Gå til innhold

Ødelagte gjenger calipper

Ranger emnet


Panmegane

Anbefalte innlegg

Fikk problemer med å få ut 1 av 2 bolter på bremsecalipper foran på min megane. Klarte det med mye makt, men så straks at boltens gjenger var blitt ødelagt.

Fikk tak i ny bolt, men fikk problemer med å skru den inn. Den gikk fint gjennom calipperdelen, men når den kommer til karrosseridelen, så viser det seg at når bolten er kommet helt inn, så går den bare rundt og rundt. Den teiter ikke opp og holder på calipperen, slik de andre boltene gjorde. Ikke plass nok på baksiden med en låsemutter og skruen kan heller ikke settes inn fra motsatt side.

Noen som vet hvordan få bolten på calipperen til å sitte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du har løs caliperholder eller ikke. Dvs at du kan skru av den delen som caliperen sitter skrudd fast i eller om den er komplett. Må gjenges opp igjen, er du heldig så holder det og friske opp igjen gjengene eller så har det blitt for stort hull der og det må skiftes ut.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt ein del løsgjenger og de tåler ikke så alt for mye og om du skal bruke på bremsene bør du ha loctite på løsgjengene før du skrur de inn.

Biltema sine sett med løsgjenger fungerer heilt greit, selv om eg er skeptisk til og bruke det på bremsene.

Biltema selger også små sett med løsgjenger som er ein del billigere enn heile det store settet.

Link:Gjengereparasjonssett - Biltema

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det glidebolt eller er det bare ein vanlig bolt,om den er vanlig kan du bore større hull og gjenge opp på ny.

Vist bolten er 8mm kan du bore opp til 10mm men da må du også bore opp hullet bolten går igjenom,vist du hadde tatt ett bilde og lagt ut er det lettere og se om det er mulig.

Du kan kansje også få tak i 9mm evt i tommer gjengetapp og bolt men da må du på maskinforetning og det kommer nok til og koste litt for gjengetapp og bor men det er mulig.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje for vant med aluminium. Løsgjengene blir jo stort sett sterkere enn originalt.

Belastning fra bremser blir vel på tvers av bolten, dermed betyr moment, rene flater og passform mye mer enn styrken på gjengene. De vil muligens utsettes for krefter når ting blir varmt så rett moment er nok av betydning.

Eller høres det ikke dumt ut å bore opp til dimensjonen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lånt meg en gjengetapp? og fikk med en ny bolt som skulle passe når jeg hadde gjenget opp. Virker som det gikk bra med å lage nye gjenger i samme hull uten å bore opp. Prøvde å få bolten inn etterpå, men ser fort at bolten er for lang, så vil prøve å få fatt i ny kortere bolt i samme dimensjon, før jeg skrur den inn. Også hvis det må brukes litt makt for å få bolten inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble frarådet å la det være gjenger også i calipperdelen. Og når jeg sjekket, så hadde gjengetappen laget gjenger også i calipperdelen. Tok derfor av calipperdelen og boret vekk disse gjengene med en 17 mm bor. Så da satte jeg inn bolten og den kunne da teite skikkelig. Så da satser jeg på at dette holder så lenge bilen lever ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det att man ikke skal ha gjenger der da får du ett mellomrom mellom caliper og spindel,da vil det bli skjevt montert.

Sjekket på jobb i dag vi har ofte problemmer på glideboltene på golf4 der gjengene er skrudd skjevt inn fremme,der borer og gjenger vi opp og setter inn løsgjenge men ikke av typen fra biltema dette er som ein ein hylse med gjenger som man skrur inn med locktite på og så skrur man caliperbolten inn i denne igjen.

Hvor mange mm er bolten der den går gjennom caliper?,du skriver att du boret opp til 17mm og det er ikke bra med for stort mellomrom da vil bremsecaliper flytte på seg hver gang du rygger og bremser dette hører du tydelig om skjer da det kommer ett dunk fra caliperen.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor stor gjengetappen jeg brukte, men kan sjekke opp i det. Boren jeg brukte var ikke større enn at den akkurat boret vekk gjengene jeg hadde laget. Han jeg lånte gjengetapp og bor av, brukte en tabell. Virket som han hadde peiling. Så bra ut når bolten gikk gjennom calipperdelen og entret fint i godset. Fikk teitet meget kraftig. Tror ikke det vil være noe slark i hullet. Luftet godt etterpå.

Prøvde bilens bremser i dag. Stopper meget brått. Syntes dog jeg måtte bruke nye kraft på bremsepedalen. Julene låste ikke, men bremset godt.Skal de låse eller ? Har lyst på en bremsetest på et verksted for å forsikre megg om at det er godt nok på alle hjul. Sikkerhet er vel viktigst !!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bremsetest er gjort på 5-10min så det burde ikke koste så mye og da er du sikker på att det er i orden.Om du har ABS vett eg ikke da du ikke har sagt hvilken bil du har:-)Det er lett og finne ut av,finn ein grusvei og prøv og bråbrems om den ikke låser og det kommer rar lyd har du ABS.Du kan også åpne panser og se om de går bremserør/slanger fra hovedbremsesylinderen til ein firkantet boks og videre til caliper.

 

[ATTACH]40246[/ATTACH]

Sånn ser ABS pumpen ut

post-68654-13804855232142_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår