Gå til innhold

T4 California. 2.5tdi 2003 diesel - varmeapparat fungerer ikke

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Varme apparatet fungerer ikke bra.

Kommer ikke varme selv om motoren er varm, med mindre man åpner kjølevannslokket på ekspansjonstanken og holder motoren på høytturtall en 5 min ca. da kommer det en lunken varme med mindre man holder høyt turtall under kjøreturen (over 2500 rpm) da fungerer varmeapparatet normalt, så fremst du ikke kommer under 2500ca, da begyner tempraturen i varmeanlegget og synke igjenn. den har vært sånn siden den var ny, har kun vært min siden den ble kjøpt.

 

Noen som har vært borti dette før? eller noen som vet va dette kan være. den har vert på verksted, men dem bare aviser at det er noe galt.

Men det skal jo være varme i bilen så man ikke fryser til is.

 

Kan jo være at man må etterfylle gass på varmeanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være at man må etterfylle gass på varmeanlegget.

...nei.

 

Er det trykk i ekspansjonstanken? Minker det kjølevæske? Sirkulerer vannet inn til varmeregisteret (Napp av slangene på torpedoveggen)?

Lukker termostaten? 

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei

Har en transporter fra 2002, som jeg hadde samme problem med, det er nok ei luftlomme en plass. Å lufte disse motorene er mildt sagt vanskelig, lufta på min kom ut av seg selv etter ca 3 mnd. Det sitter en lufteskrue på ene slangen inn til defrosteren (hovedvarmeapperatet). Du kan prøve å åpne denne litt mens motoren går,  men garanterer ikke at lufta kommer ut, får disse bilene har jo flere varmeapperater+ dieselvarmer, så det kan være problem å bli kvitt lufta. Tror ikke at det har noe med gass på acen å gjøre dette, da den kun kjøler ned lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror ikke det er luftproblematikk, det gir seg etter en tid uansett. Men du kan forsøke å lufte på nevnte slange til varmeapparat. Det har alltid vært tilstrekkelig for meg.

Deretter kan det være vannpumpa som er dårlig, men igjen, det skulle gitt for høy motortemperatur etter tid, spesielt ved høyt turtall.

Annen mulighet er obstruksjon i kjølevannskretsen. Gjelder dette varmeapparat både foran og bak? Om det er begge, så er det lite sannsynlig med hindring i kretsen.

 

Da er det heller en ventil som er problemet hos deg, om jeg ikke husker helt feil, så har disse en ventil som skal regulere hvor kjølevannet sendes alt etter hvor høy temperatur vannet har nådd.

Kontakt merkeverksted, og be om å få snakke med en mekaniker som er dreven på disse, dette er noe ikke alle nødvendigvis kjenner til. Denne ventilen har i alle fall skapt problemer når kjørevarmer har blitt oppgradert til parkeringsvarmer og man ikke oppnår varme i kupeen som ønsket. Denne har da blitt deaktivert og problemet omgås med det.

Mine biler: 2000 VW Caravelle 2.5TDI comfortline og 1994 Audi 100 2.5TDI ABT

Selges: -95 VW Caravelle 2.4D og -02 VW Transporter 2.5TDI

Selger deler fra: -97 Audi A4 Avant, -88 Mazda 626 2.0i 16v, -85 BMW 320i (noe igjen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår