Gå til innhold

For lav spenning?

Ranger emnet


Brexter

Anbefalte innlegg

var på hytten for en uke siden, da var det rundt -20, bilen startet greit når jeg skulle hjem (en reise på ca.10 mil), da jeg nesten var hjemme så jeg at batteri lyset kom på, så ble lyset i dashbordet svakere. Da jeg kom hjem skrudde jeg av tenningen og prøvde så å starte den, noe som ikke gikk.

 

Konkluderte med at batteriet hadde blitt flatt, så jeg satt det på lading (inne i hus) i ca 1 døgn. Bilen startet lett etter dette, så jeg tok en kjøretur, batterilyset var fortsatt på, og etter ca. 2 minutters kjøring blafret lyset i dashbordet og speedometer, turteller, bensinmåler osv sluttet etterhvert å fungere, bilen ble også tungstartet. Min konklusjon: batteriet var ødelagt.

 

kjøpte nytt batteri og byttet det i dag, batterilampa lyser fortsatt og jeg la også merke til at vindusviskerne var blitt veldig trege, det var heller ingen forskjell på hastighetene på vindusviskerne.

 

er det dynamoen som er gåen eller kan det være en spenningsregulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynligvis bare børstene som er utslitt, eventuelt spenningsregulatoren som er gåen.

Begge disse to sitter i samme lille enheten og koster bare rundt 300-400kr og tar 30-60min og bytte alt etter hvor god du er og skrue bil.

 

Med det samme du har den av, så må du også sjekke sleperingene, den delen som børstene sitter mot. 

Er det dype spor i disse så er det påtide og bytte dynamoen.

Visst ikke, bytt børstene.

Du bør også slipe sleperingene slik at du sørger for at dem for god kontakt, da kan du bruke smergel (fint fint sandpapir), og slipe i rotasjonsretningen.

 

Jeg hadde et dypt spor i den ene sleperingen, men valgte og ikke bytte ut dynamoen, og det har funket bra, men jeg vet at om den nå slutter og lade, så må jeg ha ny dynamo.

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok av slangen mellom innsuget og intercooler. tok også av beltet (hvordan i all verden skal jeg få det på igjen?).

 

fikk en telefon av en kamerat som sa at han hadde diagnose utstyr, kan diagnose utstyret fortelle meg hva som spesifikt er feil med dynamoen (f.eks feilkode for slitte børster eller feil med regulatoren), eller bare si at det er noe feil med dynamoen generelt?

har batterilyset i dashen så det ligger en feilkode inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk ut dynamoen, noe som var et mareritt. Bunn bolten var satt inn feil vei, slik at den gikk i peile pinnen.

WP_20140124_010.jpg

 

 

 

Børstene så slik ut:

WP_20140124_016.jpg

WP_20140124_018.jpg

 

 

Sleperingene:

WP_20140124_020.jpg 

 

 

 

 

Dro til en spesialist som sa at jeg kunne kjøpe ny spenningsregulator og den ville fungere bare en liten stund, med andre ord: bortkastet.

Så spørsmålet er om bildeler.no dynamoen er noe å satse på, eller er det et lavtkvalitets produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår