Gå til innhold

Suselyd når kobler inn 4 Hjulstrekk 99'mod

Ranger emnet


TGvitara

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny på forumet så det kan hende dette er skrevet før. Men jeg prøver alikevell.

 

Jeg har en Grand Vitara 99' modell som kommer med en merkelig "suse"lyd når jeg kobler inn 4WD'n. Dette kommer ikke før jeg har fått opp litt fart, men det er akkurat som om det henger sammen med hvor fort hjulene/akslingene går rundt, siden det henger i helt til jeg har bremset helt ned. Har ikke hatt denne lyden før, men la merke til den når jeg satte på 4WD'n nå i høst. Noen som har noen gode idèer om hva dette kan være? Kan jo nevne det at det ikke er slik lyd når jeg bruker 2WD.

 

Får også problemer med å legge hjulene i full sving når jeg har koblet inn 4WD'en. Dette er kanskje normalt på eldre biler, men det er såpass ille at bilen stopper helt opp hvis jeg driver å parkerer f.eks. Noen idèer om hva dette kan være?

 

Har akkurat hatt bilen på verksted for skifte av olje på 4WD'en og fikk da melding om at den fungerer som den skal.

 

Takk for svar!

 

Mvh

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typsik feil på disse bilene er frontdiffen. Den kan sprekke. Du må for all del IKKE svinge på tørr asfalt med 4wd koblet inn. tenker da å svinge i runding eller såppas mye at du kjenner drivverket vrir seg. 

 

Da er det stor fare for at diffen sprekker. En annen "vanlig" feil kan være fremre drivaksel. Det samme er motor som kobler inn 4wd. men da kobler den som regel ikke inn.

 

Vanskelig å si på måten du forklarer. Men du bør nok heise den opp å inspisere litt å sjekke..

 

Kan selvfølgelig være feil med transferkassa også

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen.

 

Det viser seg at det med 99% sikkerhet er front diff'en det gjelder. Det viser seg at den lekker sånn smått. Tenkte jeg skulle bytte den og i den sammenheng, ett spørsmål:

 

Vet noen her inne om det er stiv eller leddet frontaksling på Grand Vitara 98-modell? Evt hvordan jeg ser det? :P

 

Takk for svar.

 

Mvh

 

TGvitara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig begge deler. Den er vel leddet med 2 drivaksler på hver side. Men diffen har en stiv aksel på venstre side. hele diffen er nok 1 meter brei tenker jeg. 

 

Her er ett bilde av alle delene i diffen. Der ser du den akslen jeg prater om. Så er det ledda drivaksler på hver side

post-95881-0-44515900-1386432446_thumb.png

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

De skal i utgangspunktet være like som på XL7 ja. Men her er det mange forskjellige typer fordet! Så her kan du fort kjøpe katta i sekken. 

Jeg har komplett liste over delenummer per modell når det gjelder frontdiff. Å her er det masse forskjellig! Det er feks forskjell om du kjøper fra en 2.5l V6 eller 2.7l V6, også er det forskjell om det er automat eller manuell! Også forskjell om det er diesel med RF motor eller RHZ/RHW også forskjell på automat her!! 

 

Så som sagt, her er det viktig å finne riktig!  Hva slags motor har du? evt kan jeg få chnr ditt. så skal jeg finne ut hvilket delenummer du skal ha!

Hvis du finner en delebil, så kan du evt gi meg delenr så skal vi se om du har finni riktig! smile.gif

 

For å vise deg forskjell så er dette di forskjellige typene grand vitara:

 

Dette er Grand vitara XL7, som altså har modelkode "JA" (som feks JA420, som da er 2l motor) : BILDE

Dette er Grand vitara tidlig utgave, som altså har model kode: "SQ" (som feks SQ420 er 2l motor): BILDE Regner med det er denne du har?

Dette er den nyeste Grand vitara som altså har model kode: "JB" (som feks JB419 er 1.9 l motor): BILDE

 

Så har jo du flere typer motorer her. som feks: JA427, JA420, SQ427, SQ425, SQ420DRHW, SQ420DRHZ, SQ420DRF, JB419, JB420... osv osv. Det er altså masse forskjellige!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaok. Det jeg var redd for. Kjedelig å gå på en smell der :P

Jeg har bensinmotor, volum: 1995 , Manuell. Motorkode: J20A. (motorkoden er nok ikke helt sann siden jeg har byttet motor i bilen. Byttet til en 03-modell motor, men det er samme volum.

 

Chnr(regner med det er chassinr?) JSAFTL52V00102570

 

Supert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blei det fort litt enklere!. Der er diffen lik på alle manuel gir med 2 liter bensin, uavhenig om bilen er type 1,2 eller 3 smile.gif

 delenummret på denne er:  27300-85F43 

 

Så lenge du da finner en bil som har disse spesifikasjonene så kan du bruke diffen: Manuell, motorkode J20(2 liter bensin), type 1, 2 eller 3 og e22 (dette er stort sett alle, dette betyr bare at den er for euproa markedet),

 

Det vil egentlig si at bilen må være lik din. For grand vitara xl7, type JA420 vil ikke passe! Da denne ikke kom med motor J20 (2 liter bensin)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh! Det er jo strålende! :) Da blir det fort litt enklere å få tak i. Jeg har kikket litt på bildelsbasen.se etter delen, men vanskelig og si om de vil passe da. Har du noe erfaring med dem?

Har kikket på noe ala denne da: http://no.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&post_id=26841330

Tenker å prøve å få tak i delen så billig som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår