FirstPrice Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Hei. Kjøpte en bil av en kar. Var tatt EU kontroll og skiftet deler for rundt en 32 000kr.Kvittering medfulgte. Ble tatt en etterkontroll på samme verksted, der de fant rust på bremserør, foran, midten og bak. Han som eide verkstedet ga eieren av bilen et bud, å kjøpte den, for å selge videre til meg. Etter dette skulle jeg til å skifte røra foran,midten og bak, men jeg finner ikke rørene rustne - Men da igjen, så er ikke jeg noen ekspert (mildt sagt) på bremserør. Jeg tok et kjapt bilde av røra midt under bilen. Noen som har en mening om tilstand? De prikkene nederst til høyre er vann-dråper. Ikke rust. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Er vel kun de to tynne rørene til venstre som er bremserør. Men jo, såvidt jeg klarer se så er det rust på de. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Vanskelig å se på det bildet, men jeg betrakter ikke det som rust slik jeg ser det nå. Men et høyoppløst bilde fra nærmere hold vil kanskje endre saken.Uansett, syns det er suspekt at han har fått nye feil på en etterkontroll. På en etterkontroll skal kun feil fra forrige kontroll sjekkes. Rsele reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FirstPrice Skrevet August 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Ikke sant. Nå er jeg ikke så glad i å gjøre ting halveis, men om det er dette som menes med rust, så pusser jeg det regelrett vekk, å etterbehandler. Nå har det sikkert gått fort i svingene, men jeg har etterkontroll på bremserør iforhold til rust. Jeg tar en nærmere titt og ser på saken. Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Hvis det har blitt rustangrep på bremserør MÅ de byttes, å pusse vekk rusten bare for å få bilen igjennom er noe av det verste du kan gjøre!Rørene blir svekket og brått har du et hull som det spruter bremsevæske ut av. Kjører du med det vil du ila. kort tid miste bremsene. Rsele reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Det er bådde vanskelig, og farlig å ta stilling til rust på bremserør via bilder. Iallefall å påstå at "ikke er rust". På bildene du har sendt ser ikke jeg helt det store problemet, men når det er sagt så er det noe man ikke kan ta en konkret stilling til uten å se over hele anlegget (bildet der viser bare en liten del), og rør oppheng og andre utsatte plasser må kontrolleres visuelt. Jeg anbefaler deg å ta en etterkontroll (bør koste 150,- eller noe sånt, tar de fem minutter og litt trykking på en pc) på et annet verksted, som eventuelt kan gi deg en formell bekreftelse på om rørene er i god stand eller ikke. Så klart står jo verkstedet fritt til å korrigere egne feil - selv på en etterkontroll fordi at det er den endelige godkjenningen som kvitterer ut at bilen er godkjent eller ikke. Men så klart, det betyr jo at verkstedet har sløvet ved førstegangskontrollen, og med tanke på hvor "omfattende" det fremlegges så kan vedkommende umulig ha vært edru. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FirstPrice Skrevet August 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Det er bådde vanskelig, og farlig å ta stilling til rust på bremserør via bilder. Iallefall å påstå at "ikke er rust". På bildene du har sendt ser ikke jeg helt det store problemet, men når det er sagt så er det noe man ikke kan ta en konkret stilling til uten å se over hele anlegget (bildet der viser bare en liten del), og rør oppheng og andre utsatte plasser må kontrolleres visuelt. Jeg anbefaler deg å ta en etterkontroll (bør koste 150,- eller noe sånt, tar de fem minutter og litt trykking på en pc) på et annet verksted, som eventuelt kan gi deg en formell bekreftelse på om rørene er i god stand eller ikke. Så klart står jo verkstedet fritt til å korrigere egne feil - selv på en etterkontroll fordi at det er den endelige godkjenningen som kvitterer ut at bilen er godkjent eller ikke. Men så klart, det betyr jo at verkstedet har sløvet ved førstegangskontrollen, og med tanke på hvor "omfattende" det fremlegges så kan vedkommende umulig ha vært edru. Det er nettopp det jeg også mener. Når det er såpass omfattende at alt av bremserør skal byttes, så burde det også se ut som det. Jeg har allerede bestilt etterkontroll på et lokalt verksted. Så får de se hvordan det står til. Sier de at det burde byttes, så bytter jeg. Er ikke verre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 22, 2014 Rapporter Share Skrevet August 22, 2014 Så klart står jo verkstedet fritt til å korrigere egne feil - selv på en etterkontroll fordi at det er den endelige godkjenningen som kvitterer ut at bilen er godkjent eller ikke. Men så klart, det betyr jo at verkstedet har sløvet ved førstegangskontrollen, og med tanke på hvor "omfattende" det fremlegges så kan vedkommende umulig ha vært edru. Så klart, jeg mener ikke at de ikke kan det. Men min mening er at hvis de er så udugelige at de må gå over bilen en gang til og da i tillegg setter feil på en ting som åpenbart var der ved kontrollen ville jeg byttet verksted. (Alt. setter opp feil som ikke er tilfellet - avhengig av utfallet her) For meg fremstår det som at de ikke har den nødvendige kompetansen til å utføre PKK. Jeg har selv gått over biler som har vært på PKK et annet sted og funnet utslitte klosser og dårlige opphengskuler etc... Det er rett og slett skremmende hvor enkelt noen mekanikere ser på PKK. Noen bileiere tror faktisk at PKK er det samme som en tilstandsrapport og kjører da i 2 nye år uten å gjøre noe som helst. Hvis da det ble unnasluntret på PKK og det f.eks var dårlig endeledd eller bærekule, kan det få ganske store konsekvenser i trafikken. I denne saken til TS, selvfølgelig er det bra at verkstedet retter opp i sitt eget elendige arbeid hvis bremserøret er dårlig, men jeg mener at det skulle ikke hvert nødvendig i utgangspunktet hvis folk gjorde jobben sin. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWgutt86 Skrevet August 27, 2014 Rapporter Share Skrevet August 27, 2014 Ja, bytt bremserørene. Hadde selv et "havari" der en BMW som var ganske nylig EU-godkjent. Bremserørene bak var, til tross for EU-godkjenningen, gjennomrustet og jeg mistet bremsene og bremsevesken sprutet. Var heldigvis rett ved et verksted og fikk trillet stille og rolig bort dit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.