Gå til innhold

Havarert? Varmskjært! Citroën Berlingo.


GiA

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har en Berlingo 99 mod. 1,9 Diesel, som jeg dro en altfor overlesset henger med.

Følgende senario skjedde,: radiator lakk litt, helte på Biltema radiator fix. Uten at jeg visste det, åpnet det radiatoren og alt vannet lakk ut!

Kjørte så igjennom en tunell rett før rush trafikkennmed tung henger, bilen begynte å miste krefter, kikket på termometeret det sto på ca. 75% varme! Ooppsss! Ugler i mosen tenkte jeg. Satte derfor på varmeapparat for å bli kvitt varme! Da kom det bare en varm lukt!! Skjønte da at vannet var borte....

I frykt av å stoppe rushtrafikken midt i utløpet + onkel blå, holdt jeg gassen i bunn...

Bilen begynte å ryke fært, føltes som det gikk ca 4 trinn med reduksjon av motor effekt, før bilen døde på utsiden etter 1 km!

 

Har omsider fått av toppen på motoren, trodde toppakning skulle være gjennombrent eller no... Kan liksom ikke se noe ødelagt noe sted! Dumme meg sjekket ikke kompresjon før jeg tok av toppen!

Fikk beskjed at det var 0 kompressjon da jeg prøvde å starte den.

Heller jeg diesel eller olje i sylyndere, virker som stempelringer holder tett...

 

Er det noe håp?? Eller hugger neste?

 

Skal man kunne se tydelig at toppakning er gåen?

 

Mvh

Geir A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det å turne motoren rundt?

Viss du kan turne motoren rundt, og toppen er av.

Tapp av motorolja å sjekk om det er metallspon i motorolja. Så kan du ha litt diesel i sylindrane for å sjekke om det renner ned i bunnpanna. Viss nivået i sylindrane synker, så held ikkje stempelringane/fjørene tett.

Husk å få ut dieselen frå sylindrane før du monterar toppen. Og få vekk restene etter dieselen frå sylinderveggene og bunnpanna i tilfelle der lekker litt over spempla.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste moderne/halvmoderne motorer tåler ikke koking/varmgang. Da vrir toppen seg og/eller toppakningen ryker. Selvfølgelig kan mer skje, men det begynner ofte med toppakningen. 

 

Jeg ville byttet hele motoren, da det er nok av disse bilene på høggerne rundt omkring. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår