Jump to content
Bilforumet.no
Litt trist nå ja..

Tvist ved bilkjøp, selger trakk seg

Rate this topic

Recommended Posts

Hei

 

Jeg ønsker å få litt hjelp og synspunkter fra andre når det gjelder mitt triste dilemma.

 

Etter en del leting etter bil på nettet så fant jeg endelig den rette!! DEN med rett utstyr, DEN med rett motor, DEN med rett stadard, helt enkelt DEN rette bilen.

 

Jeg va og såg på den, prøvekjørte den og hadde en hyggelig dialog med en hyggelig man. Jeg fikk et bedre intrykk av bilen i virkligheten enn på bildene, og bestemte meg for at det va den jeg ville ha.

 

Ved prøvekjøring va det han som bemerket seg en liten dunk fra høyre hjulbue når vi kjørte, noe han ikke hadde hørt tiligere, vi tok en runde til og fikk det bekreftet, og diskuterte oss frem til at det kunne kanskje være en drivknute eller demperen.

Dette var noe han presiserte at han skulle sjekke opp og at det skulle fikses innen salg.

Vi avtalte og at det skulle utføres en tilstandsrapport på bilen for begges sikkerhet.

 

Vi avtalte pris gikk igjennom det vi hadde snakket om skulle utføres på bilen og tok hverandre i handen og diskuterte kontrakt, ønskelig overtakelse og bilen var i mine øyne kjøpt og jeg va kjempefornøyd.

 

MEN...

 

Dagen etterpå fikk jeg en melding med en trist nyhet...han hadde kontrollert denne dunken og det va verre enn han trodde, egentlig bare en fjær som va knekt men pga. sportsunderstellet så må og hele høyre oppheng byttes, demper og allt! Altså mye større kostnad enn forventet. Og han beklagde seg på det sterkeste og ville avvente hele salget av bilen. Og sa i mitt forsvar at jeg fikk se det positive med at det ikke skjedde etter salg og beklagde seg igjen.

 

Og jeg lurer egentlig på om han bare kan si opp hele salget av bilen uten å egentlig diskutere med meg når vi har ingått en avtale der denne lille dyre dunken var noe som vi allerede hadde avtalt skulle fikses, jeg føler ikke jeg skal svi for dette..

For min del er dette noe som han bør ordne uansett siden det ble avtalt og noe jeg er villig til å vente på å få ordnet.

Jeg presiserer igjen, han er en hyggelig man så jeg er ikke intressert i noen tvist, og jeg skal ringe han og ta en prat med han å prøve løse dette.

 

Men jeg ønsker å lese andres synspunkter når det gjelder å prøve løse dette på beste måte slik at jeg da ender opp med denne bilen til slutt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, vi hadde bare en muntlig avtale der det ble sagt at han skulle ordne med kontrakt. Jeg vet at så lenge det ikke er skriftlig så er det vanskelig å bevise men i den muntlige avtalen så va bilen kjøpt/solgt.

Jeg vil bare høre hva andre kanskje har å si i denne sammenheng, og muligens komme med noen tips til meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du ikke snakke saklig med selger da, å spørre pent om du kan få første kjøpsrett når bilen skal selges?
Altså, at han spør deg om du fremdeles er intr. i å kjøpe før han evt. annonserer?
Evt, kan dere prøve om å komme til en enighet at et verksted kommer med et prisoverslag på reparasjonen og selger trekker dette fra summen å du sender den til reparasjon på din bekostning.

Det er jo tross alt opp til selger om han vil selge eller ikke, sett deg i hans posisjon å tenk på saken. 
Hadde du hatt råd/lyst til å betale 10-15-20.000,- på en bil som skal selges?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dersom selger plutselig finner ut at han får en for stor reperasjon til at han kan selge til avtalt pris burde det være en selvfølge at han ikke vil / kan selge.
Han vil vel reparere først og selge til ny pris som dekker alle rep. utgifter.
Om du vil kjøpe bilen nå som den er kan du jo by en pris for bilen som rep. objekt = ingen garanti overhode..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du ikke snakke saklig med selger da, å spørre pent om du kan få første kjøpsrett når bilen skal selges?

Altså, at han spør deg om du fremdeles er intr. i å kjøpe før han evt. annonserer?

Evt, kan dere prøve om å komme til en enighet at et verksted kommer med et prisoverslag på reparasjonen og selger trekker dette fra summen å du sender den til reparasjon på din bekostning.

Det er jo tross alt opp til selger om han vil selge eller ikke, sett deg i hans posisjon å tenk på saken. 

Hadde du hatt råd/lyst til å betale 10-15-20.000,- på en bil som skal selges?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for meget godt svar :) det er akkurat litt i di baner jeg har tenkt, å få beholde kjøpsretten på bilen når han nå får byttet understellet. Jeg har ikke noe bråhast med å overta bilen, men noe mer enn 1-2 måneder blir litt lenge, siden jeg nå har leiebil å føler jeg kaster penger ut glaset!

Jeg vurderer å tilby meg å betale for en komplett NAF test av bilen 2500nok for å få vite om det er noe mer, viss resten av bilen ikke viser noen unormal slitasje så har jeg ikke noe problem å vente men dersom noe annet skulle dukke opp da føler jeg det ikke er verdt å bruke tiden på.

Jeg bad han å ringe meg igår for å løse opp i dette men har ikke hørt noe, så jeg må prøve slå på tråden til han senere.

Men har fått inntrykk av at han har avlyst hele avtalen.

Jeg har selvfølgelig begynt å sett etter andre bilen men klarer ikke å finne en med det jeg er ute etter..:(

 

Og jeg må si at jeg føler han er litt pliktig i å prøve løse dette med meg siden vi faktisk hadde inngått en avtale med den reparasjonen, så han var bevisst at det ble en kostnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dersom selger plutselig finner ut at han får en for stor reperasjon til at han kan selge til avtalt pris burde det være en selvfølge at han ikke vil / kan selge.

Han vil vel reparere først og selge til ny pris som dekker alle rep. utgifter.

Om du vil ljøpe bilen nå som den er kan du jo by en pris for bilen som rep. objekt = ingen garanti overhode..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ser selvfølgelig den og, at han kanskje vil avvente og se om han kan få noe igjen for utgiften på reparasjonen ved et eventuelt senere salg.

Men som nevnt tidligere så syns jeg han skylder meg såpass som å prøve gjøre en avtale med meg først siden vi inngikk en muntlig avtale om kjøp/salg vel vitende om at det kom til å bli en utgift.

og uten å gå mer inn på det så vet jeg at selger har økonomi til å dekke denne utgiften.

Men siden jeg ikke har snakket med han så er det vanskelig å vite helt han tenker i denne situasjonen.

Jeg ville bare noen andres synspunkt og hjelp for å prøve komme med en løsning.

 

Mange hadde nok bare gitt F i hele bil handelen pga. dette men jeg er meget nøyen når det gjelder bil og tar ikke bare en bil for en bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår og synes selger gjør det eneste,riktige stopper salg av bilen. Det begrunner jeg med den store feilen han oppdaget. I mange tilfeller går man på selger når man oppdager store feil etter et kjøp.

 

Hva hadde du gjort om du hadde kjøpt bilen og fått denne store feilen i fleisen etter du hadde kjøpt bilen? Hadde du ikke gått på selger i håp om og få noen penger igjen? Eller fått dekket deler av reperasjonen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, jeg er helt enig med deg Rsele at det han gjør er rett.

Men jeg syns og han skylder meg kanskje en overenskomst med tanke på at vi utførte et muntlig kjøp/salg av bil med denne defekten.

Det er det som er vanlig, viser det seg en defekt ved eksempelvis en tilstandsrapport så pleier selger/kjøper prøve å ordne opp i det innen salg.

 

Hvordan dette hadde blitt løst etter salg er en helt annen historie så det gidder jeg ikke skrive noe om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.