Gå til innhold

Skifte av Automatgirolje Audi A6 C6 Allroad

Ranger emnet


Kjetilr

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 2010 modell som har gått 108000 km. Tenkte bare å informere hvordan tilstanden på giroljen var. Den skal egentlig være grønn, men var mørke mørke grønn. Bar preg av å være "slitt". Filteret var litt sort og det var "sludge" i bunnpannen.
DSC_0276_zps2153feb6.jpg

Audi sier olja og filter ikke skal skiftes, mens ZF sier at det skal byttes mellom 80000km og 120000km. Alt etter hvordan bilen blir brukt. Mye sportslig kjøring og med tungt lass, det gjør at man kanskje bør legge seg på 60000km, tror jeg.

Jeg kjøpte olje, pakninger og filter her;
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=111339834539&ssPageNam e=ADME:X:AAQbiggrin.gifE:1123

Disse var veldig seriøse. VIlle ikke sende før de hadde chassinr osv. Lurt å kjøpe ny avtappingsplugg på møller også. Det er en M10x1 spesialskrue med pakning på. Delenr 018311377B. Resten følger med fra Ebay-selgeren. Rask levering også.

Fulgte denne oppskrifta her;
http://www.audizine.com/forum/showth...TF-Replacement

Fungerte helt topp. Selve jobben tok 1,5 time. Da sto jeg på Løftebukk og hadde litt hjelp.

Viktig å uvise renslighet. Ha flere par med nitrilhansker eller lignende. Bytt når de er møkkete. Gjør rent bunnpanna skikkelig. IKKE tørk inne i girkassen, men la heller oljen henge der.

Bilen min gikk fra litt smårykk akkurat når den girte, til å bli helt silkemyk. KJEMPEFORNØYD.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LItt kunnskaper må man  ha, men ikke all verdens vanskelig.

 

17mm unbrako, 5mm unbrako og Torx T27.

 

Noe lignende som denne, kjøp en ok en på en annen plass. Tess eller andre har gode slike

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-20718/

 

En haug med filler eller gamle t-skjorter.

 

Helst Vag-com og PC.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra :) VAG hadde en (talentløs) periode der de sa at oljen på automatkassene ikke trengte byttes - og man trengte ikke vente lenge på resultatene av dette... Mange automatkasser fikk problemer eller havarerte. Jeg er like lite begeistret over long life intervallene på motorolje, med alle problemene i kjølvannet av det. Altså, er man glad i bilen så bytt motorolje hver 10000 km/1 år og girolje på 75000 km/5år (også på manuelle kasser).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan begynne å undre seg over seriøsiteten til denne produsenten. Men det skaper vel noen arbeidsplasser ved at bilene ikke holder for lenge. En annen litt rar sak er at disse girkassene, ZF6hp19a, er dimensjonert akkurat til effekten. De hadde holdt mye lenger om man hadde valgt en annen versjon.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår