Gå til innhold

FORBRUK BY Audi A4 1.8 TFSI 160 HK multitronic, 2009-modell.

Ranger emnet


petterpetter

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe meg en slik en nå i ferien.

Blir å bruke den til mye småkjøring i by, korte turer hver dag i jobbsammenheng i sentrumsnære områder (lyskryss, fartsdumper, småveier etc må påregnes).

 

Hva er eiernes erfaring med bensinforbuket til denne bilen?

Kan jeg forvente betydelig mer forbruk med denne enn med VW Passat 1.4 TFSI 122 HK, 2009-modell?

 

Annet: Vil ha sportsunderstell, men har kun prøvd standard understell. Regner med at sportsunderstellet ikke er knalle hardt, bare litt senket? Og at det ikke går fryktelig mye utover komforten?

Endret av petterpetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan opplyse deg om at hvis du går for S-line understell og skal kjøre mye på fartsdumper og dårlig vei, vil du nok antageligvis angre fort.

Kjøp en med sportspakke istede, bilen er litt senka og ikke så stiv som S-line.

 

Har selv hatt B8 med sportspakke.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da skal jeg unngå S-Line...

Det er heldigvis sportspakke på den jeg ser som aktuell, og ikke S-line.

 

Ettersom jeg har forstått, er det 3 varianter:

-Standard understell

-Sportsunderstell senket 20 mm, som jeg mener "min" bil har.

-S-line understell senket 30 mm

Endret av petterpetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt MLT på flere audier, aldri vært noe problem og det er vanvittig deilig å kjøre med :)

 

Har ikke hørt så mange som har problemer med MLT på såpass nye biler som 2009 og opp.

Det meste negativt kommer fra folk som mener de har hørt at andre har hørt at noen de kjenner mener at søskenbarnet til en kamerat av venninna deres mente girkassen var trøblete osv osv... Men det kan jo hende at gamle utgaver av girkassen hadde sine problemer.

 

Prøvde forøvrig MLT kassen med 1.8 TFSI idag. Og det var som du sier, en kjempedeilig kasse. Hakket bedre enn DSG, for MLT var jevnere og enda mer behagelig. Lavt turtall hele veien, stort sett rundt 1500 til 2000 omdr.

Ble imponert.

Bilen var en Audi A5 S-Line, veldig lekker.

S-Line var fast i fisken, men ikke direkte ubehagelig eller ukomfortabel på noen måte på sommerveier.

Endret av petterpetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får noen km på seg, så vet man ikke hva som kan oppstå på disse. Tviler ikke på at det øker komforten. Skal bytte bil selv i løpet av høsten. Det blir automat av ett eller annet slag. Og for første gang på mange år, så vurderer jeg bytte av merke. :)

 

 

Har man råd til litt høyere pris, så anbefaler jeg 2.0 tfsi istedet. Den gir en helt annen kjøreopplevelse enn 1.8 tfsi. Forbruket er omtrent helt likt...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får noen km på seg, så vet man ikke hva som kan oppstå på disse. Tviler ikke på at det øker komforten. Skal bytte bil selv i løpet av høsten. Det blir automat av ett eller annet slag. Og for første gang på mange år, så vurderer jeg bytte av merke. :)

 

 

Har man råd til litt høyere pris, så anbefaler jeg 2.0 tfsi istedet. Den gir en helt annen kjøreopplevelse enn 1.8 tfsi. Forbruket er omtrent helt likt...

 

Hvilket merke har du tenkt på bytte til da?

Ligger flest 1.8 TFSI ute på markedet, tror det er kun en 2.0 liter i den prisklassen. Den har dessverre gått litt lenger enn ønskelig.

Tviler ikke på at 2.0 gir ekstra futt.

Men har prøvd 1.8 TFSI med 160 HK, og det var tilstrekkelig for vanlig råkjøring :)

Kan vel hende at MLT kan gi problemer på sikt, spesielt om bilen nærmer seg flere hundre tusen km, men har ikke hørt om at den er noe verre enn andre automatkasser. Manuelt gir vil vel alltid være en billigere og tryggere investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha litt høyere bakkeklaring. Enten en Audi q5 eller en BMW x5.

 

Må bare skrive at det ikke er uten grunn at A4 har så få feil. Veldig godt bygd bil. Det som ryker på mange er hjullager. Du kommer til å bli fornøyd med slik bil. Veldig lett å få tak i deler på ebay også. Vil bare anbefale å ikke kjøre 30000 km på oljeskift. Bytt på 15. Gjør det gjerne selv mellom servicene. Egentlig vanvidd å betale mye for oljeskift. Bytt luftfilter på 30000km. På min skulle det byttes på 90000 km. Tok det ut da bilen hadde passert 84. Helt tett, og sikkert medført økt forbruk lenge. Sikkert noen som mener det jeg skriver er tull, men jeg har nå noen erfaringer selv også..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår