Gå til innhold

tips ang lufting av bremser

Ranger emnet


audi-maniac

Anbefalte innlegg

Det er lettest å være to stk om denne jobben, calipperne har en lufteskrue som du skrur igjen, bygger opp trykk i systemet (pump pedalen helt til den blir hard) og hold trykket mens andremann løsner lufteskruen slik at luft og bremsevæske kommer ut. Gjenta helt til det bare kommer ut bemsevæske. Da er det bare å gå videre til neste calipper.

 

Luft i systemet er vel ikke heeeeelt lov å kjøre med? Litt uggent er det iallefal, selv fikk jeg en litt overraskende sleng i 80 på glatta da det ene bakhjulet låste mye før de andre hjula på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi-maniac

jeg har byttet noen bremse rør,slanger og hovedpumpen i dag men jeg har problemer med å få luftet bremsene .jeg har ingen lekasje men jeg får ikke noe bremse trykk.noen som har noen tips?:rolleyes:

 

er ikke noe problem å være alene på dette, gjør følgende:

 

Finn fram dette: en plastflaske, 1 meter slange, en fastnøkkel som passer nippelen.

 

1: borr hull i korken på flasken, og før slangen ned til bunnen av flaske.

2: løsne nippelen på høyre bakhjul, og tree slangen over nippelen. plasser flasken litt høyere en nippelen.

3: kontroller at det er nok bremseveske på beholderen. Sett deg inn i bilen og pump sakte inn ca 20 ganger. kontroller mengden på beholderen kontinuerlig!!

4: Steng av nippelen etter ca 20 sekunder etter siste pump, og dra av slangen.

4: utfør punkt 2, 3 og 4 men nå på venstre bakhjul!!

5: Utfør punkt 2, 3 og 4 men nå på høyre framhjul!!

6: Utfør punkt 2, 3 og 4 men nå på Venstre framhjul!!

7: start opp bilen, og kjenn om pedalen fjærer, om den gjør det så må du ta runden på nytt, men da trenger du kun noen få pump på hvert hjul.

 

Lykke til :)

 

BMW!!!

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DENNE eller DENNE kan man lufte bremsene alene. Allikevel er det alltid enklest å være to. En til å skru og en til å tråkke. Husk å tråkke HARDT på pedalen med jevne tråkk. Luft i bremsesystemet MÅ UT!! Det er livsfarlig å kjøre med, fordi du plutselig kan miste bremsetrykket ved hard (nød-) bremsing!!:eek:

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo også en sak som tar trykkluft fra dekket via en slange til et lokk som skrues på bremseveskebeholderen. Da skrur du bare opp luftenipplene og lar dekket presse bremmseveska igjennom systemet. Men jeg mistenker at du kan få problemer dersom det blir for lite bremseveske på tanken da...

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi-maniac

jeg har byttet noen bremse rør,slanger og hovedpumpen i dag men jeg har problemer med å få luftet bremsene .jeg har ingen lekasje men jeg får ikke noe bremse trykk.noen som har noen tips?:rolleyes:

 

Tror faktisk Biltema har noe enkelt og genialt. En luftenippel, som du setter på calipteren. Denne saken er en sånn en-veis dings, som kunn slipper lufta ut, og ikke inn. Ditto, du skrur på denne, setter deg i bilen, og pumper. Så skrur du til, og samme opplegg på de andre sidene.

 

Kan ikke koste stort. Skal du ha sånn pumpe greie, må du nok regne med at det koster litt.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi-maniac

har kjøpt den og i dag jeg men får ikke trykk.har kjørt nesten en liter bremseveske igjennom

 

Merkelig....du har bare åpen en ventil i slengen nå, sant? at du ikke har åpent på to sider. Da vil jo dette bli galt, og du vil ikke få trykk. Hvis du stenger nipelen, pumper trykk, skrur opp, og setter på denne en-veis dingsen, og kjører igjennom litt, ingenting?

 

Men altså, har du kjørt igjennom 1 liter bremseveske, er det ikke luft i systemet, men noe helt annet, ville jeg trodd.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet på bilen min :(

Har bytta alt som har med bremser og gjøre rør, slanger, klosser, sko, bånd, hovedsyllinder.... Har sikkert lufta 2 liter til sammen uten og få skikkelig trykk på pedalen, men har hørt no om at nye klosser må få slitt seg til litt. Merker jo pedalen blir høyre og høyre jo mer jeg kjører.

Men si fra hvis du fant en løsning :)

Mvh ThaBoZZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer håndbrekket som det skal?

Hadde samme problem nylig og hadde byttet wire, tromler, bånd og pumper bak.

Fikk ikke bremsene til å fungere og det viste seg å være den lille kilen til selvjusteringen som ikke gled på plass som den skulle.

Byttet den og skinna som kilen går i og problemet var løst.

Kjører bilcross med SAAB, men også VW Golf og andre biler som dukker opp. Utrolig, men det ble faktisk en totalseier i 2008!Besøk gjerne hjemmesiden: www.race.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvedsylinderen kan jo være problemet. Hvis en pakning i denne er ødelagt eller gammel og morken vil jo bremsevesken sive forbi og du får ikke bra trykk på bremsene. Hvis dette er problemet hjelper det ikke og lufte systemet eller shoppe nye klosser og kalippere.

Prøv og bytt eller sjekk hovedsylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår