oisan1001 Skrevet Juni 30, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 (endret) Hvordan bytter man speedometervaier? Har klart å ta den løs fra speedometeret, men aner ikke hva man gjør etter det, vet den sitter i girkassen men vet ikke hvordangirkassen ser ut ^_^" Ukjent årsmodell, tror den er fra før 2000 EDIT: Corsa-B Endret Juni 30, 2013 av oisan1001 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandark Skrevet Juni 30, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Hei! Følg vaieren fra torpedoen ned til girkassen, der sitter den skrudd på, kan være litt vanskelig å få løsnet noen ganger pga at det er litt trangt og den er skrudd hardt til. Hvis du ikke får løsnet selve vaieren fra kassen, så mener jeg det er en 10mm bolt rett ved siden av man kan fjerne, da blir drevet i enden av vaieren med opp, men du sparer deg tid og energi på den måten. Da er det bare å fjerne vaieren, huske å overføre drevet og så gjøre ting i motsatt rekkefølge forhold til det du gjorde for å ta den ut. No problemo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oisan1001 Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Ehh, la meg si det slik, det meste skruing jeg har gjort på en bil er å skifte dekk... Hva er en torpedo? Hvordan kjenner jeg igjen girkassen? Fant også ut at kabelen er 2-delt, den går fra speedometeret og inn i motorommet hvor skøyten er lett tilgjengelig, ikke sikker på hvor den går etter skøyten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 30, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Lever den på verksted du, eller få med deg noen som kan hjelpe deg. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oisan1001 Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Vel, jeg har ikke råd til å sende den på verksted, ei heller råd til fartsbøter :( Kjenner noen som kan hjelpe meg med dette, men øsnker å lære meg det selv da de ikke kommer til å være der bestandig ^_^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juni 30, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Hvis du drar i speedo-vaieren fra innsiden av bilen, og titter i motorrommet samtidig, vil du lett se vaieren da den er ganske tykk og kraftig. Da er det bare å følge den. Girkassa sitter ved siden av motoren. Torpedoveggen er den veggen som skiller kupe og motorrom. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oisan1001 Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Ah takk, JC ^_^ Har funnet kabelen i motorrommet som jeg nevnte tidligere, vet den er to-delt og rustet i stykker. Da skal jeg bare anta at hvor hen den kabelen går så er det girkassen? EDIT: Kan girkassen ligge under motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 30, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 http://www.allcorsa.co.uk/forums/showthread.php/replacing-mechanical-speedo-49786.html? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oisan1001 Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 (endret) Nope, den er ikke elektrisk. Kan kanskje bruke den guiden som veiledning. EDIT: Kan ikke bruke den som veiledning, da det ikke er mulig å se hvor kabelen går etter skøyten, ei heller plass til en hånd EDIT2: Motoren ser ikke slik ut i min Corsa :/ Endret Juni 30, 2013 av oisan1001 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandark Skrevet Juni 30, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Hvis du gjør som JChE sier og drar litt i kabelen fra innsiden, altså bak intrumentet, så ser hvilken kabel som beveger seg i motorrommet, den skal byttes. Mener speedokabelen på Corsa er todelt, sørg for at du bytter begge delene, de er bare å koble sammen. Den enden som går ned i motorrommet går direkte på girkassen, tar du på området rundt kabelen, så tar du på girkassen. Den står ved siden av motoren. Det er bare å skru ut kabelen fra girkassen og træ den nye kabelen på samme måte som den gamle lå. Den kan også kun kobles en vei. Ikke vær redd for å prøve, dette klarer du! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oisan1001 Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Takk Mandark ^_^ Jeg kan se hvor kabelen kommer ut i motorommet, blir bare å bytte den ene delen siden den er rustet i to. Men jeg greier ikke finne girkassen, alle sier den er på siden, men det er ikke plass til noe som helst på siden av motoren :( Jeg kan se hvor kabelen går, men bare delvis, den forsvinner ned i mørket under motoren, derfor lurte jeg på om girkassen kan være under motoren ^_^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandark Skrevet Juni 30, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Som sagt tidligere, så er det veldig trangt, men du må "ned i mørket" for å nå tak i enden som går inn på girkassen. Som en kollega sier, godt lys er alfa og omega. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oisan1001 Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2013 Prøver imorgen når jeg har stått opp, forteller hvordan det gikk ^_^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg