Gå til innhold

Kjølevifte 2.3 AAR slår ikke inn

Ranger emnet


Akram

Anbefalte innlegg

I køkjøring og på tomgang stiger tempen opp over 110 grader og begynner å koke hvis jeg ikke bruker varmeapparatvifta til å kjøle med, og det er lite kult på denne tiden, hører ofte at kjølevifta slår seg på etter at jeg har stoppet bilen.

 

Har en delebil m samme motor som kjøler som den skal, så hvis noen vet hva jeg må bytte og gjerne legger ved et bilde/skjema blir jeg veldig takknemlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt i forumet og byttet dette releet uten at det funket, når tempen kommer over 100 grader ender det med kok om jeg ikke bruker varmeapparatet til å kjøle med, tar laang tid før den når kokepunktet på en sommermatt som denne så at termostaten ikke åpner er ikke et tema tenker jeg, men det må vel være en føler et sted ?

 

 

Delenummer 443 955 532 C. 


Diagnosestikk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg har temp-bryter nede i venstre hjørne på radiator på min C4, denne styrer viftens steg 1 og 2. Er dobblet kontaktsett i denne (F18 og F54) som styrer hvert sitt relé, og det for steg 1 er samme relé som styres av temp-bryter bak på motor (after run).

 

hv1fg.jpg

1PY8L.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vifta må jo koble inn via en eller annen føler selv om den ikke har denne kontakten, når jeg lette igjennom arkivet fant jeg at flere enn mine to biler ikke har denne kontakten, burde stå i instruksjonsboka at ved høy temp må varmeapparatet slåes på fullt, he he.

 

Når det gjelder den føleren bak på motoren som skal slå inn ved høy varme i motor rommet lurer jeg på hvorfor den kun slår seg på etter at motoren er slått av, er jo like varmt under panseret når bilen går på tomgang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motor er varm og gjerne kjørt hardt, og det er sommer og varmt ute, da blir det temmelig varmt under panseret når motor stoppes. Når bilen kjøres vil luften under panseret hele tiden blir byttet ut, derav ikke så varmt under kjøring. Når motor går på tomgang vil viskoseviften sirkulere luften under panseret.

Når det gjelder temp-bryter så må jeg forske mer, har enda ikke sett en C4 uten bryter på radiator...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en 91mod C4 2,3 AAR. Den hadde heller ikke noen termobryteren på radiatoren, så tipper din er 91-92mod? Min lå også på 110grader ca uten at den kokte, så gikk fint.

 

Hadde derimot en 94mod 100 c4 AAR, der satt termobryteren på radiatoren :) Så lurer på om den er forbeholdt siste årsmodell(ene) av 100 C4.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 stk 1991 mod AAR, 2 av dem er manuell og uten hengerfeste, 1 er automat med hengerfeste, sistnevnte har bryter på radiator, min koker når tempen kommer noe over 100 grader( kjører rød frostveske) hvis jeg ikke slår varmeapparatet på fullt for å bruke varmerregisteret til å kjøle motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

034 919 369 C er den øverste på vannflensen foran på toppen. Den er ikke utgått, har bare byttet delenummer og fått en pinne mindre i pluggen. Definitivt billigste sted å handle denne i Norge er på bildeler.no --> LINK HER. Den er til temperaturvisning i instrumentpanel og varsellampe for motortemp i instrumentpanel.

 

TempECUAAR.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bare hyggelig :) Men er ikke helt sikker på om den giveren er den riktige. Som jeg skrev er den til visning og varsellampe i instrumentpanel, samt kontaktsett for bilen med klimaanlegg. Dersom denne styrer radiatorvifta så har hvertfall ikke jeg tegninger som underbygger det ;) 

Du har ikke giver montert på en eller annen kjølevannslange?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår