Gå til innhold

Ford Mondeo mk3 06 mod. Smallt under panseret!


ViktorD

Anbefalte innlegg

Hei! 
Idag var jeg på tur for å fylle diesel på Mondeon min. Når jeg kjørte "av" veien og ned på gårdsplassen så smalt det rimelig godt under panseret. 
Hvis jeg skal prøve å kategorisere smellet så kjentes det nesten ut til å være "bærende i ramma" hvis dere henger med. 
Fra veien og ned på gutua så er det en liten høydeforskjell,så det blir en liten brå bakketopp, det var som sagt akkurat på dette punktet det smalt.
Jeg kjørte ned gutua (20-30) meter og når jeg svingte inn på gårdsplassen kom igjen, et slags smell/lyd, men nå hørtes det ut som en slakt klakking samtidig som en fjør som blir strekt/trekt sammen. (Hvis noen har hatt slike loftstrapper som er fjærbelasta kan lyden sammenlignes med disse)

Er det noen der ute som kan hjelpe meg i retning av hva detta kan værra for noe? 
Det første som faller meg inn er noe med selve fjøringa på bilen?

På forhånd takk !
Viktor.icon_ford.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart noe mekanisk i bevegelse. Som en rask pekepin bør du trolig kunne se en høydeforskjell på hjulene, men det viktigste er som opelduude sier, å ta av hjulene og visuelt inspisere at fjærene er hele, og at de ligger på plass der de skal i setene sine.

 

Har vært borti tidligere problematikk med dårlig fjærbeinslager på en del mondeoer som har ført til fjærbrist. Tidligere mondeoer ble levert med lager av plast, men litt usikker på om dette angår så relativt ny Mondeo. Isåfall er det en av de fremre hjulene du skal finne feilen din på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt tilfeldigt da, i dag når eg kjørte med min mondeo 06 model smalt det ved høyre framhjul. Kjørte videre og den smalt igjen. Kunn i bakketopper/humper. Kom hjem, la meg under bilen og ser att den litt stor stein hadde kilt seg fast mellom hjulopphenget. Fikk den fjernet å alt var som normalt. Kan jo alltids vær noe lignende oss deg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Opelduude, Hypnagogia og Sverre! 
Jeg har ikke jekket opp bilen enda, men ser en betydelig høydeforskjell på foran og bak! når jeg kikket opp/bak dekket på venstre sida var det ei knekt fjør som danset litt rundt når jeg kjente etter.. :/ 
Jeg veit ikke hvordan det er på andre siden men ser meg nødt til å sende den på "rehab" da jeg ikke har for mye tid og kunnskap selv som student :/ 

Men nå siden jeg antagelig må kjøpe ny fjør på ene sia, er det vell lønnsomt å bytte den på høyre side også? 
+ selve demperne innafor fjøringa? 
Noen som har peiling på prisantydning på en slik jobb dersom man får det gjort av andre?
Merkeverksted VS annet godtkjent bilverksted?
Kan jeg ev. kjøre til verksted for å få det fiksa, eller må den fraktes?
 

Jeg er litt redd dette kan ha noe med å gjøre dekkskifte jeg gjorde her for ikke mange dagene siden hvor jeg kanskje ikke jekket bilen opp på jekke-punktene? 

Ble mange spørsmål på en gang, men forhåpentligvis er dere flinkere til å svare enn jeg er til å stille spørsmål :))

Viktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i utgangspunktet bytte begge to ja (les: i utgangspunktet, det betyr at du ikke). Kan ikke se at du sier noe om det var bak eller forran det er snakk om, men dersom det er forran forsikre deg om at fjærbeinslagret/fjerbeinslagrene sjekkes og eventuelt byttes.

Prismessig, regne ca 1000 pr fjær + 500 pr lager. Alt etter satser der du leverer bilen, så er dette en relativt kjapp og enkel operasjon som ikke bør koste skjorta i arbeid (halvtime, pr hjul). Med litt nevenyttighet bør man kunne fikse det selv også for den del. Hva fjærbeinet angår vil det trolig ikke være nødvendig å bytte denne, så fremt at den ikke er blitt skadet/lekk som følge av sjokk når fjæra røk el. Nytt fjærbein koster alt fra 1100-2000 stk, men det er ikke hensiktsmessig å bytte disse med mindre de faktisk er skadet.

 

Hva angår merkeverksted og annet godkjent verksted så har ikke dette noe praktisk betydning, men du kan regne med at merkeverkstedet er noe dyrere.

 

Bilen kan ikke kjøres med knekt fjær. Det er en risiko for trafikksikkerheten samt at det kan påføre merskader som gjør reparasjonen vesentlig dyrere. De fleste forsikringsselskap med tanke på årsmodell og hensiktsmessig forsikring har en egenandel for å få bilen kjørt til nærmeste egnede verksted, eventuelt om du har veghjelpsavtale kommer denne til nytte her. Rent juridisk er ikke bilen tilatt på veien.

 

Om dette er forårsaket av dekkskifte, nja.. Da skal du ha godt med uflaks. Den skal fint klare at du løfter bilen fra et hjulpunkt for eksempel. Ville heller velge å tro det skyldes tretthet i fjæren - tror ikke du skal gå rundt å tru at dette er som følge av dekkskifte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for bra svar!
Det er fremre det er røki ja.
Jeg ringte Ford og fikk en prisantydning på 3'300 kr,
Det var da 1 fjør og lageret på toppen av fjøra (Så vidt jeg skjønte?)  eller da fjærbeinslageret? som de regnet med å bytte, men som sagt,: de mente kun å bytte 1 fjør? Noe jeg også syns var litt rart dersom den andre også kan være sliten og ryke og jeg må da inn enda en tur på ford og betale enda 3'300 kr for en lik reparasjon som de kunne gjort nå samtidig som de bytter den første? 

Jeg har veihjelp fra ford siden forje service, så litt hell i uhell! : )
Okei, men blir nok litt påpasselig med jekkepunkter i ettertid! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja, det høres rimelig ut, av erfaring på mondeo om fjæra forran ryker så må lageret skiftes samtidig, så 3300 kr er vel en relativ greit pris (merkevekersted blir noe dyrere),  og ja "lageret på toppen av fjøra" er fjærbeinslageret, så det svaret er fornuftig.

 

Er jo en vurdering du må ta, men er ikke noe selvfølge at den andre siden ryker for at den ene har gått, så er ikke noe grunn til å bekymre seg for (fra mitt perspektiv). La oss si det sånn at disse lagrene er uhm... "ustabile"? Personlig ville jeg byttet lageret på den andre siden og tatt det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår