Gå til innhold

VOLKSWAGEN GOLF GL 1HXO-C - fusker og røyk

Ranger emnet


Petastic

Anbefalte innlegg

Hei. Min bror har en Golf av typen: Volkswagen Golf GL 1HXO-C.

 

For en liten stund siden, skiftet jeg ut orginalfilteret med et powerfilter og tok av luftmengdemåleren på bilen, etter tips om det fra forumet her. 
Grunnen var at bilen fusket mye. Fikk også beskjed om at det gikk bra å kjøre lenge uten. Nå for en mnd siden begynte bilen å fuske mye igjen, ikke helt på samme måte, men noen likhetstrekk.

Skiftet i dag luftmengdemåleren på bilen, så håper det fikser noe.

Opp i alt dette har det begynt å komme utrolig mye røyk fra bilen. Ikke bare når den er kald. Hvit/blå røyk kommer ut i store mengder og lukter mye bensin.

 

Under selve motoblokka kommer det en vibrering som minner om at noe er løst på eksosen.

Kan dette ha noen sammenheng?

 

Liten videosnutt av lyden som kommer fra under bilen: 

http://youtu.be/kH5okx6wYJ0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit røyk kan tyde på at motor får vann inn i sylindrene, går ut igjen som damp. Blå røyk kan tyde på at motor forbrenner olje, enten via ventilene (dårlige tetninger) eller dårlige oljeskraperinger.

 

Den lyden er så hard at det må være noe løst, sjekk om eksos tar borti motor eller karosseri noe sted.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorkode: AFT, kan det stemme? (ikke super peiling på det der)

 

Lyden kommer litt lengre bak enn rett under motoblokka. Høres også ut som en veldig 'utvendig' lyd.

 

Kan det ha seg at å kjøre uten luftmengdemåler over lengre tid gjør bilen ''værre'' på drivstofforbruket? Får jo så klart ikke testet den nå, som det er snø på veien og 0 vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM er der for å gi tilbakemelding til ECU hvor mye luft motor får og kalkulerer derfra bensinmengde motor skal ha. Så ja, om denne koples ifra vil motor kun få bensin ut ifra grunnmap. Kople den til, den er der for å brukes ;) AFT er 1.6 bensin med 100hk. Om lambda er fra dag 1 så er nok også den moden for utskifting.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM er der for å gi tilbakemelding til ECU hvor mye luft motor får og kalkulerer derfra bensinmengde motor skal ha. Så ja, om denne koples ifra vil motor kun få bensin ut ifra grunnmap. Kople den til, den er der for å brukes ;) AFT er 1.6 bensin med 100hk. Om lambda er fra dag 1 så er nok også den moden for utskifting.

Koblet ut LMM da den ble defekt. Jeg fikk også et tips fra her inne om at den ikke var så viktig. Eneste nedsiden med å fjerne den, var at den ville bruke bare litt mer drivstoff. 

Over den tiden den har blitt kjørt uten, har den gradvis brukt mer og mer. 

Skiftet som sagt ut den i går med en ny. + Originalfilter er på plass :)

 

Skal få sjekket ut lambdaen! Takk for tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår