Peavey Skrevet Januar 7, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2014 Hvordan er det å bytte vannpumpe på denne motoren? Lar det seg gjøre uten å bytte reg reim? Andre hensyn jeg må ta? -A- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thor_no Skrevet Januar 7, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2014 Kurant sak. Regreima har ingenting med vannpumpa å gjøre. Kan være en tanke å kjøpe pumpe med komplett hus da de kan være trøblete å skille. Siter thor 1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi. Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 8, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2014 Dynamo med brakett må løsnes da boltene til denne går gjennom vannpumpa såvidt jeg husker. Vær forsiktig med termostathuset under vannpumpehuset da dette ofte er av plast, samt skift pakningen her (o-ring) når du setter dette over på den nye pumpa. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peavey Skrevet Januar 8, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2014 Dynamo med brakett må løsnes da boltene til denne går gjennom vannpumpa såvidt jeg husker. Vær forsiktig med termostathuset under vannpumpehuset da dette ofte er av plast, samt skift pakningen her (o-ring) når du setter dette over på den nye pumpa. Har vel konkludert nå med at det neppe er vannpumpen men termostaten som kødder. Er den under vannpumpehuset? Noe stress å bytte denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 8, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2014 Enkel sak å bytte termostaten men husk at all kjølevæske kommer fossende når du skrur av termostathuset. Og ja, huset er det som er i bunn av vannpumpa, der den nederste slangen kommer inn. Termostat nr 12 og huset nr 14. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peavey Skrevet Januar 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Enkel sak å bytte termostaten men husk at all kjølevæske kommer fossende når du skrur av termostathuset. Og ja, huset er det som er i bunn av vannpumpa, der den nederste slangen kommer inn. Termostat nr 12 og huset nr 14. Takk for hjelpen! Fikk byttet termostaten, men fremdeles samme feil.... :( Får ikke varme inn i kupeen. Hvis jeg slår av viften i ca 1 min og så på igjen, så kommer det pittelitt varme inn, men så blir det bare kaldluft igjen. Hva tror dere er mest sannsynlig, dårlig vannpumpe eller dårlig varmeregister? Kan man sjekke noen av delene på noe måte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Oppnår motoren normal driftstemperatur? Er en eller begge slangene inn til varmeregister så varme at du ikke kan holde på de? Etter du byttet termostaten, fikk du ut all luft i systemet (løsnet slange inn mot front av toppen for å få ut all luft, samt returslange fra varmeregister)? Fungerer spjeldet som veksler mellom varm og kald luft? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peavey Skrevet Januar 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Oppnår motoren normal driftstemperatur? Er en eller begge slangene inn til varmeregister så varme at du ikke kan holde på de? Etter du byttet termostaten, fikk du ut all luft i systemet (løsnet slange inn mot front av toppen for å få ut all luft, samt returslange fra varmeregister)? Fungerer spjeldet som veksler mellom varm og kald luft? Motoren oppnår driftstemperatur, inget problem der. Begge slangene inn til registeret er varme. Luftet godt, kjørt rens og byttet kjøleveske. Byttet termostat og byttet kjøleveske igjen. Lufter ved å la bilen stå på tomgang med lokket på kjøleveskebeholderen av lenge. Spjeldet fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Er begge slangene til varmeregisteret tilnærmet like varme når varme står på fullt og viften er på f.eks. trinn 3? Om så er da kan ikke registeret være tett eller ha dårlig sirkulasjon, heller da mer mot defekt spjeld eller dårlig luftsirkulasjon. Blåser vifta bra? Har du pollenfilter på bilen? Tett? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peavey Skrevet Januar 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Er begge slangene til varmeregisteret tilnærmet like varme når varme står på fullt og viften er på f.eks. trinn 3? Om så er da kan ikke registeret være tett eller ha dårlig sirkulasjon, heller da mer mot defekt spjeld eller dårlig luftsirkulasjon. Blåser vifta bra? Har du pollenfilter på bilen? Tett? Det må jeg sjekke, men hvis de da er like varme, tyder ikke dette på tett register eller dårlig sirkulasjon? Spjeldet er ok, merker at man bytter til kald luft, og mot varm er det lunken luft. Vifta blåser bra, tror ikke det er pollenfilter(Golf C 1983) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Dårlig sirkulasjon betyr liten eller ingen tilførsel/sirkulasjon av varmt vann. Siden vannstrømmen er liten så vil vannet rekke å bli nokså nedkjølt før det kommer ut igjen --> kald returslange. Om begge slangene er like varme betyr det at varmen på vannet ikke finner veien over til luften som passerer forbi registeret. Dette kan skyldes varmevelgerspjeld som er nesten stengt eller veldig lite luft som passerer registeret. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peavey Skrevet Januar 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Dårlig sirkulasjon betyr liten eller ingen tilførsel/sirkulasjon av varmt vann. Siden vannstrømmen er liten så vil vannet rekke å bli nokså nedkjølt før det kommer ut igjen --> kald returslange. Om begge slangene er like varme betyr det at varmen på vannet ikke finner veien over til luften som passerer forbi registeret. Dette kan skyldes varmevelgerspjeld som er nesten stengt eller veldig lite luft som passerer registeret. Eller tett register? Hvordan kommer jeg til dette registeret for å sjekke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Les hva Quattro svarte igjen :)Hvis begge slangene er tilnærmet like varme eller like varme er ikke registeret tett :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peavey Skrevet Januar 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Les hva Quattro svarte igjen Hvis begge slangene er tilnærmet like varme eller like varme er ikke registeret tett Ahaaa.... ser :) Kommer jeg til å sjekke det da? Registeret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 10, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2014 Du skal sjekke varmevelgerspjeldet ditt. Ut ifra dine forklaringer så tyder alt på at dette såvidt åpner for varmluft (begge slangene tilnærmet like varme om vifta går på høy hastighet og varmevelger på VARMT). Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.