Gå til innhold

Må eg bytte rådelager?

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Ja glemte og skrive hvilken motor det er, dette er 1.6 16V ATN.

Stempelringene skal byttes men siden eg får billige deler på jobb bytter eg alle rådelagerene, alle stemplene har riper på baksiden som på bildet det er også noe riper i sylindrene.

Tenkte og hone sylinderene siden eg kjenner ripene litt når eg skraper på de med neglene, rådelagerene ser litt verre ut enn hva bildene viser.

Takker for svar, er første gang eg overhaler veiv og stempler så skal bli spennende om motoren starter når eg er ferdig :)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser att Oljesilen som går fra pumpa ned i bunnpanna er nesten heilt full i dritt, lurer på om det er noe annet som bør sjekkes i den forbindelse har åpnet opp oljepumpen og bortsett fra litt fastbrent olje ser det greit ut.

Eg tenkte eg skulle rense olje kanalene i blokka og toppen er det noe eg kan bruke for og få renset de skikkelig og evt hvor de selger sånt?

post-137697-0-53790100-1391529817_thumb.jpg

post-137697-0-83466600-1391529834_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, denne motoren kan ikke ha fått mye vedlikehold. Her må alle oljekanaler sjekkes/stakes opp. Det kan jo være grunnen til at stemplene er såpass stygge.

Tror faktisk jeg ville byttet alle råde og thrust lagre når resten ser såpass stygt ut..

 

Ps: for å rengjøre stempelringsporene i stemplene for koks (om du ikke har stempelringcleaner da..), knekk en gammel ring i to og gjør rent med den..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motoren har overholdt alle servicer men det er long life service, det var vel sånn att mange valgte og blei anbefalt LL service og her ser du hvordan motoren blir etter

236 000km.

Har bestilt nye råde og thrust lager skal også bytte ventilstyringer og kansje eksosventilene, skal også bytte stempelringene og hone sylinderene.

 

Det som bekymrer meg mest er topplokket og de "foringene" der kammene sitter inni, kan man måle avstanden mellom kam og disse "foringene" med føleblad?.

Vett ikke heilt hvordan eg skal forklare det med kammene men det er det runde sporet som kammene står i.

Takker for svar :)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår