Gå til innhold

Audi A4 B6 som familiebil?

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bare forbereder den nære framtiden her, ved å undersøke A4 B6-plattformen.

Den skal først og fremst fungere som en familiebil (Barnesete + Barnevogn), med høy utstyrsfaktor (Helst soltak, AC, elektriske vinduer, setevarmere, elektriske speil +++). Den skal i god stil senkes, og fiffes opp med noen fine felger (RS6?)

 

Uansett, så har jeg hørt at A4 på lik linje med Passat alltid har vært "problembarn". (Jeg vet ikke om dette har rot i virkeligheten).

Så, hvilken årsmodell og motor burde jeg se etter for å unngå mest trøbbel?

 

Og, er dette biler som kan skrues på hjemme, eller er det best å sende dem på verksted? (Jeg har tonnevis av erfaring fra gammel VAG før 1998)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i rollen som familefar ;)

 

Selv tilhører jeg bestefargenerasjonen, men ble mere litt forbanna da jeg ikke klarte å få inn en Emajunga barnevogn i min A4 B6 Avant uten å plukke av hjula. Relativt lite plass baki til å være stasjonsvogn.

En kollega har dog hatt samme bil med barn i noen år og er godt fornøyd.

 

Barnesete i baksetet har fungert helt fint. De fleste A4 B6 har ikke ISOFIX fester.

 

Moderat senking bør gå greit (f.eks. tilsvarende sportsunderstell - 20mm). Mye senking kan gi problemer med drivaksler og camber da denne ikke kan justeres.

 

1.9 tdi motoren er solid, men noe traktorlyd.

1.8 turbo bensin har ofte litt problemer med bl.a. med oljepumpe/sil. 2.0 bensin har litt dårlig drag på lavt turtall.

Manuell girkasse er tryggest.

 

Litt vanskeligere å skru på en Golf3. Det er så mye trangere over alt :(

 

 

En A4 som er godt vedlikeholdt og ikke ungdomskjørt og modifisert er en solid og god bil.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke familiefar helt enda, men det er nok ikke langt nedi gata :)

 

Takker og bukker for et grundig svar :)

Med grunnlag i informasjonen fra deg, vil jeg tro at dette er typen bil jeg skal ha: Audi A4 1,9tdi 2004, 220 000 km, kr 139 664,- -

bortsett fra at den var såpass senket.. Kan umulig være godt for hjulstilling eller drivaksler?

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var svært fornøyd med min tidligere Audi A4 B6 2002.

Utstyrsnivået var ikke all verdens, men med 2.0 TDI 131 hk, sammen med 6 trinns manuell var den utrolig gjerrig.

Ble mektig imponert når jeg kjørte 1400km på en tank.

(Bilen var chippet i tyskland, så hadde vel 20-30hk ekstra, men uansett synes jeg 131 hk går godt)

 

Ser at tidligere innlegg skriver at barnevogn ikke fikk plass. Det er bare måneder siden jeg byttet ut min B6 og her hadde jeg ingen problem med å få inn en Emmaljunga barnevogn (sånn mer bag eller hva det heter) uten å ta av noe som helst. Var bare å ligge den sammen og rett inn i bilen.

 

Sånn styling messig er det vel tonnevis med forskjellig ute til disse bilene, og det er mange fine B6er på veiene, selv liker jeg best diskre styling uten en haug med stasj og greier over alt ;)

 

Kan ligge til at jeg hadde aldri noen store problemer med bilen, eneste jeg kan bemerke er at jeg hadde problemer med ESP/ABS, hadde den ikke på verksted for dette da bilen fungerte helt fint men jeg måtte koble ut ESP når jeg kjørte siden den tullet seg iblandt.

Jeg tror dette skyldes slitte tenner ved navet. Mange av disse var nesten rustet vekk.

Måtte også skifte styreenheten i førerdør for låsen, men tror ikke dette er noe som går igjen på B6.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Jeg synes selv at B6 har et fantastisk flott karosseri.

Det blir antakeligvis en 1.9TDI (uten chip, og uten møkkatronik). Så kan jeg kanskje holde meg langt unne møller :)

 

Servicer blir jeg å ta selv - Selv om det er en nyere bil, er det fortsatt samme måten å tappe olje/skifte filter på! :p Det samme gjelder vel for slitedeler som tennplugger, glødeplugger, dyser og reimer? :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skiftet reimer eller plugger selv på min B6, men vanlig service som oljeskift og filter er hvertfall raskt og enkelt.

Mange b6 avant tdi på bruktmarkedet. Jeg er utrolig glad i 1.9 TDI, selv om den lager traktorlyd :P

 

Men jeg ville nok sett etter 131 HK, har prøvd en med 110 eller 150 hk og den virket mye daffere.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår