Gå til innhold

Merkelig lydfenomen

Ranger emnet


Tut-tut

Anbefalte innlegg

Har en 2005 2.0 Touran TDI Highliner

 

Bor i nord og  i sommer er det uvanlig varmt. Så småen i bilstolen bak vil gjerne ha vinduet litt på gløtt når vi kjører. 

Dermed oppdaget jeg et merkelig fenomen.

 

Når jeg åpner bakvinduet opstår det en lyd omtrent som om toget kommer. Det er så ille at man kjenner trykkbølgene på trommehinnene!

Det er rett og slett ubehagelig.

 

Dette gjelder bakvinduene på begge sider. Om jeg åpner et bakvindu og et av sidevinduene framme forsvinner disse lyd/trykkbølgene.

 

Var innom forhandler her om dagen da jeg har garantitid igjen og vi tok en test tur, og han bekreftet at her er det noe som er galt et sted. 

han satt tilogmed i baksetet for om mulig å identifisere problemet. Lyden forsvant også når han åpnet bakdøra på gløtt i fart.

 

Fenomenet oppstår i 55-60 km/t og når man er oppe i 80 er det virkelig fremtredende. Under 40 høres ingenting. 

 

Hva i huleste kan det der være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det på en enkel måte, men det du hører/kjenner er lufta som flytter på seg. Åpner du et vindu bak så vil lufta bli sugd ut. Og den lufta som forsvinner må bli erstattet. Så da kommer det litt luft inn. Og sånn forsetter det. Desto fortere du kjører, desto kraftigere blir lufta som flytter på seg (inn og ut av bilen). Derfor får du den "effekten". 

 

Sånn er det på alle biler. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår forklaringen :-)

Er det vanlig at det er så ille at man får vondt i ørene?

 

Han jeg hadde med i bilen fra forhandler mente det måtte være noe feil. Så de tar inn bilen neste mandag for en skikkelig test. Han snakket litt om en ventil som skal forhindre overtrykk i bilen som sitter i dørene. Og at det kunne være noe feil på den.

 

Det er så ille at det nesten gjør vondt og er skikkelig plagsomt. har aldri vært borti dette før på noen biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine biler har hatt det "problemet" med lufta om jeg åpner vinduene bak. Det har vært så kraftig at det gjør vondt og det er vanskelig å snakke. 

Men beste er å kjøre med vinduene igjen og heller bruke AC. Eller som Rsele forslår, kjøpe vindavvisere på vinduene

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har AC. Men detr er god å få skifta ut den kokvarme lufta i bilen med en gang man starter. På korte turer til og fra barnehagen for eksempel, rekker ikke AC å gjøre noe før vi er framme....får bare åpne et vindu forran når minstemann vil å oppe vinduet bak.

 

Har aldri vært borti dette fenomenet på noen biler jeg har hatt. Men denne uvanlige sommervarmen varer nok ikke så lenge her i nord. Forige uke slo vi en varmerekord som har stått siden 1972 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du gjøre som jeg gjør,sett AC på fullt og åpne vindu på førerside og motsatt side bak i et minutt så er den jobben gjort. Eller begge vinduene foran for og få skiftet ut luften.

 

 

Får gjøre det. da antar jeg problemet er "løst"

Takk for alle gode råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår