B3rgersen Skrevet Oktober 21, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2013 Hei, har en Audi A4 B6 1,8tq, og lurte på om jeg kunne fjerne SAI pumpen, delvis vakumslanger og PVC systeme uten noe problem med EU kontrollen(tenker da NAF etc.)? vet di bruker å sjekke utslipp. men samtidig, over dammen i statene, ser jeg folk som har hatt problemer med å komme seg gjennom kontroll pga. utslipp etter fjernet SAI pumpen/pvc systeme. Er det noen som har gjort det, uten annmerkning under eukontroll? Eventuelt andre biler som har fjernet denne? tenker ikke på CEL'n da jeg kan gjøre slik att den ikke dukker opp i dashen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet Oktober 21, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2013 Hva er SAI pumpen? Noe EGR greier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Oktober 21, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2013 Det er Secondary Air Injection.Det er eit system som pumpar litt luft inn i eksosen får å få ned utsleppa. Og sånn at uforbrent bensin kan brenne opp i eksosen. http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection http://auto.howstuffworks.com/secondary-air-injection-system.htm Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3rgersen Skrevet Oktober 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2013 Jepp, tar bare opp plass i motor rommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Oktober 22, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2013 Ja SAI pumpa tar opp plass i motorrommet, og på noen motorer (bl.a 1.6 BFQ) gjør den at det blir nesten umulig å komme til bl.a. fordeler uten masse demontering først. Problemet med fjerning er vel at det vil påvirke utslipp av CO ved PKK måling, og at det gir feilmeldinger i bilen; "Check Engine Light" (CEL). Siden SAI er ment å hjelpe katalysatoren, kan det også tenkes at katalysatorens levetid blir påvirket om den fjernes ? -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 22, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2013 Sekundærluftpumpa er kun i drift det første minuttet når motoren er kald. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3rgersen Skrevet Oktober 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2013 Jepp stemmer. Kjører downpipe også. Så det er kun CEL som er problemet da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3rgersen Skrevet Oktober 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2013 Eller blir det tatt en sånn måling ved eu kontroll som gjør så att bilen ikke kommer igjennom en kontroll? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3rgersen Skrevet Oktober 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2013 PCV systeme vil man ikke få CEL av å fjerne. Men vist ser bort i fra CEL, vil jeg komme igjennom en eu kontroll hvor det testes utslipp etter fjernet SAI og PCV? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet Oktober 22, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2013 Ana så det er i grunn det samme som amerkanerene har som kalles Smog pump? Denne pumper luft inn i eksos-manifoldene. Jeg fjernet dette på min bil for noen år siden og den gikk rett igjennom EU. Dog var det en 83 modell så spørs hvor nøye de var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3rgersen Skrevet Oktober 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2013 River d ut, så får vi bare se om 2 år:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg