Gå til innhold

Batteri/dynamo/elektrisk feil på 99 Focus.


Ariston

Anbefalte innlegg

Hei.

 

(TL;DR nederst)

Jeg har hatt noen problemer i det siste med min 1999 Ford Focus 1.6.

Får ikke kjørt bilen så ofte dessverre, så merket dette på tirsdag. Når jeg da kjørte, så begynte den røde varsellampen med et batteri på å blinke. Ikke i takt, men av og på. Etter en liten stund så kom ABS, antispinn og "håndbrekk"-lyset også. De blinket samtidig, men litt hytt og pine, og ikke sammen med batteri-lyset. Speedometer og turtallsmåler skrudde seg av og på slik som når man starter bilen.

 

Var vel i går, torsdag, at jeg gikk til et slags verksted. Ikke autorisert, men eneste i nærheten. Billige og greie. Da målte han på batteriet, og volten var litt feil. Det hoppet opp og ned fra 12-18 volt. Tenkte at det var lite strøm i batteriet, men egentlig så var det for mye. Batteriet er originalt, så det byttet vi, og skulle byttes uansett. Håpet på at det fikset problemet, men det gjorde det ikke.

 

Da var det å bestille dynamo - og bruke 3100,- som jeg egentlig ikke har. Den byttet han i dag, fredag. Da jeg kom opp for å hente bilen igjen, så var de så og si ferdige, men det hadde ikke løst problemet helt. Lyspærene måtte byttes også (+ 400,-) fordi de hadde blitt brent.

 

Fra det de kunne se, så ladet det i det minste ikke så mye lengre, tror det lå rundt der det skal. Ingen problemer å kjøre bilen lengre, speedo, turtall, lys osv funker. Men varsellampe kommer fortsatt på... Hukommelsen min er litt dum, men jeg tror det er det eneste problemet. Prøvde å koble fra strømkabel til forsterker for å se om det var årsaken, men uten hell.

 

I følge han så skal det være greit å kjøre med bilen. Hvis den begynner å brenne, så har jeg delkasko smile.gif

 

Hva kan årsaken til dette være? De har nevnt relé, som er vanskelig å finne, og feil på den nye dynamoen. Håper virkelig ikke på det sistnevnte, for da må jeg punge ut med 3000,- igjen.

 

Hadde tidligere problemer med dårlig jording til forsterker, men det fiksa jeg. Det skal vel ikke ha gjort noen skade?

 

Masse tekst her. TL;DR:

 

Varsellamper (lading, bremsefeil, ABS, antispinn) begynte å blinke, ikke i takt. Batteri viste opptil 18v, så ble byttet. Fikset ikke problemet, så byttet dynamo. Fikset alt utenom lading-varsellampen som nå lyser konstant. Dette skal lyse når ladingen er under 13 volt, men etter hukommelsen så skal det ha vært rundt 14v. 

 

 

Takk smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet de feilkodene etter de byttet dynamo, disse kodene blir lagret i bilens data(ECU) og må slettes med diagnoseapparat evt må du starte og stoppe blen ein del ganger før disse forsvinner.

Virker ut som laderegulatoren på dynamoen din er blitt øydelagt da kan du få for mye strøm og dette kan skade bilens data systemer, merkelig att ladelampen fortsatt lyser det kan tyde på att noe er galt.

Hvorfor byttet han batteriet dit testet han dette før han byttet det og tok han diagnose før eller etter han begynte og bytte på deler?.

Diagnose bør du få tatt og se hvile koder du får det kan være det ligger kode som forteller hvilken del som er problemet du bør også sjekke alle sikringer både i sikringsbok og på batteri om bilen har sikringer der.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte opp til han for å få han til å se på problemet. Han målte da 18v på batteriet, og byttet det for å se om det hjalp. (som sagt er det originalt, 15 år, så burde blitt byttet uansett.) Hjalp lite, så da måtte han bestille dynamo. Kjørte hjem igjen (bare 2-3 minutters kjøretur), og kjørte tilbake neste dag for å levere bilen. Han byttet da dynamo og lyspærene. Noe mer fikk jeg ikke beskjed om, men siden det ikke fikset problemet så sjekket han nok andre ting imens.

 

Han målte da etter dynamoskifte rundt 14v, så alt virket OK utenom varsellampen. Sa derfor at jeg kunne kjøre som den er foreløpig.

 

Diagnoseapparat har han ikke, så fikk ikke sjekket koder. En av ulempene med et noe "jalla" verksted :P

 

Når jeg tenker meg om, så tror jeg han nevnte at han koblet fra noe midlertidig, men har ikke peiling på hva det kan ha vært dessverre. Skal opp igjen på mandag for å høre, han skulle ringe og spørre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har diagnose ledning privat som tar din bil det kostet meg 200kr og kobles til laptop, ett "verksted" uten diagnose apparat kan koste kunden veldig mye unødvendige utgifter spesielt med biler fra de siste 15 årene.

Er redd det kan bli dyrt om du ikke får sjekket feilkoder 

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt over en uke siden var jeg på ebay og kjøpte en slik wifi OBD2 scanner som kobles til mobilen. 120kr, og ikke anbefalt for seriøst bruk siden det er et billig kina produkt. Kan ta tid før jeg får den, men kunne prøvd. Hvis ikke må jeg finne noen som har mulighet. Det er et ford verksted en halvtime unna, men vet ikke hvor mye de tar for en slik jobb.

 

Det er nok 3-4 timer unna meg, så ikke det letteste å få til. Kan spørre litt rundt. Har faktisk et annet verksted her. Ikke ford, og har heller aldri vært innom der før... men kunne spurt hvis det ikke er for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein diagnose tar 15-30min og bør ikke koste mer enn 400-800kr hos ett uavhengigt verksted, rekner med Ford er dyrere uten og si det sikkert.

Disse skanneren fra ebay er heilt kurante til og lese av og slette feilkoder, vi bruker bla bosch på jobb selv om den har flere funksjoner enn min kabel til laptop foretrekker eg kabelen da bosch maskinen til 60 000kr er veldig treg.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lader normalt nå, men du har masse feilkoder?

Få lest ut og evt slettet feilkoder. Det kan være koder som henger igjen, det kan og være ting som har blitt ødelagt av den høge spenninga.
Hillbillyløsninga er å koble fra batteriet over natta, kan gjerne legge en ledningstump mellom polskoene når de er frakoblet, det tømmer kondensatorer etc fortere.

Som oftest gir ei natt uten strøm ett tomt feilkodelager, men ikke alltid.

 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lader normalt, men det varsellampen lyser ja. Hvilke/hvor mange feilkoder det er, vet jeg ikke. 

 

Jeg skjønner ikke alt han forklarer, men han nevnte at det var ikke noe ødelagt på det - da tenker jeg at han mente den gamle dynamoen. Hvis det er saken, så hadde et diagnoseapparat spart meg for noen kr vil jeg tro. Men ifølge han så koster det 300 000,- for et slikt system.

 

I tillegg så sa han at han koblet fra et "stikk" som går inn i dynamoen, og da lader det skikkelig. Noe med at den ene har 3 mens den andre 2 av et eller annet :P

 

Vi koblet fra batteriet på fredagen, men ikke mer enn et par minutt. Kan prøve å koble fra strømmen lengre, men han mente at det ikke var en feilkode som lå igjen.

 

 

Skulle komme innom på onsdag for å se om han har fått noen deler, som jeg ikke fikk med meg hva var. 

 

Utenom det så burde min billige OBD2 skanner ankomme om noen uker. Forventet levering er 27.3-25.4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 forskjelige sustem på jobb og det dyreste er bosch og der betaler man for apparatet som koster 40 000-120 000 etter hvilket apparat man velger i tilegg betaler man fast sum i året husker ikke hvor mye men det er ein fin sum.

Salhus apparat koster fra 20 000kr meiner koffert med alle kablene kostet 5000kr der er det ingen årlig avgift som eg vett om.

Han som driver ett privat verksted burde ha ein håndholdt skanner til noen få tusen og ein koffert med overganger(forskjelige stikk), er nok heller att han er redd det er vanskeligt og bruke og att det er unødvendigt spesielt den eldre garde kan være veldig sta på sånne ting.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jepp. Han tar ikke kort heller, alt går kontant.

 

Var innom igjen i dag, men han fant ut at han ikke kan hjelpe meg så mye mer. Må nok få diagnostisert bilen. Selv om jeg bor på en liten plass og burde vært kjent, så fant jeg et verksted til. De liker best japanske biler, men tar i mot alt. Kjenner en som jobber der, så kunne kanskje fått det billig :)

 

Som sagt så koblet han ifra stikket ifra dynamoen. Det kan vel forårsake varsellampen. Men om man kobler til stikket, så brenner man lyktene,parklyset må stå på hvis stikket skal i.

 

Hvis noen er ute etter en Ford Focus mk1, så bare si ifra. :D Har punget ut over 20 000,- på reparasjoner og begynner å bli litt lei. Bilen er ellers grei å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER det rett dynamo som er montert, hvilken lampe lyser?
Høres for meg ut som det er ECU som regulerer ladinga på den bilen, og den regulerer feil av en grunn, muligens brudd i en sensorledning.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår