Gå til innhold

Behandle små rustskader

Ranger emnet


KgOlve

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min nye bruktbil har noen små rustskader jeg vil ta meg av. Jeg har lest litt på internet her og der: "Puss ned, sandblås, legg på sparkel, legg på grunning, lakk, og klarlakk."

Dette er en dårlig how-to.

Jeg vil ha litt mer utfyllende med "gjør dette, slik, med dette produktet som du kjøper her."

 

 

Bilen min er en VW Caddy 2007 modell. Karosseriet på denne er ikke galvanisert stål. Den er blå.

 

Greit, jeg kan pusse ned med sandpapir. Har fra K80 - K1000 papir. Kjøpt det fra Jula. Hvor mye rundt rusten burde jeg pusse vekk?

 

Sandblåsing vil jeg helst ikke da jeg aldri har gjort dette før, og ikke har noen garasje, men om jeg må så må jeg, jeg har en kompressor, må bare kjøpe sandblåsepistolen og "sanden", i så fall, kjøpes hvor, og hvordan skal jeg punktsandblåse?

 

Hvilken type sparkel kjøper jeg, og hvor? Er den en spesiell sparkleteknikk så det ikke blir noen overgang til den gamle lakken?

 

Så kommer det verste med alt. Lakkeringen. Hva og hvor kjøper jeg grunning, lakk og klarlakk? Hvor og hvordan finner jeg ut hvilken fargenyanse bilen min allerede har så jeg får samme farge på den nye lakken? Hvor mye skal jeg dekke rundt der jeg skal lakkere med maskeringsteip? Skal den nye lakken overdekke kantene på den gamle lakken? Hvor lang ventetid mellom grunning, lakkering, og klarlakkering? Noen andre forhåndsregler med lakkering? Må det gjøres innendørs?

 

Jeg har også noen rustflekker, ikke større enn en fjerdedel av en 50-øring, er det noen magiske triks til å behandle sånne knøttsmå flekker, eller må de ta hele prosessen også?

 

Setter pris på svar, så det blir en brukbar guide til rustbehandling på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg jeg kan forsøke å forklare litt av det du lurer på i allefall..beste måten er å skaffe deg en punkt sandblåser. "sanden" får du på Biltema bare spørr i kassa. er ingen kunst sett den mot rusta trykk til det er bart metall igjen. jeg pleier å fjerne litt utenfor rust området men ikke overdriv :) sparkel er øving å øving bare å sette igang, vær nøye med porer så blir det flott og ikke legg for tykt på.! golfball med sparkel til en ert med herder pleier jeg å bruke. angående lakk så finner du lakk koden ett sted på bilen din å får den blandet riktig.. maskeringen bruker jeg bare dekke over ett stort området å lakker for frihånd der jeg har tatt rust, det er fordi om du legger maskerings teip får du en stygg kant.

 

jeg venter til grunningen er tørr så sliper den pent. legger lakk å når lakken begynner og se litt matt ut legger jeg klarlakk. (husk grunning før sparkel også.) bruker epoxy grunning etter jeg har tatt rust. håper det hjalp noe

Endret av yosi4

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp finsparkel det er greit og jobbe med,så selger de lakk på bilxtra som er tilsvarende orginal farge.

Du vil trenge lakkode den finner du i bøkene som følger bilen(servichefte etc),i den eine boken på først siden er ei lapp festet der står lakkoden,motorkode og utstyrsnivå.Min lakkode er LY3D det fleste lakkoder begynner med L.

Eg pusser ned med 400K etter punksanblåsingen og sparkel,så fortsetter eg med 800k våtslipepapir og til slutt 1200k våtslipepapir.

Må selvsagt også ha på rust primer før du sparkler,deretter grunning og lakk+klarlakk,eg tar på tynne lag med lakken det er blir ikke fint med tykke lag og lakken holder også dårligere.

Du må også ha rett avstand når du lakkerer,og ikke lakk ute det er best med garasje spyl vann på gulvet 15min før du begynner da blir det mindre støv.

Husk og ta ut bilen før du spyler he he

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye dårlig om biltema, så vil helst unngå å bruke de.

 

Så,

 

Pussepapir: 400K, 800K, 1200K: Jula

Punktsandblåsing "sand": Noen type her??: Jula?

Rustprimer: Type?: Hvor?

Finsparkel: Type?: Hvor?

Grunning: Type?: Bilxtra

Lakk: Samme farge som jeg finner i serviceheftet: Produsent?: Bilxtra

Klarlakk: Noen type?: Produsent?: Bilxtra

 

Er dette riktig rekkefølge?

 

Jeg har ikke garasje, så jeg må nok ta lakkeringen utendørs på en solskinnsdag - Går det bra det mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har all lakk på bilxtra,grunning,lakk og klarlakk.

Eg ha både kjøpt sand og punktsandblåser og våtslipepapir,sanpapir og pusseklosse det har fungert utmerket.

Lakkering utendørs blir veldig sjelden bra,det kommer så masse støv og dritt att det vil ikke se fint ut.

Ser du har ein caddy 2007mod så den er forholdsvis ny,vist du driter i hvordan det ser ut for all del lakk ute har men da kan du like godt kjøpe bengalakk og malingsrulle etter min meining.Eg har kjøpt rustprimer på biltema brukte den i fjor sommer og ser fint ut enda men godt grunnarbeid er viktigt.Husk også gjøre reint der du skal lakke med rødsprit og la rødspriten tørke 15min før du lakkere.

Meiner bilxtra har rust grunning på sprayboks om du er skeptisk til biltema.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok ned på butikken deres,hadde tatt mye plass og legge ut alle fargene og utvalg.

Var innom min lokale bilekstra i dag og det er ein god del forskjeligt utvalg,ser i katalogen til bilxtra står det att de forhandler motip lakk,men ikke hvilke farger etc.

Ofte er det malingsbutikker som blander bokser selv også men kommer jo litt an på hvor i landet du bor,biltema har men den er ofte langt fra lik org farge.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen. Malingsbutikker forhandler billakk?

 

Jeg skal inn til byn i morgen, skal stikke innom bilxtra da og se. Kan du ferdigutfylle denne, og er dette riktig rekkefølge å gå frem med når jeg skal behandle rusten?

 

Pussepapir: 400K, 800K, 1200K: Jula/Bilxtra

Punktsandblåsing "sand": Noen type her??: Jula

Rustprimer: Type?: Hvor?

Finsparkel: Type?: Hvor?

Grunning: Type?: Bilxtra

Lakk: LL5M: Produsent?: Bilxtra

Klarlakk: Noen type?: Produsent?: Bilxtra

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktsandblåsing "sand:biltema evt jula om de har.

Rustprimer:bilxtra spør etter der,si att det skal under lakken og att det må være samme type lakk.

Finsparkel:bilxtra evt biltema/spør betjeningen.

Amatør guide til lakkering:

1:maskeringstape og deke til rund område som skal pusses sandblåses.

 

2:skrape løs løs lakk som er der du skal sandblåse så starter du og sandblåse.

 

3:Pusse med sandpapir(300-400K) så våtslipepapir dette dyppes i vann jevnlig først 800K så 1200K.

 

4:Reingjøring rødsprit der du skal lakkere.

 

5:Rustprimer når rustprimer la rustprimer bli tørr.

 

6:Nå må det sparkles og sparkelet må pusses ned bruk slipeklosse og få det jevnt og uten porer,dette er møysomelig arbeid og rett mengde herder er viktig.

 

6A:Bruk av filler,noen bruker filler det har eg lite erfaring med men setter det opp som alternativ.

 

7:Lakkeringen:grunning så lakk så klarlakk.Husk tørkeperiode mellom strøk ta deg god tid ikke stress lakkering er i høyeste grad ein kunst.

 

8:Om klarlakk evt lakk får reninger må dette våtslipes med 1200k våtslipepapir og så nytt strøk med lakk/klarlakk/grunning alt etter hva som du får renningen med9

:Lykke til :-)

 

Ansvarsfraskrivelse og info

Eg er ingen lakkerer av yrke og dette er hvordan eg gjør det evt har blitt lært,ved lakkering bruk i det minste støvmaske og gjerne bedre gassmaske.Lakk av typen 2K(komponent) er veldig giftig og det bør tas forhåndsregler som maske og god ventilering.

Om noen har innspill og ider kom med forslag så kan eg endre og oppdatere.

Eg tar ikke ansvar om noen skulle øydelege seg selv bilen eller katten te naboen :-)

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, endelig en brukbar guide på internett :-)

 

Hvordan gjør jeg det med overgangene til den gamle lakken i kantene på den nye lakken? Er det en spesiell teknikk? "Legg lakkene akuratt side i side", "puss ned kanten på den gamle lakken så den nye lakken ligger tynt over i kantene"?

 

Og jeg skal ikke pusse med pussepapir før jeg sandblåser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan pusse ned med 200k sandpapir før sandblåsing,eg har brukt ein god stålkost på kanter som hjulbuer.

Glemte sparkel inn i guiden det skal på etter rust primeren og den jevner ut overgangen fra bart metal til gammel lakk.

Skal redigere i innlegget mitt etterpå,såndblåseren tar godt om du har sterk kompressor men om det er liten hobby kompressor kan pussing hjelpe for og fjerne løse lakk rester og ofte er jo rustet mer omfatende enn det som viser på utsiden i hjulbuer er det også lurt og sjekke på baksiden att rustet ikke er under da bør dette pusses vekk og rustprimer + tectyl holder rust borte.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår