Sindre S Skrevet Desember 28, 2013 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2013 Min bil: 1999-modell Audi A6 2.5TDI quattro Jeg er litt usikker på dette med temperatur på kjølevæske, om det er noen forskjell fra sommer og vinter og hva temperaturen normalt skal ligge på. Om sommer ligger temperaturen rundt 70-80 grader ved normal kjøring, og 90 grader ved bruk av høyere turtall over lengre tid, f.eks. i relativt lange motbakker. Nå i vinter har temperaturen ligget på ca. 65 grader ved normal kjøring, men den går opp etterhvert ved bruk av litt høyere turtall enn normalt. Kan også nevne av temperaturen aldri har gått noe over 90 grader, ifølge det som jeg ser i bilen. Er dette egentlig normalt? Eventuelt ting som må gjøres for å rette opp i dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Desember 28, 2013 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2013 Dieselen blir ikke like varm som bensinbil. Men virker som du har en åpen termostat. Prøv å bytt termostat. På sommeren skal du ha 90'C hele tiden, samma hva slags kjøring.. Er da temperaturen ute begynner å gå ned mot -5'C eller kaldere du skal få problemer med å holde 90'C på bilen Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre S Skrevet Desember 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2013 90 grader ja, var egentlig noe i det området jeg trodde den skulle ligge på. Nå vet ikke jeg helt hvor termostaten sitter på denne motorn, men jeg har en følelse av at det ikke blir så enkelt og komme til den uten å ta av hele fronten. Hvis det ikke er så farlig å kjøre med kjølevæsketemperatur som jeg har nå, så blir muligens register-reim bytte på bilen til sommeren, og da blir det nok enklere å komme til termostaten om sitter innerst og bak alt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steindalen Skrevet Oktober 14, 2014 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2014 Har samme problem på min 2001 mod....bare at den var nylig inne på komplett regbytte. Etter at jobben var gjort sank temperaturen.....og det viste seg at de ikke hadde byttet termostaten... Så så må jeg inn neste uke og de bytter den... uten ekstra kostnad ... kjedelig for dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre S Skrevet Oktober 17, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2014 Er greit å bytte termostaten samtidig som reg.reim ja. Blir fort mye jobb å bytte den på V6-diesel, siden termostaten sitter bakom det meste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steindalen Skrevet November 10, 2014 Rapporter Share Skrevet November 10, 2014 Erfaringen viser at det kan "lønnes" å bytte tetteringene på veivhjulet og kamakslingene samtidig. Jeg fikk endel oljelekkasje på veivhjulet og fikk byttet tetteringene samtidig.. Pass på å avtale pris på forhånd...veivhjulet satt bomfast og de brukte mange mange timer på jobben. Jeg hadde heldigvis avtalt pris på forhånd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg