Gå til innhold

Bytte speedometervaier?

Ranger emnet


oisan1001

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Følg vaieren fra torpedoen ned til girkassen, der sitter den skrudd på, kan være litt vanskelig å få løsnet noen ganger pga at det er litt trangt og den er skrudd hardt til. Hvis du ikke får løsnet selve vaieren fra kassen, så mener jeg det er en 10mm bolt rett ved siden av man kan fjerne, da blir drevet i enden av vaieren med opp, men du sparer deg tid og energi på den måten. Da er det bare å fjerne vaieren, huske å overføre drevet og så gjøre ting i motsatt rekkefølge forhold til det du gjorde for å ta den ut. No problemo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, la meg si det slik, det meste skruing jeg har gjort på en bil er å skifte dekk...

 

Hva er en torpedo? Hvordan kjenner jeg igjen girkassen?

Fant også ut at kabelen er 2-delt, den går fra speedometeret og inn i motorommet hvor skøyten er lett tilgjengelig, ikke sikker på hvor den går etter skøyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drar i speedo-vaieren fra innsiden av bilen, og titter i motorrommet samtidig, vil du lett se vaieren da den er ganske tykk og kraftig. Da er det bare å følge den. Girkassa sitter ved siden av motoren.

 

Torpedoveggen er den veggen som skiller kupe og motorrom.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, den er ikke elektrisk. Kan kanskje bruke den guiden som veiledning.

 

EDIT:

Kan ikke bruke den som veiledning, da det ikke er mulig å se hvor kabelen går etter skøyten, ei heller plass til en hånd

 

EDIT2:

Motoren ser ikke slik ut i min Corsa :/

Endret av oisan1001
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør som JChE sier og drar litt i kabelen fra innsiden, altså bak intrumentet, så ser hvilken kabel som beveger seg i motorrommet, den skal byttes. Mener speedokabelen på Corsa er todelt, sørg for at du bytter begge delene, de er bare å koble sammen. Den enden som går ned i motorrommet går direkte på girkassen, tar du på området rundt kabelen, så tar du på girkassen. Den står ved siden av motoren. Det er bare å skru ut kabelen fra girkassen og træ den nye kabelen på samme måte som den gamle lå. Den kan også kun kobles en vei. Ikke vær redd for å prøve, dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mandark ^_^

 

Jeg kan se hvor kabelen kommer ut i motorommet, blir bare å bytte den ene delen siden den er rustet i to. Men jeg greier ikke finne girkassen, alle sier den er på siden, men det er ikke plass til noe som helst på siden av motoren :(

Jeg kan se hvor kabelen går, men bare delvis, den forsvinner ned i mørket under motoren, derfor lurte jeg på om girkassen kan være under motoren ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår