Gå til innhold

Panmegane

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Panmegane

  • Bursdag 10/08/1961

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

Panmegane's Achievements

  1. Traff på en bilkyndig type når jeg stod med mine problemer som fortalte at startsperren ikke lå i taket som jeg trodde, men i nøkkelen. Uansett jeg er glad jeg fikk ordnet det, men med bare en nøkkel, så må jeg vel passe godt på den, for da er det jo ikke mulignå bare få filt seg en ny en på nærmeste butikk.....
  2. Hei. ja forklaring på startsperre fikk jeg ikke med.... Fikk sjekket sikringene. Fant 1 blandt ca 30 som var ødelagt. Skiftet den og da virket dørlåsene. Og når døråsene virket fikk jeg et lite lys som blinket på en irriterende måte på dashbordet til å stoppe. Da fikk jeg også startet bilen uten at den stoppet igjen med en gang ! Herlig !! Men for en drittpatent ! Søkte litt på startsperre på google. Og utrolig mange som sliter med startsperrer på ulike biltyper. Kompliserte greier og for mange 1000-vis av kroner for å fixe. Måtte vel være mulig å sikre bilen på en enklere måte. Tror ikke det er så mange bltyver lengre som tenker på å stjele gamle biler. Den tidepoken er over. De stjeler vel helst nye dyre biler og da har de teknikk som ligger langt foran en startsperre !!!
  3. Skal teste på grusen. Biler er en renault Megane. Ja bremsetest er nok best. Skal se etter ABS pumpe.
  4. Husker ikke hvor stor gjengetappen jeg brukte, men kan sjekke opp i det. Boren jeg brukte var ikke større enn at den akkurat boret vekk gjengene jeg hadde laget. Han jeg lånte gjengetapp og bor av, brukte en tabell. Virket som han hadde peiling. Så bra ut når bolten gikk gjennom calipperdelen og entret fint i godset. Fikk teitet meget kraftig. Tror ikke det vil være noe slark i hullet. Luftet godt etterpå. Prøvde bilens bremser i dag. Stopper meget brått. Syntes dog jeg måtte bruke nye kraft på bremsepedalen. Julene låste ikke, men bremset godt.Skal de låse eller ? Har lyst på en bremsetest på et verksted for å forsikre megg om at det er godt nok på alle hjul. Sikkerhet er vel viktigst !!??
  5. Vel. Fikk skiftet et par sikringer som var røket, og nå virket det. Fikk høre senere at startsperren ikke kunne gå på noen sikringer, siden det var noe eget som lå i bilnøkkelhullet. Samme gjør det, det funker no !!!!
  6. Kom på at jeg prøvde først med startkabler da batteriet var tomt. Koblet feil et øyeblikk da polene var dårlig merket. Gnistregnet viste at det var feil. må ned i garasjen og sjekke sikringer. noen som vet om startsperre og dørlåser går på samme sikring ?
  7. Etter at bilen hadde stått i ro i garasjen i en måned, var batteriet tomt. ( Er vel noe som har stått på) Har ladet opp batteriet, men den vil ikke starte. Dvs den drar rundt og starter nesten før den kobler ut igjen. Har nettopp kjøpt bilen og har ingen erfaring med startsperre. Ser ar det blinker et lite rødt lys når jeg trykker på siden"gummidelen"av bilnøkkelen. men ser ikke noen respons noen steder i bilen. Er det i taket mottaker ligger, og hvordan ser jeg at den mottar signalet ? Er det samme sted man trykker på nøkkelen som også skal låse opp bilen ? Begynte å tenke på det når jeg satte meg inn ( stod ulåst i garasjen) og pekte i alle retninger med nøkkel i hånden og pekte rundt. Ville merket det da hvis bilens lås gikk av og på.
  8. Ble frarådet å la det være gjenger også i calipperdelen. Og når jeg sjekket, så hadde gjengetappen laget gjenger også i calipperdelen. Tok derfor av calipperdelen og boret vekk disse gjengene med en 17 mm bor. Så da satte jeg inn bolten og den kunne da teite skikkelig. Så da satser jeg på at dette holder så lenge bilen lever ...
  9. Fikk lånt meg en gjengetapp? og fikk med en ny bolt som skulle passe når jeg hadde gjenget opp. Virker som det gikk bra med å lage nye gjenger i samme hull uten å bore opp. Prøvde å få bolten inn etterpå, men ser fort at bolten er for lang, så vil prøve å få fatt i ny kortere bolt i samme dimensjon, før jeg skrur den inn. Også hvis det må brukes litt makt for å få bolten inn.
  10. Takk for svar. Var litt skeptisk eg og til løsgjenger på bremser. Kjøpte meg et mindre gjengesett på Biltema, men litt avventende til å bruke det. Finnes det en annen type skrue/bolt med litt grovere gjenger som jeg kunne presset inn ?
  11. Takk for tilbakemelding. Den er komplett og kan ikke skrues av. Det ville gjort det litt lettere.
  12. Fikk problemer med å få ut 1 av 2 bolter på bremsecalipper foran på min megane. Klarte det med mye makt, men så straks at boltens gjenger var blitt ødelagt. Fikk tak i ny bolt, men fikk problemer med å skru den inn. Den gikk fint gjennom calipperdelen, men når den kommer til karrosseridelen, så viser det seg at når bolten er kommet helt inn, så går den bare rundt og rundt. Den teiter ikke opp og holder på calipperen, slik de andre boltene gjorde. Ikke plass nok på baksiden med en låsemutter og skruen kan heller ikke settes inn fra motsatt side. Noen som vet hvordan få bolten på calipperen til å sitte ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår