Gå til innhold

Ratt rister ved venstresving


Berla2

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjørte idag hjem fra jobb da jeg merket at rattet og bilen begynte å riste idet jeg tok en venstresving. Jeg kjørte da ca i 50 km/t.

Jeg stoppet for å kjenne etter og for å sjekke hjulbolter da det ikke er lenge siden jeg byttet dekk... Boltene satt fast og det var ellers ingenting å legge merke til.

 

Da jeg kjørte videre gikk det forholdsvis bra helt til jeg tok en slakk venstresving i ca 70 km/t. Da ristet det veldig og det virket som om høyre forhjul holdt litt tilbake på et vis.... Var ihvertfall tydelig at det var på høyre side. 

Når jeg kjørte rett fram i samme fart gikk det helt fint, men kun ved små rattbevegelser til venstre kom det tilbake, nå også ved lav fart. 35-40 km/t.

Jeg kjente litt etter mens jeg kjørte og det var tydelig at høyre framhjul ikke oppførte seg helt bra i svingene. Tenkte kanskje at det kunne være hjullager eller noe, men idet jeg trykker inn klutchen så stoppet ristingen. Dersom jeg trykket inn gassen litt ekstra virket det som om det ble verre...

 

Turte ikke kjøre hele veien hjem med dette, så parkerte ved verkstedet (som selfølgelig var stengt for dagen) og stikker innom i morgen for å høre hva det kan være.

 

Mens jeg venter lurer jeg på om noen her vet hva det kan være?

Bilen er en Berlingo fra 2000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var idag innom verkstedet der en mekaniker prøvekjørte bilen. Sånn som det alltid er når en besøker et verksted, så var problemet plutselig borte...

Da hjulboltene var sjekket og satt godt fast konkluderte han med at det trolig var drivledd som var slitt. Han hadde hatt samme problem på en peugeot partner tidligere der han måtte kjøre bortimot 30-45 minutter før problemet dukket opp, når alt var blitt godt varmt.

 

Endte opp med å kjøre bilen til jobb som vanlig med den avtalen at jeg stakk innom/ringte igjen dersom det skulle dukke opp enda en gang. Han forsikret meg ihvertfall om at det ikke var farlig å kjøre med.

 

kjørte til jobb fra verkstedet, ca 20 km, og hjem igjen, ca 35 km, uten noen problemer. Så tror jeg kommer til å se det an litt...

 

Noen som har vert borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, leste nok innlegget ditt litt fort. Forsvinner vibrasjonen hvis du bare slipper gassen, eller må clutchen trykkes inn for at den skal forsvinne?

Mener vibrasjonen ble verre jo mer jeg trykket inn gassen. Selv om jeg slapp gassen var det vel litt vibrasjoner, men når clutchen ble trykt inn forsvant det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyder egentlig mest på drivledd. Men det kan fremdeles være endeledd, det er ca. samme symptom.

Har forstått det slik at det er borte nå, men hvis det kommer tilbake kan du gjøre litt feilsøking på egenhånd.
 

Jekk opp fremhjulene og kjenn etter slakk kl. 6 å 12 og 3 å 9. Er det slakk 6/12 er det hjullager, er det slakk 3/9 er det endeledd (eller indre styrestag, selv om det er lite trolig)

Snurr på hjulet og hør etter ulyd, da i hovedsak romlelyd.

Ta en titt på drivaksel, ledd/mansjett og kjenn etter slakk i drivretning. Det skal være slakk i lengderetning. Hvis du kan skyve drivaksel frem/bak (sett fra bil) er drivleddet defekt.

Ta et solid skrujern eller et lite brekkjern og benn på bærekule og bærearm innfestinger (bærearmsforinger), det skal ikke være slakk i bærekule men det skal være litt bevegelse i foringer. Ta et lite skrujern og benn på gummiforingene og se om foringen har slept fra hylsa.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har hatt denne ristingen 3-4 ganger til nå, og har undersøkt litt nærmere. Pga mangel på garasje og for dårlig vær til at jeg gidder å ligge på bakken ute, har jeg kun undersøkt "gummimansjetten" som sitter rundt drivleddet. Her er klemringen som holder mansjetten på plass løsnet slik at det ikke lenger er tett inn til drivleddet. Dette har skjedd både på høyre og venstre side. 

Jeg fikk tredd mansjettene på plass igjen, men fikk ikke festet klemringene igjen, så da løsnet selvsagt mansjetten ved første sving. 

Bak mansjetten så det ganske grumsete ut, muligens en god blanding av grease, salt og sand...

 

Tar sikkert en tur til verksted så snart jeg har tid. 

Noen som vet hva det kan koste meg dersom jeg må bytte begge drivleddene?

 

Legger ved to bilder av venstre side. her ved fult rattutslag mot venstre

 

post-144989-0-58457700-1422797802_thumb.jpg

 

post-144989-0-46551700-1422797828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår