Gå til innhold

Bytte av toppdekselpakning. 20.000 kr?!?

Ranger emnet


Henrik_H

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Hadde i dag min '06 Golf GT 1,4 TSI på service hos Møller. Der fant de ut at det lekker litt olje fra toppdekselpakninga, så tennpluggene hadde litt olje på seg. Da jeg spurte hvor mye det ville koste å fikse dette fikk jeg et tilbud på 20.000(!) kr. Det kan da absolutt ikke stemme?!! Delen koster vel ikke mer enn 200 kr såvidt jeg vet, så det blir jo 19.800 for selve jobben.

 

Jeg ser for meg følgende: Enten har de sjekket pris på bytte av toppakning, eller så har de skrevet feil i servicerapporten og at det faktisk er toppakninga og ikke toppdekselpakninga som må byttes.

 

Hva tror folket? Kan ikke i mine aller, aller villeste fantasier se for meg at det koster så mye å bytte en toppdekselpakning.

 

På forhånd, takk for svar :)

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte egentlig det. Såvidt jeg husker sa han toppdeksel på telefonen, men det står jo svart på hvitt i rapporten at det er toppdekselpakning. Men olje på tennpluggene, hva er det et tegn på? Slitt topp- eller toppdekselpakning?

 

Takk for svar forresten :)

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nettopp toppdeksel pakninga på bilen til faren min. (99 Audi A4) Den hadde olje lekkasje fra toppen og olje i tennpluggene. 

 

4-500kr for et nytt sett med pakninger. Noen par skruer som holdt toppen på plass. Av med de, av med toppen. Fjernet gammel pakning, på med ny. Fjernet gammel oljesøl og skrudde alt fast igjen. Brukte kanskje maks 1time? Sammen med oljeskifte jeg også tok på bilen (Olje og filter)

 

Så 20.000kr er nok feil ja

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes for meg helt sinnsykt ut med 20000. Får vel ta en telefon i morgen å finne ut hva som egentlig er feilen. Ble bare litt stressa da jeg så servicerapporten :)

 

Har mekka endel på Golf 1 og en '92 BMW 318, men det er jo en lek i forhold til min nåværende bil. Så utrolig mange deksler, kabler og ditt og datt, samt at det er sykt trangt. Vet ikke om jeg gidder å bytte selv.

 

Men vet du hva som er symptomene på lekkasje i toppdekselpakning? Det er vel noe helt annet enn ved lekkasje i toppakning?

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Disse motorene har ikke en metall pakning på toppdeksel. Her er en pakning i flytende form som størkner.

For å bytte denne må toppdekselet monteres. Denne motoren har kamakslene liggende inni toppdekselet, så registerkjedet må demonteres. Det er svært mye deler som må demonteres for å komme til registerkjedet.

 

edit

Høres riktig ut ang beløpet om det er denne jobben som må utføres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOPPDEKSEL er lokket som ligger oppå TOPPEN.

Er det toppakningen som skal byttes så blir det noen arbeidstimer og dertil høy verkstedregning.
Er det toppdekselpakning som skal byttes så er det gjort på "no time" og burde koste rundt 1500-2000,- hvis det kun er toppdekselpakningen som skal byttes.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOPPDEKSEL er lokket som ligger oppå TOPPEN.

 

Er det toppakningen som skal byttes så blir det noen arbeidstimer og dertil høy verkstedregning.

Er det toppdekselpakning som skal byttes så er det gjort på "no time" og burde koste rundt 1500-2000,- hvis det kun er toppdekselpakningen som skal byttes.

 

 

Er sånn jeg har forstått det også. Enten har mekanikeren gjort en liten trykkleif når han har søkt opp hvor mye jobben koster (skrevet toppakning istedenfor toppdekselpakning), eller så står det feil i servicerapporten. Finner vel ut av det når jeg ringer Møller i morgen. 

 

Men; det var jo olje på tennpluggene. Dette er vel et tegn på lekk toppdekselpakning, ikke toppakning? Ved lekk toppakning snakker vi vel helt andre symptomer/feil?

 

ChrisGolf: Sikker på at det gjelder toppdekselpakning, ikke toppakning?

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn jeg har forstått det også. Enten har mekanikeren gjort en liten trykkleif når han har søkt opp hvor mye jobben koster (skrevet toppakning istedenfor toppdekselpakning), eller så står det feil i servicerapporten. Finner vel ut av det når jeg ringer Møller i morgen. 

 

Men; det var jo olje på tennpluggene. Dette er vel et tegn på lekk toppdekselpakning, ikke toppakning? Ved lekk toppakning snakker vi vel helt andre symptomer/feil?

 

ChrisGolf: Sikker på at det gjelder toppdekselpakning, ikke toppakning?

Svaret mitt var ment til ChrisGolf :)

 

Det ville ikke havnet olje på tennpluggene hvis det var toppakningen som var defekt da tennpluggene sitter ovenfor denne pakningen :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt var ment til ChrisGolf smile.gif

 

Det ville ikke havnet olje på tennpluggene hvis det var toppakningen som var defekt da tennpluggene sitter ovenfor denne pakningen smile.gif

 

Aha, skjønner 1-winking.gif

 

Men etter å ha googlet litt rundt, så virker det som at fremgangsmåten han beskriver ifm. bytte av toppdekselpakning faktisk stemmer. Har lest det flere steder. Er jo helt utrolig hvis det skulle stemme! 20000 for å fikse en pakning som koster 200 kr..

 

Såvidt jeg vet er det ikke en kritisk feil. Det kan føre til litt forbruk av olje noe som medfører man må etterfylle litt i ny og ne. Worst case scenario er visst at man må bytte tennplugger litt oftere enn vanlig. Så med andre ord er ikke dette noe man MÅ fikse? Det vil vel ikke ødelegge eller påvirke motoren på noen måte?

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppdeksel på denne motoren kan også kalles kamakselshus om det kan forstås bedre..

Jeg er ikke svært kjent med risikoen å kjøre videre, men vil tro at viss det kommer for mye olje vil det resultere i motorfusk og lignende?

Tja, har ikke merket noe som helst enda. Lekkasjen er ganske så liten, så det er svært lite olje som lekker på tennpluggene. Så lenge lekkasjen ikke blir større så tror jeg ikke det vil påvirke motoren, noe mekanikeren også bekreftet. Å betale 20000 for å fikse noe som kanskje ikke engang er nødvendig, er for meg helt utelukket!

 

Nye biler asså, så sykt kompliserte for "mannen i gata". Neste bil jeg kjøper skal være fra 1990 eller tidligere! Hehe:)

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med toppdeksel pakning tror jeg ikke er mer komplisert enn før. Tvert om egentlig. Før i tiden måtte man ofte av med et stort luftfilter, nå er det bare et plastdeksel. Ta ut tenplugger, evt med coiler og åpne deksel. Ikke noe hokus pokus og noe hvem som helst kan gjøre egentlig. Eneste lille usikkerhetsmoment er tilskruing og moment men de fleste har i dag hylser man skrur til på og de vil gi et fast svakt moment mot toppdeksel mens man kan skru løst eller fast på disse hylsene uten å påvirke tetting særlig. Også en ting som har blitt bedre enn i de riktig gamle dager.

 

Hehe, der ser man hvor mye jeg vet shakehead.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, bytte av toppdekselpakning på denne motoren koster faktisk 20000!! Ringte og fikk det bekreftet av verkstedet. Pakningen koster 300 kr, resten av jobben koster 19700. Er visst ikke bare-bare å skru på denne motoren tydeligvis. Registerkjedet og masse annet må ut i samme slengen. Sykt!

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår