Gå til innhold

bilen min får ikkje gnist. :-\

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

Hei har tidligere fått litt hjelp angående min audi 100 2.8 v6. Nå har jeg skjekket hallgiveren med multimeter. Koblet jeg på minus og pluss eller nummer 1 og nummer 3 på kontakten viste den da ved å vri om nøkkelen målte den foskjellig fra 0 v og oppover. Koblt jeg pluss eller minus med den ene ledningen og den i midten av kontakten med den andre på hallgiveren viste den 5.20-5.30 volt. Fungerer denne da som den skal? :-) så koblet jeg multimeteren på ledning fra hjerne til tenningsmodul. Der va det null respons. Hvor kan jeg bruke multimeteret videre på bilen? Og hvor sitter veivakselføleren? Klødd meg i huet. Er et noen andre plasser hvor det er sikringer eller noe sånt hvor jeg kan måle eller kikke etter noe som er ødelagt? Releer f.eks? Jeg har til og med skiftet tenningsmodul og tenningsbryter uten hjelp. :-) håper på svar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ca 5V på pinne 1 til Hallgiver. Da får den rett spenning fra ECU.

Om du får vekselvis 0 og 5V når du drar motoren rundt, virker hallgiveren.

 

For feilsøkning på tenningsmodul etc. se her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/267692-tips-feilsok-ved-tenningsproblemer-pa-eldre-vag.html

(denne gjelder vel enda eldre biler, men kan kanskje gi noen pekepinner?)

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivakselsensoren sitter på høyre side av motoren (når man står foran bilen). Veivakselen er i bunnen av motoren og sensoren sitter da naturlig nok der. Du må ta av plastdekselet som beskytter motorrommet fra undersiden for å få øye på den.

 

Hallgiveren blir forsynt med 12 Volt (minimum 9 volt) spenning på 2 ledere. Den tredje lederen er signal tilbake til ECU. Signal-ledningen sender spenningspulser tilbake til ECU når motoren dreier rundt.

 

Pinnout:

1 = B+ (Min 9 volt ref. til jord.)

2 = Signal tilbake til ECU.

3 = Jord.

Endret av dynasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nå målte jeg engang til på hallgiveren.. Målte nå 7 volt med pluss og minus koblet til. Og der sto den dønn stille på når vrei om nøkkel. Målte på den kontakten som gir signal tilbake til ecu. Den sto på 4.7. Forrige gang jeg målte hadde den 5.3 volt tilbake til ecu. Er da hallgiver gåen? Og er det nok da att det blir ingen respons til tenningsmodul? Der var det ingen respons i noen av dem fire ledningene som gikk inn til modulen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 volt mellom B+ og jord er litt lavt. Hvordan står det til med batterispenningen?

 

Skal det være noe vits måle på signal ledningen må du koble til hallgiveren og føre en metallplate mellom magneten og transistoren. På denne måten kan du simulere at motoren spinner rundt. Spennigen mellom jord og signal skal da variere etter som du påvirker magnetfeltet med metallplaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten målte nu litt mere nøyaktig. Den målte 10 v med pluss minus. 6 volt med minus og singnal til ecu. Jeg brukte like godt en nøkkel og tappet in og ut da synket den litt og gikk opp når fjernet nøkkelen. Men så målet jeg kontakten til veivaksel føler. Når nøkkelen sto i startmodus før start fikk jeg ingen spenning i det hele tatt. Reagerer den kun når motor går rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kunne vri reimen 90 grader.

 

Hva ble spenningen mellom signal og jord med metallplate? Nøkkel duger nødvendigvis ikke da magnetfeltet må blokkeres skikkelig.

 

I tillegg til veivakselsensor er motoren også utstyrt med rpm-sensor. Føler på startkransen. Samme type sensor. Begge brukes av motorstyringen.

Skjekkes (hvis frakoblet) ved å måle motstanden mellom pinne 1 og 2. Skal være ca. 1000 ohm. Uenderlig motstand mellom 1 og 3 og 2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reima kunne jeg vrikke 90 grader som du sa :) var litt redd den kanskje hadde hoppet over ett hakk. men nå skal jeg på skraphandler i morgen så jeg får finne noen deler.. men jeg målte ikkje veivakselføler i ohm bare volt. :P visste ikkje det sku måles annerledes der :) spenningen til hallgiver mellom signal og jord var nå 6 volt uten att motor går rundt.. nøkkelen var ikkje liten eg brukte så den dekte hele flata på magneten. :) men den endret på verdien når jeg brukte den. men hvor sitter denne rpm føleren? startkrans??? fikk aldri noe nevnt att den kan være ett problem heller. bare kun veivakselføler eller hallgiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi bør fokusere på en ting av gangen her. Rpm-sensoren og veivaksel-sensoren er mer robuste en kamaksel-sensoren. Best å finne ut om det er feil på den først. Jeg må vite hvilke spenningsverdier du fikk (mellom signal og jord med sensor tilkoblet ECU) med og uten metall mellom transistor og magnet, ikke bare at den endret verdi.

Endret av dynasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg var på tur og ordnet deler og byttet hallgiver og gjett hva bilen startet igjen etter mye om og men. :-) jeg takker uanrsett for all hjelp. Men den er ikkje helt frisk nå merker jeg att den ikkje har samme draget den fusker fra 1000 og opp te 3000 har lite kraft. Er det pluggene?? Hele bilen rister når jeg drar på. Ikkje helt vanlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du byttet hallgiver så var vel hele fordeleren ute.

Om du ikke har fått den inn igjen i nøyaktig samme posisjon, så kan tenningen ha blitt litt feil, og trenge en finjustering - ved å vri fordeleren litt den ene eller andre veien.

Trenger en tenningslampe for å få kontrollert dette nøye.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en mistanke om at hallgiveren var synderen. Transistoren som feiler.

 

Den eneste man trenger å løsne på for å bytte hallgiver på disse motorene er to 6 mm skruer. Forøverig er det elektronisk styrt tenning.

 

Angående ugjevn gange. Har du tilgang på diagnose-verktøy ville jeg kjørt en test.

 

Skal du bytte på måfå ville jeg startet med MAF-sensor. Og opplagte ting som luftfilter, plugger og bensinfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår