Gå til innhold

Håndbrekket henger, hvordan fikse det?


st11504

Anbefalte innlegg

Etter 2 uker i garasjen (med håndbrekk av), har høyre bakhjul låst seg fullstendig. Rygging hjelper ikke. Det er en civic 97-modell med trommel-bremser.

 

Når jeg åpner og ser inn der man justerer brekket så ser jeg at det kun er wire'en til venstre hjul som glir når jeg tar av og på brekket. Høyre beveger seg svært lite.

 

Kan det fikses uten å få bilen på verksted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bytte wire selv men det kan være ein vrien jobb uten og løfte bilen opp, er usikker på hvordan det er på civic men om du er nevenyttig er det mulig du klarer det.

Ofte er det litt jobb da wire går inn i bil og da må du også inn på selve håndbrekk, det er også vanskelig for andre og bedømme hva du har ferdigheter til om du aldri skrur på bil selv og knapt vett hvor peilpinnen til oljen er så bør du kontakte verksted :)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk, nå fikk jeg faktisk løs brekket ved å hamre litt lett på trommelen. Kjørte en liten tur og da var det en skrapelyd der som ble svakere og svakere, før den forsvant helt. Når jeg så på wiren så beveget den seg litt mer enn tidligere, men fortsatt ikke like mye som på venstre side. Kanskje det er noe i selve trommelen (og ikke wire'en) som henger? 

 

Tror du jeg bør gjøre noe mer med dette asap, eller kan jeg la det skure og gå til det blir plagsomt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve og smøre opp wire men om wire går inn i bremsetrommelen må trommlene av, prøv og jekk opp bilen og se om hjulet går rundt noelunde lett og ikke bruk håndbrekket sett bilen i første gir når du parkerer om du har manuel gir.

Om felgen blir varm etter litt kjøring henger brekket fortsatt og da øydelegger du  bremseskoene fort, det kan godt være det er bremsesko som forårsaker dette og det koster ikke så mye med bremsesko og monteringsett det er heller ikke så dyrt med håndbrekkwire så om du skal ha bilen ville eg fikset dette.

Husk att 30prosent av bremsekraften på ein bil kommer fra bakhjulene og om det ikke virker kan du i ein nødbrems situasjon bruke lenger strekkning for og stoppe og havne i ei ulykke som kunne vært unngått.

Nå sier ikke eg att dine bremse bak ikke virker, men greit og være sikker når det kommer til bremser.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår