Gå til innhold

Audi A6 1998 1.8T Turboproblem

Ranger emnet


Lyderfryd

Anbefalte innlegg

Hei. Det skjedde noe merkelig med turboen i dag da jeg kjørte (rolig). Skulle opp i fart og i det turboen begynte å jobbe (rundt 2700 omdreininger) så mistet jeg alt turbotrykket, bilen laget en hylelyd og det var akkuratt som om den bremset litt. Etter dette har jeg prøvd å kjøre med den, og ca 20% av gangene har jeg normalt turbotrykk opp til ca 3000RPM men så forsvinner alt og bilen hyler/bremser. De andre gangene så har jeg ingen effekt fra turboen + at den hopper fremover (sånn typisk øvelseskjørere i 1. gir :D)

 

Kan dette være defekt turbo, lekasje i slanger eller dump ventilen?

 

Annet info: Har ikke merket noen forvarsel på at turboen skal ha vært i dårlig stand, det kommer ingen slags svart/blå røyk fra eksosen, har heller ikke hørt ulyder før. Eneste jeg merket var at etter hendelsen luktet det bensin i bilen da jeg ruset den i fri (hylelyd da og) men kjente ingen lukt da jeg kjørte med den.

 

Mvh. Mr. Fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det viste seg at turboen var ødelagt. Begge viftene var helt knuste.

Har nå et nytt lite problem, hehe :/ Fikk byttet turbo i går (kjøpte en helt ny) og den er montert på plass. Problemet jeg har nå er at turboen ikke lader, bare 1/10 ganger. Får liksom ingen trykk fra turboen, kommer bare en slags døende hvislelyd, og ingenting annet skjer når det egentlig skal komme et godt drag fra turboen. Kan det være slangen til innsuget som jeg ikke har festet skikkelig, eller ikke tett vakum? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du etter at du byttet turbo? Regner med at du byttet olje røret som går til turboen, og at du pumpet olje inn i turboen (tenning av og på flere ganger). Hørt man må det før man starter opp en ny turbo.

 

Ja, kan også være vakum slange. Kan være hull i slangen som går fra ene magnet ventilen til wastegaten? Det den runde styringa på turboen heter?

 

Men ta en diagnose, min A6 sa ifra da det var vakum lekkasje i systemet ;)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen har ingen egen oljepumpe så av og på med tenninga hjelper ikke.

Dobbeltsjekk alle slanger o.l

Sjekk med diagnose.

Du bør også skifte oljerøret inn på turboen. Oljeskift hører også med når du skifter turbo.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men motoren pumper vel ut olje til turboen? Og da man skrur av og på tenninga noen ganger så vil vel turboen få olje til slutt. Skader jo turboen å starte den opp uten olje

 

Oljepumpa starter å bygge trykk med en gang motoren starter, så olja vil komme frem til turbo'n før den begynner å snurre fort.

Oljepumpa er også mekanisk :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår