Gå til innhold

Audi 80 B4 instrumentpanel mangler lys

Ranger emnet


S-A-T

Anbefalte innlegg

Ok, da har du pluss ut fra bryter, hvorfor du ikke har lys i instrumentpanel må forskes på. Har market på bildet hva som er dimmeren. Regner med du visste det, men bare for å være sikker.

Inn på pinne 1 i plugg T26 skal du finne er tynn ledning med farge grønn/grå. Ta ut pluggen og mål hvilken spenning då får her med tenning og parklys på. Et skudd i blinde er en av de to nederste pinnene i den gule pluggen. Har du 12V her så ville jeg sjekket kontaktflaten mellom kretskortet og dimmer.

 

uJpnf.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må bare spørre: jeg må vell ikke ha alle lysene i instrumentpanele (alle pærer) for at kretsen skal sluttes?

 

Nei, det trenger du ikke. Om det bare er en eneste pære der så skal den lyse - såfremt den fungerer selvsagt. Alle pærene er koplet i parallell, ikke serie.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk målt den gule kontakten - Grå/Grønn (Nederst til Venstre når ledningen henger ned)

12V med park og tenning på.

Målte kontaktflaten til Dimmern også, virka helt fint (Målte fra dimmer til Jord i lyssokkelen)

 

Hmmm. Tolker jeg deg riktig, du måler 12V mellom kontaktflaten på dimmeren og jord? Tidligere skrev du at du målte 0.13V mellom skrue på dimmer og jord. Hva er riktig?

 

Når tenning og parklys er på måler du 12V mellom pinne 1 i T26 og jord?

Når tenning og parklys er på måler du 12V mellom kontaktflate på dimmer og jord?

Når tenning og parklys er på (og T26 plugget inn) måler du 0.13V mellom mutter på dimmer og jord? Målte du mellom begge muttrene på dimmer og jord?

 

Dersom det over stemmer så er det ikke kontakt mellom dimmer og kontaktflaten på kretskort. Dersom du har 12V på den ene mutteren på dimmer og 0V på den andre, da er dimmer defekt. Trenger litt oppklaring her!.!

 

Når du måler, bruk alltid chassis/verifisert god jord som referanse, aldri noe annet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Tall: Svarer i spørrende rekkefølge:

 

1: Måling fra T26 Pinne 1 mot Jord. Park og Tenning på: 11,91V

 

2-3: Måling fra Dimmer til jord med Park og Tenning (begge pinnene viste det samme) 0.6v T26 koblet til.

 

Måling fra Dimmer til Jord i lyssokkel fra begge pinnene: 7,4Ohm 

 

Håper det blir klart nå. litt forvirring når jeg får nye tall på nye målinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var noe annet.

 

Oppsummert får du spenning i plugg frem til instrumentpanel men ikke spenning på kontaktpunktene til dimmeren.

 

 

- Med tenning og lys av; Kople fra plugg T26 og mål motstand mellom pinne 1 i pluggen/sokkelen på kretskortet og kontaktpunktene til dimmer. På den ene siden av dimmeren skal du ha ca 0 ohm, ca 20 ohm på den andre siden. Får du høy motstand her så er det ikke kontakt mellom pinne 1 i pluggen og dimmeren, altså er feilen på kretskortet. Mulig defekt lodding eller banebrudd.

 

- Du målte tidligere 12V i pinne 1 i plugg T26 når pluggen var tatt ut - med tenning og parklys på. Mål spenningen mellom jord og pinne 1 i samme plugg når den er tilkoplet i instrumentpanelet, fortsatt tenning og parklys på.

 

Venter spent...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

- Med tenning og lys av; Kople fra plugg T26 og mål motstand mellom pinne 1 i pluggen/sokkelen på kretskortet og kontaktpunktene til dimmer. På den ene siden av dimmeren skal du ha ca 0 ohm, ca 20 ohm på den andre siden. Får du høy motstand her så er det ikke kontakt mellom pinne 1 i pluggen og dimmeren, altså er feilen på kretskortet. Mulig defekt lodding eller banebrudd.

 

 

Målte Motstand mellom pinnene på Dimmern (Lys ''justert'' helt ned) og målte ~20ohm på den. 

 

Ohmet så fra Pinne 1 (Female T26 på kortet) og fikk ingen utslag, Ohmet videre på noen andre pinner og fikk utslag...

Tror da det er Mulig defekt lodding eller banebrudd?

 

prøvde ikke å måle med instrumentet koblet til fra pinne 1 mot jord med strøm, da jeg ikke tror det har noe å si? om du mener omvendt, så skal jeg finne en måte å prøve det på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få utslag på andre pinner i T26-pluggen på kretskortet da det er flere pinner som er i kontakt med pinne 1, samt det er (dimmet) lysutgang til knappene for varmeapparat.

Om du ikke har kontakt mellom der grønn/grå ledning går inn, og noen av pinnene på dimmeren, da har du funnet feilen.

 

Mener det kontaktpunktet til dimmeren som er nermest midten på instrumentpanelet som går til pinne 1.

 

Om det er brent bane på kretskortet eller defekt lodding så er begge deler enkelt å fikse. Dårlig lodding fikses ved å suge bort gammelt tinn og legge på nytt. Brent bane fikses ved å lodde en ledning mellom pinne 1 og lysdimmer. Åpne instrumentpanelet så ser du hvor banen går, samt hva som er feilen 1-winking.gif

Husk bilder ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår