein toppakning som er knept vil gi dårlig tetning og ikke holde særlig lenge, boltene blir strekt når de strammes til spesielt på stramme trinn 2 og 3 så de skal byttes hver gang de løsnes.

Som oftest er det ein grunn til att toppakningen ryker og kun bytte av toppakning uten og sjekke att toppen er rett eller hva som fekk gamle pakningen til og ryke er ingen langvarig løsning.

Eg bare nevner dette da det godt kan være du vett hva som har drept toppakningen, om biltema verktøyet feile og bolten ikke løsner kan du sveise fast ein annen bolt men det er absolutt siste løsning

Share this post


Link to post
  • 0

Hallo igjen

 

Ødelagt radiator var grunnen til at pakninga røk. Ødelagt radiator og en løk til bror som ikke setter bilen ifra seg når han kjører motorkok.

 

Kjøpte settet på biltema, der var det både 8 og 10mm, men 10 gikk rundt og 8 fikk jeg ikke på. Skulle sikkert hatt 9. Sjekka de nye boltene mot de gamle, og de var like lange. De kan ikke ha fått veldig mye strekk.

 

Har ikke sveiseapparat, og kommer neppe til med det om jeg hadde. Ender nok opp med at bilen blir kondemnert, siden det uansett var tvil om toppen var hel etter all julingen den fikk.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.