Gå til innhold

Audi A6 2.0 TDI BLB ryker enormt med hvit røyk ved kaldstart

Ranger emnet


audia6blb

Anbefalte innlegg

Hvit røyk er enten uforbrent diesel eller kondens/kjølevæske.

 

Uforbrent diesel kan komme av defekte dyser eller dårlige glødeplugger.

Hvis den bruker kjølevæske må toppakning byttes.

Hvis det er vanlig kondens (som forøvrig er helt normalt) så er det ingenting i veien.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel dyser som er gåen en eller flere drypper litt er ikke noe farlig og kjøre med, har du prøvd med dyse rens kan hjelpe litt det også?

Har kjørt med dårlige dyser på passat kjørte noen år før det ble gjort noe.

dyser får du kjøpt på ebay da dem er nokså dyre her

Er heller ingen stor jobb å bytte heller?.

Glødeplugger er sikkert ikke bra dem heller bør heilt sikkert få bytta dem og.

Om det er veldig mye sirkulasjon i vannet grugling i røra altså luft  i anlegget på bilen så kan det tyde på dårlig toppakning.

Og tempen på bilen vandre mye opp og ned er også tegn på at topppakning er dårlig da bør du ikke kjøre så mye da det kan bli mye verre.

Om bilen har passert opp mot 200 km på telleren så er jo ikke dette noe unormalt at det er dårlig?

Og at bilen kaster fra seg vann fra overtrykk ekspansjonstanken på bilen den ikke klare å holde på trykket lenger da vil det renne ut under ekspansjonstanken i en liten tapp som er under den?

Vann slanger er harde og du ikke får klemt på den så tyder det på overtrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja, bilen har brukt litt kjølevæske og temperaturen vandrer opp og ned når temperaturen er nær 0 grader eller lavere. Jeg vet heller ikke om det er kondens eller vann. Glødepluggene har ikke blitt byttet på lang tid, burde de ikke avgi feilkode om det er dårlig glødeplugger? Bilen lager ikke hvit røyk når motoren er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt at det ryker før den blir varm ca et til 2 minutt etter oppstart skal den ryker sånn ca fra 5_10 min så skal det stoppe etter det.

Jo glødeplugger skal du kunne se på diagnose må du gløde veldig lenge så tyder det på at dem er slitt?

Er vanlig at temp vandre litt men at den bruker veske er ikke normalt.

Det kan hende den kaster fra seg vann på grunn av overtrykk på bilen.

Det er en liten tap under ekspansjonstanken din der kan du sette på en liten slange på og sette ei flaske under med slangen ned i den.

Da kjør og finn en bratt lang bakke sett varmen på fullt styrke og kjør veldig hardt oppover bakken så du presser bilen en del.

Da kan du se om det har kommet vann i flasken etter på du har kjørt litt.

Da kan det nok tyde på att toppakningen din er gåen?

Også om bilen er litt tung og starte kan verre litt av toppakning problem.

Du kan også se om du har noen lekaskjer på noen slanger også normalt på disse bilene er tempføleren tar kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Vil gjerne informere om at når AC er på, så blåser luftdysene forskjellig temperatur, den ene glodvarm, de i midten normalt og den andre kjølig. Har det noen sammenheng med de overnevnte problemene? Det som er rart at ingen av problemene skjer når det er varmt og bilen slutter å ryke hvitt når den er driftsvarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en diagnose på bilen.

Kan jo si det at ac virker ikke når det er kaldt ute så det er kun kald luft fra motoren som kommer da du stiller på ac?

At det kommer litt kaldt og varmt kan verre at den ikke klare å holde på driftstemperaturen.

Er termostaten ødelagt vil dette vises ved for høy eller lav temperatur. Hvis bilen har for lav temperatur kan den blåse litt kaldt og varmt.

Og som sakt tidligere kan det komme av at  toppakning ikke holder det den skal lenger

Bilen vil slutte å rykke når den har blitt varm.

Du kan også prøve også trykktesting av motoren din får se om det er noe som galt.

Det kan også komme av tempføleren din ikke virker heller dette kan du se med diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke noe å si om det er  vanlig ac  eller 2 eller 4 soners klima på bilen den bruker ikke klima nå som det kaldt ute du kan bare regulere varmt og kjøling fra det du får fra utsiden av bilen og du skal kunne ha det litt mer varmt på ene siden en den andre siden.

 Om det er feil på panelet så den ikke virker sånn det skal så vil han ikke kunne regulere noe mye med det.

om spjeld motor ikke virker så står den i låst eller åpen posisjon.

Her er det ble mer snakk om at bilen ikke blir heilt varm eller holder på varmen.

Som er normalt når bilen ikke greier å holde på driftstemperaturen under kjøring er det normalt at bilen da blåser kaldt og varmt om hverandre.

Kanskje heller ikke rart da bilen bruker litt vann?

Her må motoren kontrolleres om hva hvor kjølevæske har lekkasje hen.

Er vel det som er årsaken på att det blir litt temperaturforskjeller på bilen under kjøring da den slipper litt av trykket og bygger den opp igjen da får den nok varme og sende inn i bilen igjen.

Mye av dette kan du nok finne ut med vac gom om du har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at den har det, men så lenge ikke bilen klare å holde på driftstemperaturen på motoren så vil ikke heller varmen kunne gi fra seg den varmen den skal.

temp følerere og div andre ting på disse som kan verre årsak til dette på bilen er jo noe en del ting som burde sjekke som ofte er feil.

Har den lekkasje så er vel det første som burde fikses.

Om varmeregister er tett eller defekt så kommer det ikke varme i det helle tatt inn i bilen det er så veldig litte?.

Så om regulering til climatronic er dårlig så vil den heller ikke sende noe singnal til spjeldmotorene til bilen og reguleringen vil da bli feil.

Men som sakt alt dette ser du med vac gom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår