Gå til innhold

Kjøpt bil med juks i rammenummer!


Crisytaiser

Anbefalte innlegg

Hei. Her for noen uker siden byttet jeg bilen min som var fullt lovlig i en annen bil. Denne bilen jeg byttet i skulle være ombygd fra 2-liter til 3.6-liter's Mercedes AMG med alt av tilhørende komponenter som forstilling, bakstilling, bremser, gir, motor osv. Dette er jo helt normalt å gjøre for å få mer effekt. 

MEN problemet nå er at etter en god del etterforskning fra min side, er denne bilen jeg har, blitt importert til norge på utenlandske skilt, og rammenummer fra en identisk sundrustet norskregistrert bil (identisk karosseri) er blitt kappet å sveist inn i rammen. Det vil si at bilen jeg har er ikke ombygd på noen måter men er originalt utenlandsk AMG karosseri med norsk rammenummer! 

Kan jeg gå videre med dette å eventuelt få min gamle bil tilbake? I kjøpekontraktene som jeg å forrige eier skrev under på, så står det at denne bilen jeg har er ombygd til AMG men ikke godkjent ombygd. Dette stemmer ikke på noen måter...

Ved sjekk av rammenummer på PKK/eu-kontroll vil kontrollørene med meget stor sannsynlighet se at rammenummer er tuklet med (dårlig jobb) å deretter sende meg videre til statens vegvesen, der jeg vil stå uten bil å kanskje bot/fengsel for dokumentforfalskning.


Trenger tips! Kan ikke risikere å stå uten bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt denne ut flere plasser og å der er det folk som fraråder meg å gå til politiet da di kan stille meg ansvarlig for dette uansett bevis (som kjøpskontrakt), og den sjansen vil jeg helst ikke ta. Siste utvei ja, men ikke første utvei. Som jeg har sagt til andre så nekter jeg å betale for advokat. Ikke nok med det, men står på mitt at gamle eier skal levere min gamle bil på døra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til.

 

Ikke glem at rammenummer står flere plasser på en bil, leses bilens originale rammenummer av og settes opp i mot bilens reg.nr sliter du. 

Da er det brått du som står der med hele problemet, siden du ikke anmeldte det når du oppdaga det.

Jeg er ikke en jurist så jeg vet ikke hva en evt. siktelse kan bli, men dokumentforfalskning er ikke noe du vil ha på "rullebladet"

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til.

 

Ikke glem at rammenummer står flere plasser på en bil, leses bilens originale rammenummer av og settes opp i mot bilens reg.nr sliter du. 

Da er det brått du som står der med hele problemet, siden du ikke anmeldte det når du oppdaga det.

Jeg er ikke en jurist så jeg vet ikke hva en evt. siktelse kan bli, men dokumentforfalskning er ikke noe du vil ha på "rullebladet"

 

Nei vet det. Skal snakke med forrige eier i morgen å si at han har en sjanse på å komme opp med min gamle bil å hente mercedesen, eller's blir det advokat. Å forhåpentligvis går alt min vei, da må han komme med bilen til meg å ta fly hjem da politiet garantert blir å konfiskere den.

 

 

 

Noen som vet hvor alle rammenummrene står på W202 karosseriet? Er rammenummeret under passasjersetet som er tuklet med, så vil gjerne sjekke om det originale står noen andre plasser på bilen eller om det å er jukset med på flere plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut.

 

Rammenr. står nok ett sted på torpedoveggen og under bilen ett sted.

Vet dessverre ikke eksakte steder, men det kan du garantert få greie på ved å ta en tlf til Bertel O. Steen.

Stemmer det "falske" rammenr. med vognkort?

Er bilen importert?

Bilen er nok stjålet en gang i tiden.

 

http://www.vindecoder.net/

Her kan du hvertfall se hva slags bil rammenr. egentlig tilhører.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den gamle annonsen på bilen å den ble importert fra sveits, der det sto at den egnet seg best til bakebil. Deretter solgt å plutselig sitter jeg med den bilen på norske skilt. På annonsen på bilen sto det litt diverse ting som hvor en bulk var å at en ting var stjelt fra karosseriet å det passer 100% overens med bilen jeg har i dag. Ser også på bildene at det er den.

 

Ja det falske rammenummret passer overens med rammenummeret i vognkortet.

 

Skal få sjekket opp i løpet av morgendagen om jeg finn det originale rammenummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du virkelig har 100% ren samvittighet ang. dette, bør du gi selger 24 timer til å gi deg penger og/eller din gamle bil tilbake .... og hente denne bilen som er "forfalsket". Bilen bør du ikke bruke ett minutt mens du venter!

Gjør han ikke det, går du rett til politiet.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos advokat nå og fått kontakt med gamle eier. Han sier at han ikke hadde kjentskap til dette, men eier før der igjen(eller to eiere?) hadde sagt i fra at rammenummer var byttet. Han vil heller ikke komme på døra med bilen da han ikke kan kjøre så langt, å jeg har brukt nok penger på å bare hente bilen så jeg kjører ikke i møte med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Dersom han ikke har kjennskap til det, kan du ikke ta han for det, med mindre det kan bevises at han har kjent til det.

 

Det er desverre slik om dagen, at det er heksejakt på private bruktbilselgere.. En slitedel som ryker 13 000 kilometer etter salg, så blir det saksmål mot selger.. 

Poenget mitt er, at så lenge selger har opplyst alt han vet om kjøretøyet, er han på sitt rene.. Det er derimot hans egen plikt å sørge for at alt er på stell med bilen, så man kan jo stille et visst ansvarsspørsmål mot tidlige eier for at han solgte en ulovlig bil.. Spørs bare hvor mye nytteverdien er i å engasjere seg i saken.. 

 

Om du vil ta saken videre, må du gjøre dette gjennom advokat.. Kanskje du kan, på et mystisk vis, få dekt alle kostnader.. 

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste selger er den Crisytaiser har sak mot - dersom han har sak mot noen - kanskje alt er i orden med bilen, kanskje nr bytte på ramme er lovlig og godkjent hos Biltilsynet eller hva de heter iår.

Han bør også kontakte FORBRUKERRÅDET for å høre hva de har å si, de jobber tross alt for FORBRUKERENE, GRATIS .

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier at han ikke har noe kjentskap til dette, men er litt vanskelig å tro på da rammenummer er noe som blir sjekka av eier før eller siden å han hadde den bilen i over 1 år! Jeg merka detta etter 2 uker.
 

 

Siste selger er den Crisytaiser har sak mot - dersom han har sak mot noen - kanskje alt er i orden med bilen, kanskje nr bytte på ramme er lovlig og godkjent hos Biltilsynet eller hva de heter iår.

Han bør også kontakte FORBRUKERRÅDET for å høre hva de har å si, de jobber tross alt for FORBRUKERENE, GRATIS .

 

Da burde det stått i vognkort, og rammenummret kan ikke blitt godkjent med en så dårlig jobb som er gjort!

 

Det kan hende at dette er ein stjålet bil. Der tjuane har bytta rammenr, og så solgt bilen vidare.

 

Nei denne bilen ble solgt i fjord som banebil, da den var importert fra ett annet land. Plutselig så sitter jeg med den på norske skilt å ett rammenummer som ikke hører til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår