Gå til innhold

Drivstoff forskjeller?

Ranger emnet


ZynThraX

Anbefalte innlegg

Igjennom tidene har de aller fleste av oss sett reklamer på tv angående bensin eller diesel, hvor de forskjellige leverandørene reklamerer for sitt drivstoff, som bl.a Esso, Shell osv.

Sv

Shell reklamerte jo hyppig en tid for v-power drivstoffet sitt.

 

Det jeg lurer på er egentlig er det noe vesentlige forskjeller på drivstoffet man kjøper på enten Shell, Esso, YX, UnoX eller noen av de andre? Er det forskjell i kvalitet, egenskaper, er det f.eks noen som bruker mindre på mila? Eller er bedre for motoren?

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil tilsetter 5% biodiesel i sin diesel, er man riktig uheldig kan det, hvis bilen står lenge med dette på tanken, i store temperatursvingninger, dannes dieseldyr.

 

Noen vesentlige forskjeller vil jeg ikke tru det er.

Jeg fyller av prinsipp kun på YX/UnoX, Shell og Esso.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blander inn 5-10 biodrivstoff.

 

Shell sin bensin virker å ha lavere oktan enn de andre, har opplevd tenningsbank med 98/99 shell-bensin, men ikke med YX-bensin av 95 oktan på en bil med litt vasst justert tenning.

Syns lastebilen gikk litt dårligere, men finere på statoil sin diesel enn shell sin, men det er bare synsing.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner jo selvsagt ikke noe nå, men som en følge av omsetningspåbudet, så må enten bensinstasjonene blande inn biodrivstoff, eller selge biodrivstoff tilsvarende ~5% av den totale mengden drivstoff, hvor mange % av den totale dieselmengden shell selger i norge er ren biodiesel?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste jeg faktisk ikke, men jeg søkte litt rundt om dette, å kom over en artikkel fra 3.06-2013 hvor det står at det er et omsetningspåbud på 3,5% biodiesel.

Produktsjef i Statoil sier at mesteparten av dieselen folk kjører på er tilsatt rundt 7% biodiesel og bensinen er tilsatt opp til 5% bioetanol.

Om disse tallenekun gjelder Statoil eller ikke, står det ikke noe om.

 

Kilde: Vet lite om biodrivstoff | gd.no

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Rart...når vi dynotestet bensin her, så kom Shell sin - den gang - 99 oktan klart ut som best, tålte mer tenning enn noen annen handelssuppe.

 

(Brukervennligheten på Bilforumet suger så jævlig på visse nettlesere, kan ikke sitere innlegg eller kopiere tekst eller noe som helst. Prøvd forgjeves å sitere Einar oppi her. Vært sånn i årevis nå... :( )

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart...når vi dynotestet bensin her, så kom Shell sin - den gang - 99 oktan klart ut som best, tålte mer tenning enn noen annen handelssuppe.

 

(Brukervennligheten på Bilforumet suger så jævlig på visse nettlesere, kan ikke sitere innlegg eller kopiere tekst eller noe som helst. Prøvd forgjeves å sitere Einar oppi her. Vært sånn i årevis nå... frown.gif )

 

Støtter tidligere uttalelse om at man får tidligere tenningsbank med Shell sin bensin, prøvd og verifisert. Dette var da med 98 oktan.

 

Hvilken nettleser bruker du? Hos meg fungerer det med Chrome, Mozilla og Opera, og har alltid gjort det. IE bruker jeg ikke, av prinsipp.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IE og Edge. Rart det skal være så vanskelig å få det til å funke på alle leserene.. ihvertfall etter så mange år siden første gang jeg klaga til Marius.. 

 

Vi har testa 95 også, der er Shell sin såkalte FuelSave definitivt verst. Helt standard Mondeo tenningsbanket seg nesten til døde og brukte 1.3 liter per mil, fylte "Miles 95" fra Statoil og gikk på 0.78...

 

Men når vi testa 99'en var den bedre enn Esso, Statoil og Hy/tex sin...  kanskje vi bare fikk en god batch? :) Jeg har ihvertfall fortsatt å bruke den 98'en, og kan ikke si at hverken bil eller sykkel går dårligere på den enn på andre fabrikater.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår