Gå til innhold

Bremsecaliper - håndbrekk C4 - 100 -93

Ranger emnet


olavr

Anbefalte innlegg

Familiens daglige altmuligbil, en velbrukt Audi 100 C4 93 har fått seg påspandert nye bremsedeler bak. Håndbrekket ville ikke returnere etter bruk, og det var ikke mulig å lufte vekk lav pedal pga problem med caliper bak. Etter nye skiver, slanger, klosser, håndbrekkvaiere og calipere virker alt som det skal. Bilen ble t o m godkjent på PKK. Men (et stort MEN): Hvis håndbrekket draes på skikkelig hardt, vil det fortsatt ikke returnere. Bremsene ligger på og bilen er ikke til å flytte før jeg har vært innunder og vippet tilbake armene for håndbrekkmekanismen. Forrige gang jeg byttet calipere, var det ikke sånn!

Er det Biltema sine calipere som ikke er bra nok, eller kan det være en annen årsak? Har noen her lignende erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk calipere fra Biltema. Av mye erfaring - Biltema sine calipere pleier sjelden fungere mer enn 1-2 år får de henger på håndbrekket.

 

Skal du ha det skikkelig må du kjøpe originale calipere - eller overhale de gamle.

Jeg har laget en guide for dette --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/297883-guide-overhale-bakre-bremsecaliper-audi-vw.html#post2935065

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet selv fra biltema for et år tilbake.. Hadde denne da inne på eu og da viste det seg at når jeg dro på brekket så ville ikke caliperne gå tilbake igjen når jeg tok håndbrekket ned. Men med en gang jeg tråkker en tur på bremsepedalen så går di faktisk tilbake til der di skal være. Merkelige greier.. Prøvde å lufte og alt mulig uten hell så tror det er noe dårlig kvalitet på dissen caliperne her desverre. Har fortsatt disse calipterne per dags dato. Bryr meg egentlig ikke så mye om det så lenge di smekker tilbake igjen med et push på bremsepedalen hehe.

Bmw 316 (e36) R.I.P

Bmw 320 (e36) Solgt

Nissan Primera (p11) Solgt

Audi 2.6 (a6) 95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden sist har jeg fått i hus repsett fra ebay. Og jeg har vært hos Biltema og fortalt dem denne historien. Ikke noe problem, jeg skulle få levere tilbake caliperne og få refundert kjøpesum. OK, det var den lette delen.

Så gikk jeg på de gamle caliperne for å overhale dem etter guiden her. På den første får jeg ikke skrudd stempelet hverken ut eller inn. det roterer fint, men tar ikke gjenge for bli skrudd. Jeg satte på trykkluft, og da beveger stempelet seg ca 5 mm ut. men det entrer ikke noe gjenge her heller, så jeg får ikke skrudd det videre.

På den andre caliperen kom stempelet greit ut, men det hadde stygge rustskader i kromoverflaten, bare å kaste ifølge guiden.

To spørsmål altså: Hvordan få skrudd stempelet som ikke vil ut, og går det an å kjøpe også stempel i løs vekt på ebay? dersom ikke er vel løpet kjørt og jeg må stille opp hos VAG og kjøpe NYE calipere??

Edit:

jeg har funnet to typer stempel på ebay, girling og lucas. Er de like, eller hva slags caliper har jeg (den typen med håndbrekkfjæra på oversiden)?

Endret av olavr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår