Gå til innhold

94 competition, hjelp til feilsøking

Ranger emnet


Tor83

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en 94 mod. Competition (motorkode ace), som ikke vil oppføre seg helt.

 

Når jeg starter bilen, så starter den tvert. Men etter et par sekunder så faller turtallet til rundt 3-500 o/min. og bilen står å "hoster" der i ca 5-10 sekunder, før den ruser seg opp til 2000++ o/min, for å så falle ned til rundt 1000 o/min igjen.

Når jeg gir full gass, så dør den ut.

Når jeg tar ut kontakten til bensintrykkregulatoren, så synes jeg at motoren går litt bedre.

Det er også litt tenningsbank i motoren. Og motoren gir langt ifra full effekt.

Har prøvd å sett over alle vakumslanger, men har ikke funnet noe der.

Noen som har et tips på hva dette kan være, evt. hvor jeg skal starte å feilsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er når motoren er kald? I såfall, hvordan er den når varm? Sjekket temperaturgiver til ECU? Sjekker om motor suger falskluft, kan høres slik ut. Sjekket tenningstidspunkt? Du nevner tenningsbank, noe som kommer ved for tidlig tenning eller for mager blanding. Sjekket verdier fra lambda? Har bensinmengdefordeler eller DPR vært tuklet med? Målt bensintrykket, samt byttet bensinfilter senere år? Sjekket registeret, at alt er som det skal være? Det er en begynnelse ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, håpet på at du skulle svare

Dette er når motoren er kald ja.

Jeg har hatt bilen i 3 uker, så har ikke fått kjørt den så mye. Men de gangene jeg har vært ut å kjørt, så har kontakten til bensitrykkregulatoren vært tatt ut. Grunnet tidligere eier kjørte med den sånn.

I dag så startet jeg den, uten pluggen til bensintrykkregulatoren inne. Da startet den tvert, og lå "fint" på 1000o/min. Etter 3-4 minutter, så plugget jeg inn kontakten, og motoren stoppet. Tok ut kontakten igjen og den startet, gikk på tomgang til den ble varm. Så stoppet jeg bilen, satte i kontakten til bensintrukkregulatoren og startet. Bilen startet etter noen sekunder, og gikk på tomgang i et lite minutt, før den begynte å fjuske å stoppet igjen.

Så også at ingen av kjøleviftene gikk, når motoren var ca91-92 grader. Normalt?

Et annet symtom, som jeg glemte å skrive i første tråden, er at bilen skyter i eksosen. Mulig grunnet feil bensin forhold, siden jeg kjører uten bensintrykkregulatoren inne..

Har ikke sjekket tempgiver til ecu nei, kanskje det er lurt

Skal sjekke register nå, vist jeg kommer til, uten å ta av fronten.

Bensintrykket skal vi teste, en av de nærmeste dagen, med gammelt og nytt filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintrykket skal være ca 6.5 bar. Tenningstidspunktet 6 grader FØD. Trenger ikke av med noe som helst for å sjekke/justere tenning, og kun av med øvre deksel over kamdrev for å sjekke timing (registeret). Ikke juster på tenningen uten at denne er verifisert feil!

 

Kjølevifte på radiator skal ikke starte før kjølevannet er rundt 100 grader.

 

Siden motor går fint når DPR er frakoplet så er det mest sannsynlig ingenting feil på tenningstidspunkt eller registeret, men på bensindosering. Grunninnstillingen er på bensinmengdefordeler, korrigert av temperaturgiver på motor, lambdasonde og 'TPS'. I tillegg vil brytere på gasspjeld virke inn, sjekk disse. Mål motstand i temp-giver, skal være ca 250 ohm ved 90 grader og 2500 ohm ved 20 grader. Sjekk også lambda, om den er like gammel som bilen å kan du like greit bytte den (ikke kjøp ny på Biltema!).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Hei,

 

Da har jeg fått feilsøkt litt, uten å funnet ut av feilen helt ennå..

 

Tempgiver til ECU: målte den til 2900 ohm på rundt 16 - 17grader (temperaturen ute) og 245 ohm ved ca 90 grader. Litt høy ohm, når den er kald kanskje? men det var ikke så langt unna 250 ohm, når den er varm da. Hadde 5V i kontakten inn til tempføleren.

 

TPS: Etter at jeg har fikk litt muffins måling her, så har jeg googlet litt.. Tror ikke motoren har Throttle position sensor, men Idle switch og full gass switch.? målingen gikk rett fra 0,4 mV til 12V, når jeg tok i gasswire'n.

 

Lambda: Byttet den i går, uten store fremskritt. Men den gamle var veldig sotet, så det var vel på tide med bytte :-)

 

Bensintrykk: Har prøvd og kjøpe meg en dobbel banjo bolt, så jeg får koblet med inn med manometer imens motoren er i gang. men ingen som selger sånn bolt her i byen.

Har åpnet litt på bensinslangen, når motoren har stått på tomgang. Det var er bra trykk som sprutet ut da, uten at tomgangen forandret seg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror ikke motoren har Throttle position sensor, men Idle switch og full gass switch.? målingen gikk rett fra 0,4 mV til 12V, når jeg tok i gasswire'n.

  

 

 

Trekk ut kontakten fra idle switch'en og mål ohm istedenfor. Da får du et bedre inntrykk av om den av/på. -I nærheten av 0 ohm når bryteren er sluttet og uendelig ohm (høyeste måleområde) når den er åpen. Alt annet enn uendelig indikerer en bryter som ikke er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

En oppdatering her,

Hadde bilen inne på Møller for feilsøking og måling av bensintrykk. Og da sa de at luftmengdemåleren og bensinfordeleren var deffekt.

 

Så nå har jeg byttet begge, og da starter den ikke i det heletatt. Men etter litt skruing, så har jeg en konklusjon.

Sylinder 1 og 4 får ikke bensin (kommer ikke bensin under kjinning)

Sylinder 2 får bensin tvert tenningen slås på( uten å prøve å starte)

Og sylinder 3 får trykk når jeg prøver å starte.

 

Så da trenger jeg litt hjelp...

Hvorfor kommer det bensin til sylinder 2 uten at jeg prøver å starte?

Luftmengdemåleren som er helt feil innstilt?

 

Setter stor pris på svar, så jeg slipper å selge bilen som delebil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal aldri komme bensin ut av dysene når motor ikke går, når dette skjer er det mest sannsynlig noen som har tuklet med høydejusteringen på lufttallerken (luftmengdemåleren). Men. I såfall burde det vært likt på alle dysene, at alle gav ut bensin, eller ingen. Lufttallerken styrer trykket til alle dysene samtidig, ikke individuelt, derfor skal alle "jobbe likt". Slik det høres ut så er mengdefordeleren defekt, eller feil montert sammen (etter at noen har åpnet den en gang?). Den eneste dysen som kan gi bensin uten at motor går, er kaldstartsdysen, altså den elektrisk styrte. Har mengdefordeler blitt tuklet med?

 

Rør/slanger ut fra mengdefordeler skal gå som følger;

Ta2oi.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte mengdefordeleren og luftmangdemåleren separat på ebay. Begge delene skulle være ubrukt/ny. Så her må det kanskje justeres?

Vi åpnet mengdefordeleren 2 ganger i går, og alt ser "normalt" ut der, tror jeg. Men den blir sikkert åpnet en runde i dag også, så da kan jeg prøve å få tatt noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering igjen da,

Da har jeg kjørt bilen for første gang i sommer:-)

 

Vi åpnet mengdefordeleren igjen, å fant ut av o-ringen til sylinder 2 var deffekt. Så den ble byttet og alt skal være ok der nå.

Justerte også lufttallerkene.

 

Men den går fortsatt ikke slik den skal med differansetrykk regulatorn plugget til. Den går på tomgang(det gjorde den ikke før), men når jeg gir full gass, så dør den ut.

Kan differansetrykk regulatoren være gåen?

 

Men når jeg kjørte bil nå, uten kontakten til differansetrykk regulatoren plugget i. Så gikk bilen mye bedre, en hva den gjorde før. Vil påstå at jeg har full effekt i motoren nå. Så litt bedre er den:-)

post-150302-0-84480200-1437225720_thumb.jpg

post-150302-0-42408600-1437225750_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår