Gå til innhold

audi 100 2,5 tdi starter ikke (diselkuttventilen)

Ranger emnet


h.johannessen

Anbefalte innlegg

hei har en Audi 100 2.5 tdi som ikke vil starte .har funnet ut at det er bare 6 volt strøm til dieselkuttventilen,som står på pumpa. når vi setter en ekstra ledning til ventilen med 12 v så starter den, men stopper etter noen sek, har tatt test med vagcom men den får ikke kontant med ecu, og glødelampa lyse hele tiden.

men når vi setter 12 v på diesel kuttventilen så slukker glødelampa og vagcom får kontakt med ecu, får opp at magnetventilen fjuske.noen som vet kor den leding til diselkuttventilen går til. er den kobblet til tenningslåsen eller ti ecu eller et rele, mvh Håvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid kjekt når man opplyser hvilken motorkode det gjelder, i det minste årsmodellen. Siden jeg ikke vet annet enn at det er C4 så blir svaret så som så...

 

Man skal være forsiktig med å mate spenning inn på ECU andre veier da man kan grille den totalt. Men når du har tenningen på, hva måler du da mellom pluss på dieselkuttventil og karosseri/motor? Mål alltid med karosseri som referanse! Pluss inn på dieselkuttventil er muligens svart/lilla?

Ser man på prinsipptegninger så er pluss til dieselkuttventil matet fra (pinne 3 på) ECU, jord får den direkte. Om du kun har 6V ut til ventilen så betyr det at ECU har spenning inn, men at noe (som er kortsluttet) drar ned spenningen til 6V. Jeg ville koplet ifra alle sensorer mm ut fra ECU, satt på tenning og (forhåpentligvis) måle 12V på ventilen, for så å kople til en og en sensor helt til spenning dropper til 6V. Da har man kanskje funnet feilen, finner man den ikke så kan ECU være defekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABP kan stemme, min skisse er for AAT så ikke sikkert den stemmer helt på din. Dog har jeg den kun i bok 1-winking.gif

 

Men om du leser en gang til det jeg skrev over. Siden du måler 6V så får ECU spenning, men noe trekker den ned. Altså kan det være at noe er kortsluttet ett eller annet sted. Om du kopler ifra ledningen inn på ventilen og fortsatt måler rundt 6V (på ledningen selvsagt) når tenning er på, da er feilen et helt annet sted enn dieselkuttventil eller kabling til ECU. Altså henger du deg opp i det som fungerer, let heller etter feilen 1-winking.gif

 

Om du skulle måle 12V på ledning til ventilen når den er koplet ifra, da har du kortslutning i ventilen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er nok ikke startsperre på din. Som sagt, kople fra ledning til ventil og mål spenning. Har tatt bilde av prinsippskissen. Last ned her.

 

Sjekk jordingen til ECU, ta også av og på pluggen på ECU noen ganger i tilfelle det bare er dårlig kontakt der. ECU ligger under teppet foran på passasjersiden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har man feil søkt i helgen i 5 tima. fant en Power diesel boks kobblet direkte på ledninger på ecu, koblet den av, får nå 12v til dieselkuttventil. kan ecu ha tatt skade av det er kopplet på en sån powerboks, men den vil ikke starte, den går i 5 sek så stopper den.er en rar lyd av dieselkuttventilen. må nokk være feil på den? må si at har nettopp kjøpt bilen så vi vet ikke ka som er gjort med den, han som solgte audien solgte den fordi den bare startet av og til. noen som vet hvordan man grunninstiler diesel pumpa.er det veivakselsensor på dieselmotorer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det bare motoren som tar skade av slik 'drittboks' men om den er feilkoplet så kan selvsagt annet ta skade.

Målte du ikke spenningen til ventilen fra motor startet til den stoppet igjen? Det hadde vært interessant. Siden motor startet så tviler jeg på at det er noe feil på pumpa, og for å stille denne må du ha spesialverktøy. Er dog referansemerker på pumpa og reimhjulet, men dette er kun for grovinnstilling.

 

UpdbQ.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo målte den det va ut fra ecu ca 17 v. men ved dieselkuttventilen va det 6.7 v og nede i 2,7 v,målt på ledningen, målte og om det va brud på ledningen fra ecu til dieselkuttventilen med det va ikke det, av og til va det ikke strøm på den i hele tatt. da vi tok bort diselpower boksen fikk vi 12v på ledningen til dieselkuttventilen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 17v ut fra ECU  du måle ladespenning. Hvis den er over 14,5v må du bytte laderegulator. 
Ladespenning over 14,5v er skadelig for elektroniske komponenter.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår